Kantelbrug/spit

Lees meer
14-12-2018 16:15 #180808 door Foppe Talman
Kantelbrug/spit is gemaakt door Foppe Talman
Hallo allemaal,

Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen van gebruikers van een kantel brug of een auto spit.

De winter komt er nu echt aan dus opzoek naar een leuke klus en gezien er nog flink wat carrosserie werk te wachten staat wil ik dit keer eens proberen om niet boven m'n hoofd te werken.

Misschien weet iemand zelfs een plek waar ik er een kan huren om eens uit te proberen.

Vriendelijk bedankt alvast!

F.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-12-2018 18:28 #180831 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Kantelbrug/spit
Een kantelbrug is een geweldig "gereedschap" om eens goed aan de onderzijde te werken. Ik heb er iets over getikt in dit draaadje;

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...amazon-combi-project

Realiseer je wel dat je in de breedte wel behoorlijk veel ruimte nodig hebt om te rollen / kantelen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2018 20:01 #180833 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kantelbrug/spit
Niet boven je hoofd werken is een verademing!
Zelf vind ik een 360 graden spit fijner dan een kantelbrug. Zonder demonteren kun je aan iedere zijkant werken en zelfs op de kop.
Nadeel: de auto moet helemaal leeg en kaal.
Voordeel van een kantelbrug (bijv. Autovip) is dat de auto er opgebouwd in kan, zelfs met blok en al. Wel één kant tegelijk dus eruit en ombouwen voor ook de andere kant.
En je hebt inderdaad zoals gezegd wel een meter of 3 in de breedte nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2018 23:04 #180836 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Kantelbrug/spit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2018 23:04 #180837 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Kantelbrug/spit
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2018 00:05 #180839 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Kantelbrug/spit
Ik heb het een keer gemaakt van een oude trekhaak, de kogel eraf geslepen er op z'n' kop weer aanglast.
Toen van trekgedeelte wat normaal over de kogel gaat een verstelbaar steunpunt gemaakt en daar de kogel in.
Aan de voorzijde heb ik een draaipunt gemaakt aan waar normaal het subframe aan vastzit.
Nadeel je kunt niet helemaal rond maar het is een manier.

Ik ga volgend jaar juniwil ik weer aan mijn amazone beginnen en wil ook de onderzijde kaal hebben, doe ik op de volgende manier,bij mij achter hebben ze een betonnen oprijbrug die huur ik voor een paar dagen en een paar Filippijnen en die laat ik heel de onderzijde kaal maken.
Daarna las ik zelf daar waar nodig nieuwe stukken in de bodum ga terug naar de brug en laat de Filippijnten de zaak in de epoxycooting en bodycooting zetten.
Een Filippijn inhuren kost je ongeveer 7,5 Euro per dag.
En dat is nog de makkelijkste manier.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2018 09:59 - 16-12-2018 10:03 #180841 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kantelbrug/spit
Mooie voorbeelden van een spit en ja het is een lomp ding maar erg handig soms essentieel.
Johan, lage lonen landen hebben voordelen...

Waar ik me vaak zorgen om maak is de dwarse krachten die door de wagen gaan, dit hebben we ervaren dat die groot zijn en de boel kan verschuiven als er structurele balken van de constructie missen of moeten worden vervangen
Wij hebben een spit gemaakt, met maximale stijfheid van de bokken en ook een verbindende versteviging onder kruislinks.

Dikwijls hebben we 1800's waar ook de kokerbalken weg zijn en versteviging in het chassis aanbrengen om te voorkomen dat de zaak werkt of erger nog knikt.


voordeel is dat je je apparatuur eronder kan leggen en meer ruimte voor je voeten hebt

Ook chassis verstevigen


En voor als ook het dwarsbalkje moet worden vervangen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2018 22:45 #180861 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Kantelbrug/spit
Ja daar is dat spit van mij niet voor bedoeld, puur voor schoon te maken.
Maar als er zoveel balken rot zijn kun je dan nog verwacht dat de auto/frame recht is.
Ik denk dat je dan eerst een paar keer moeten meten als zo'n auto in het spit hangt.

Maar hoeveel lagen epoxy coating doen jullie op een bodum uitgaande van dit met een kwast moet gebeuren.
En dan de zwarte body coating hoeveel lagen, dit is hier in spuitbussen verkrijgbaar.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.