- Berichten: 319
Water achter bestuurder Volvo 142
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
@Ed, volgens mij zaten die afwaterings gaatjes in de voorruit sponning er nog niet bij de eerste modelen van de 140. Ik kan me ze een idergeval niet herinneren bij de restauratie van mijn 142 uit 1971. Op de sloop had ik uit een 244 zo'n stuk sponning gehaald wat nog perfect was, daar zat toen wel zo'n afwaterings gaatje in.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.B. Platvoet
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 31
Ik zat te kijken en kwam 2 punten tegen, deze foto is net niet helemaal mooi gemaakt maar ik denk dat jullie het begrijpen uit dit verhaal. Ik heb het plekje gemarkeerd door het gele rondje aangepakt. Dit zat in de wielkast en ik dacht dat jullie dit bedoelden als een riskant plekje.
Maar volgens mij is het dus het stuk aan de linkerkant, rood gemarkeerd, en net niet zichbaar op de foto. Hier komt dus water in vanuit de ruitsponning? En dit kun je het beste geheel dichtmaken? En wat moet je dan exacht dichtmaken, moet de ruit eruit en kun je er dan bij?
Bedankt voor de andere tips trouwens Ed, aanstaande weekenden kan ik hier mooi mee bezig aangezien ik wat meer tijd heb door de omstandigheden in NL.
Groet,
Daniël
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
volvolvo.nl/thread-7849-page-4.html
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
i50.photobucket.com/albums/f326/moyfrid/...8304_zps1f661a50.jpg
i50.photobucket.com/albums/f326/moyfrid/...8310_zps273ff9a4.jpg
i50.photobucket.com/albums/f326/moyfrid/...8270_zpsfcf37e33.jpg
i50.photobucket.com/albums/f326/moyfrid/...8274_zpsc7278b52.jpg
En nog een van mijn 142 waar je kunt zien hoe het zit:
i50.photobucket.com/albums/f326/moyfrid/14210.jpg
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik zal even zoeken, heb een schema van waar je het beste de gaten kunt boren om dinitrol of een vergelijkbaar product in te spuiten.
Ga door, wellicht nu een voordeel dat je vaker thuis bent met de corona crisis
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Ik denk dat je op mijn foto's reageerd, mijn 142 is al klaar, zie foto. Alle ruintes heb ik met dinitrol behandeld met behulp van spuitbeker met lange dunne slang. Die auto roest voorlopig niet. De 144 staat op stal, door een andere woning die geheel verbouwd moet worden ligt de auto hobby even stil, hopelijk over een paar jaar weer tijd daarvoor. O ja, de corona, ik heb pech! Ik werk op een zeeschip en zou 1 april naar huis, is voor onbebaalde tijd uitgesteld omdat bemanning niet mag vliegen etc.
Groet,
Mathieu.
i50.photobucket.com/albums/f326/moyfrid/DSC07669.jpg
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.B. Platvoet
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 31
Dank voor de vele foto's en duidelijke berichten Mathieu, nu snap ik precies hoe het zit en hoe het moet. Wordt een mooi klusje om te gaan opknappen. Aankomende week maar eens mee aan de gang.
Mooie kleur 142 trouwens. En vervelend nieuws, hopelijk wordt t snel wat beter betreft corona.
Groet,
Daniël
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Kleur is volgens mij in Nederland alleen geleverd op de 164, kleurcode is 103. Er zwerft op dit forum ergens een topic over de restauratie maar ook daarvoor zijn de foto's wazig.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Ook in de '71 zitten die afwateringsgaatjes in de voorruitsponning. Ik heb ze dichtgemaakt en gelijk de hele sponning vol gekit zodat daar ook geen water meer in kon blijven staan.
Misschien niet de meest elegante oplossing, maar wel effectief. Later bleek er toch ook water binnen te komen via de linker bovenhoek onder het dashboard, veroorzaakt door opspattend water in de wielkast.
Het blijft een aparte constructie die afwatering van de parafan gecombineerd met de ventilatie naar de dorpels. Oké, je dorpels worden mooi droog geblazen, maar worden bij iedere regenbui ook zeiknat en bovendien verzamelt er zich een hoop troep: blaadjes, besjes, takjes, noem maar op.
Verbazingwekkend ook, hoeveel water er door een minuscuul gaatje kan binnenkomen enerzijds, en hoe makkelijk een afwatetingsgaatje waterdicht dichtslibt anderzijds...
Succes met je speurtocht. Talkpoeder kan ook goed helpen om de lekkage te traceren; gewoon verdachte plekken bestuiven en dan zie je vanzelf een "mooi" lekspoor.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.