Water achter bestuurder Volvo 142

Lees meer
07-03-2020 11:35 #187353 door D.B. Platvoet
Water achter bestuurder Volvo 142 is gemaakt door D.B. Platvoet
Beste allen,

Op de plek achter de bestuurder van een Volvo 142 uit '68 wordt bij mij elke keer de bodembekleding nat.

Inmiddels heb ik aan de onderkant al wat plekken opnieuw getectyleerd, het rubber bij het achterraam en het rubber van de deur heb ik gecontroleerd, maar ik kan de lekkage nog steeds niet vinden. Wat ik apart vind is dat deze een week lang droog was, en dat deze vorige week zelfs droog was na het wassen van de auto.

Weet iemand waar dit vaker vandaan zou kunnen komen bij deze auto? Vanochtend heb ik in ieder geval de mat eraf gehaald en dit gevuld met blauwe doeken zodat ik de locatie van de lekkage kan gaan opsporen.

Zie bijgevoegdeen foto van de betreffende locatie waar het water elke keer staat.

Alvast dank en groet,
Daniël

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
07-03-2020 14:58 #187356 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Wat een berucht plekje is boven in de hoek achter het dashboard, helaas heb ik even geen foto voorhanden. Maar als je achter het dashboard omhoog kijkt zie je de hoek waar het motorruimschot en schopbord ( stukje zijkant waar ook ventilatie luikje zit) samenkomen. Daar wil het geregeld lekken door roest. Dan heb je 2 mogelijkheden, het komt via de wielkast of het komt van de ventilatie koker. Als je na een was beurt geen water/vocht te zien is zal het hoogt waarschijnlijk via de wielkast komen.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 19:30 #187379 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Hoi Mathieu,

Bedankt voor je bericht. Ik ga morgen eens even kijken. Nu tijdelijk even overal blauwe doeken tegenaan geplakt om het plekje op te zoeken.

Groet,
Daniël

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
08-03-2020 19:57 - 08-03-2020 20:01 #187380 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Zo zag het er bij mij uit:

i50.photobucket.com/albums/f326/moyfrid/...8300_zpsa5714c6d.jpg

Het water dat dan binnenkomt loopt dan langs de kabelboom naar achteren. Helaas kan ik mijn foto's niet terug vinden, anders had ik je ook kunnen laten zien hoe ik het gerepareerd heb.

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 20:33 #187383 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Dank voor de foto, Geeft wat verduiding dit zo.

Naja snel mee aan de gang dan.

Groet,
Daniël

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2020 17:45 #187448 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Ja, dit is een van de zwakke plekken in de 140 die Volvo - m.i. bewust - heeft ingebouwd.
Wat te denken van het ontbreken van de afwatering in de dorpel ter hoogte van waar de voeten staan, voor.

Er zit een gaatje in de ruitsponning voor, die loopt zo in de paravan en op den duur roest het door en loopt water onder de rubber matten
Denk dat de lekkage vanuit de ruit of paravan, vocht op de boem brengen en dit loopt naar achteren en blijft liggen op de laagste plek.

Hier een foto van re voor, in de 145E die ik aan het restaureren ben, let op roestspoor van boven naar beneden.



Dan iets wat we niet hadden gezien bij aankoop, lekkage die is opgehoopt op de bodem links achter en bij deze - verder roestvrije wagen - is doorgeroest.





Dus toch nog wat lassen...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2020 15:31 #187472 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Goedemiddag Ed en Matthieu,

Na een aantal dagen in de weer te zijn geweest met veel blauwe doeken heb ik vandaag de rest van de mat en overige bekleding eruit gehaald. Het lijkt er inderdaad op dat dit gaatje het wateroverlast heeft veroorzaakt.

Nu rest mij nog de vraag, wat te doen met dit gaatje? Dichtmaken of wat doe je ermee? Ik weet niet namelijk niet wat Volvo voor een reden had om dit gaatje erin te laten.

Groet,
Daniël

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-03-2020 16:05 #187474 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Hoi Daniël,

Over welk gaatje heb je het nu? Als het inderdaad boven in de hoek lekt is het wel raadzaam om het meteen goed te doen. Ik zou ook eerst eens buiten onder de voorscherm boven in de hoek het tectiel weghalen, vaak zit er roest onder verborgen waardoor water binnen kan komen. Als daar een gaatje zit kun je er een stukje plaat oplassen. Als het lekt vanuit de luchtkoker, dan heb je pech, dat is, als je het goed wilt doen, een stuk meer werk. Als het regent loopt het water door de ventilatierooster onder de voorruit naar de dorpels waar het water er dan weer uitloopt, mits de ontwaterings gaten open zijn. Als er dan in de hoek een gaatje zit loopt een deel van het water de cabine in.
Dus voordat je iets gaat doen moet je zeker weten waar het water vandaan komt.

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2020 17:06 #187490 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Hi Mathieu,

Ik wsas even verward doordat het gaatje in het voorscherm perfect rond was. Ik dacht even dat dit met opzet door Volvo daar zat. Inmiddels het netjes dichtgemaakt en weer in de tectyl gezet. De dorpel heb ik ook even nagekeken, maar daarvan zag alles er netjes uit.

Dank voor de hulp en hopelijk houden we het nu mooi droog.

Groet,
Daniël

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2020 17:35 - 16-03-2020 17:38 #187492 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Water achter bestuurder Volvo 142
Nee, Daniël bedoelt de gaatjes die Volvo origineel in de voorruitsponning heeft gemaakt, aan iedere zijde 1, met als doel dat water wat in de sponning komt kan worden afgevoerd.
Bij restauraties heb ik het toch maar dicht gemaakt, dan is het verstandig de hele dorpel op te vullen zodat er geen water in kan blijven staan.
Zoals ik al eerder heb geschreven zijn er een aantal 'fouten' die er voor zorgen dat 140/164 sneller roest dan de Amazon.
1. Plaatwerk dunner
2. Ruimte in motorruimte bdz. onder de scharnieren, diepste punt kan geen water weg (bij restauratie maken we hier een opening in)
3. Ontbreken afwatering dorpel bdz. voor, waar je voeten staan
4. Gaatje in sponning voor bdz.
5. dwars balkje voor, kleine ruimtetussen bodem en steun, dit gaat met modder vol zitten en …
6. Clips van gewoon ijzer voor, waar de sierlijst van de voorruit in clikt en …
7. Bodem achter en voor bdz laagste punt rond stukje plaatwerk gekit, zonder opening waterafvoer
8. Rubbermatten met isolatie materiaal dat water opneemt

Hier hebben we de volgende oplossingen voor:

2. opening gemaakt



3. zo is het origineel



Zo maak je een afwatering



7. Afwater tuutje van 480


Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.