Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
14-05-2021 10:36 #193964 door Wouter Vansteenkiste
Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers is gemaakt door Wouter Vansteenkiste
Hallo

Vroeger zag je nog al eens dat de binnenkan van de bumpers rood geverfd was. Dit was wellicht tegen het roesten.

Weet iemand welke rode verf hiervoor gebruikt werd?

Alvast bedankt !

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2021 12:53 #193965 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Als het tegen roesten was kan het oranje menie geweest zijn.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2021 18:08 - 14-05-2021 18:08 #193971 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Loodmenie (loodtetraoxide), met zeer goede roest en waterwerende eigenschappen,mag helaas niet meer verkocht worden.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
15-05-2021 16:10 - 15-05-2021 16:11 #193992 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Bedankt voor jullie antwoord Joop en P. Hanot.

Zou de "Oranje Menie" van Tenco een (waardige) vervanger zijn voor de niet meer verkrijgbare loodmenie? Link:   Tenco Website

Iemand ervaring hiermee of advies voor een alterntief?

Groet, Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2021 16:36 - 15-05-2021 16:39 #193994 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Je zou het zo kunnen stellen, hoe ongezonder de samenstelling van een verf, hoe beter de bescherming vaak is, helaas. Zo had ook Chroom-6 verf een zeer goede roestwerende eigenschap (is uitvoerig in het journaal geweest wegens de militairen die er ziek aan geworden zijn). het chroom werd er niet voor niets ingedaan, net als asbest de cement versterkte en een zeer lange levensduur gaf, net zoals het giftige carbolineum het hout over vele jaren zeer goed beschermde net zoals er ooit lindaan en pesticiden in de houtverf zaten om de rot tegen te gaan.
Ooit lag het accent op levensduur, nu ligt het accent uitsluitend op milieu en recycling en lijkt een lange houdbaarheid van het eindproduct niet meer belangrijk.
De natuur neemt op termijn steeds zijn oorspronkelijke vorm weer aan, wij proberen dit proces te vertragen. Dat lukt niet altijd met bio producten.
Met ongezonde producten moet je wel kunnen omgaan.
Als je de binnenkant van de bumpers kan blankschuren, dan zou ik voor epoxy gaan en daarover Vet (bijvoorbeeld Mike Sanders)
Verven over de zittende roest heen is altijd af te raden, dan beter direct invetten. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
15-05-2021 16:38 #193995 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Owatrol Rustol C.I.P kan ook een goede basis zijn

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
16-05-2021 20:00 #194013 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Bedankt voor de tip Arnold.

Aan P. Hanot: de bumpers zijn gedemonteerd (rubbers zitten er wel nog op) met de bedoeling deze terug te (laten) verchromen. Binnenkant blank zetten is dus mogelijk. Een Epoxy (in het juiste kleur natuurlijk  ) lijkt me inderdaad de meest duurzame optie.

Bedankt, Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 20:16 - 16-05-2021 20:20 #194014 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Ik had een aantal jaren geleden een Amazon waarvan ik de bumpers heb laten verchromen bij Metamorfose. Chroomtechnologie.nl
Het resultaat was goed, (de prijs ook), ik moest wel 4 maanden wachten tot ze klaar waren, i.p.v. de afgesproken 3 weken.
Als je ze laat verchromen kan je de binnenkant best op voorhand schoonmaken met een stalen borstel op een boormachine, en NIET invetten of verven daarna! (anders zit de chroom over de loszittende roest op de binnenkant)
Als er teveel putjes in de bumpers zitten dan wordt het duurder (slechte bumpers moeten vaker verkoperd en gepolijst worden).
Slechte bumpers zijn dus duur om te laten verchromen, gladde zijn OK, dus als je bumpers echt vol putjes zitten, kan je beter andere zoeken om te herverchromen.
Op mijn 544 heb ik nu RVS bumpers. Mijn voorkeur gaat toch naar het echte chroom (minder poetsen en mooiere kleur) en ik vind de RVS ook minder stevig aanvoelen.
Ze vragen nu iets van 800,- per bumper (koper-nikkel-chroom), komt er dus op aan om hun een zo goed mogelijke basis te geven.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 20:39 #194015 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Verchromen lukt goed op bolle oppervlakken (buitenkant bumper) maar amper op holle oppervlakken (binnenkant bumper) daar de stroom daar niet goed heen komt. Dus op de binnenkant is maar een verwaarloosbaar dun laagje chroom, ook als de binnenkant van een nieuw verchroomde bumper er op het eerste gezicht goed verchroomd uit zou zien. Om roest aan de binnenkant te voorkomen moet deze met een roestwerende verf geverfd worden, en daarvoor zijn er tegenwoordig genoeg goede alternatieven ipv de loodhoudende menie. Als kleur wordt meestal al naar gelang de smaak zwart of zilver gekozen (een andere kleur zoals oranje kan men natuurlijk ook kiezen, maar niet mijn smaak).
Roest verwijderen met een borstel op een boormachine is meestal niet echt goed mogelijk, meestal verglaasd men daarmee de roest waardoor de speciale roestwerende verven er niet meer in kunnen trekken. Probeer het maar eens uit met een stuk staal met dikke roest erop/erin: het eerst met de borstel op de boormachine goed schoonborstelen (daarna meestal zwarte verglaasde roestplekken aanwezig) en daarna met een stuk grof schuurpapier erover: dan zie je normaal weer bruine roest.
Een goed verchroombedrijf zal eventuele roest op de bumperachterkant op de juiste manier verwijderen, maar het boven beschreven probleem van een te dun chroomlaagje op de binnenkant blijft bestaan.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 20:52 #194017 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Bumpers - Rode verf binnenkant bumpers
Bij mijn bumpers was over de roestkoeken heen verchroomd aan de binnenkant. De buitenkant was wel perfect.
Dit krijg je er echt niet meer af na het verchromen, chroom is echt heel hard materiaal, daaronder zit dan lucht en roest, dus op voorhand zoveel mogelijk schoonmaken aan de binnenkant is echt niet verkeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.