- Berichten: 108
Kantelbrug/spit
- Foppe Talman
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-12-2018 16:15 #180808
door Foppe Talman
Kantelbrug/spit is gemaakt door Foppe Talman
Hallo allemaal,
Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen van gebruikers van een kantel brug of een auto spit.
De winter komt er nu echt aan dus opzoek naar een leuke klus en gezien er nog flink wat carrosserie werk te wachten staat wil ik dit keer eens proberen om niet boven m'n hoofd te werken.
Misschien weet iemand zelfs een plek waar ik er een kan huren om eens uit te proberen.
Vriendelijk bedankt alvast!
F.
Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen van gebruikers van een kantel brug of een auto spit.
De winter komt er nu echt aan dus opzoek naar een leuke klus en gezien er nog flink wat carrosserie werk te wachten staat wil ik dit keer eens proberen om niet boven m'n hoofd te werken.
Misschien weet iemand zelfs een plek waar ik er een kan huren om eens uit te proberen.
Vriendelijk bedankt alvast!
F.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1266
15-12-2018 18:28 #180831
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Kantelbrug/spit
Een kantelbrug is een geweldig "gereedschap" om eens goed aan de onderzijde te werken. Ik heb er iets over getikt in dit draaadje;
www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...amazon-combi-project
Realiseer je wel dat je in de breedte wel behoorlijk veel ruimte nodig hebt om te rollen / kantelen.
www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...amazon-combi-project
Realiseer je wel dat je in de breedte wel behoorlijk veel ruimte nodig hebt om te rollen / kantelen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-12-2018 20:01 #180833
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kantelbrug/spit
Niet boven je hoofd werken is een verademing!
Zelf vind ik een 360 graden spit fijner dan een kantelbrug. Zonder demonteren kun je aan iedere zijkant werken en zelfs op de kop.
Nadeel: de auto moet helemaal leeg en kaal.
Voordeel van een kantelbrug (bijv. Autovip) is dat de auto er opgebouwd in kan, zelfs met blok en al. Wel één kant tegelijk dus eruit en ombouwen voor ook de andere kant.
En je hebt inderdaad zoals gezegd wel een meter of 3 in de breedte nodig.
Zelf vind ik een 360 graden spit fijner dan een kantelbrug. Zonder demonteren kun je aan iedere zijkant werken en zelfs op de kop.
Nadeel: de auto moet helemaal leeg en kaal.
Voordeel van een kantelbrug (bijv. Autovip) is dat de auto er opgebouwd in kan, zelfs met blok en al. Wel één kant tegelijk dus eruit en ombouwen voor ook de andere kant.
En je hebt inderdaad zoals gezegd wel een meter of 3 in de breedte nodig.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
15-12-2018 23:04 #180836
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Kantelbrug/spit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
15-12-2018 23:04 #180837
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Kantelbrug/spit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
16-12-2018 00:05 #180839
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Kantelbrug/spit
Ik heb het een keer gemaakt van een oude trekhaak, de kogel eraf geslepen er op z'n' kop weer aanglast.
Toen van trekgedeelte wat normaal over de kogel gaat een verstelbaar steunpunt gemaakt en daar de kogel in.
Aan de voorzijde heb ik een draaipunt gemaakt aan waar normaal het subframe aan vastzit.
Nadeel je kunt niet helemaal rond maar het is een manier.
Ik ga volgend jaar juniwil ik weer aan mijn amazone beginnen en wil ook de onderzijde kaal hebben, doe ik op de volgende manier,bij mij achter hebben ze een betonnen oprijbrug die huur ik voor een paar dagen en een paar Filippijnen en die laat ik heel de onderzijde kaal maken.
Daarna las ik zelf daar waar nodig nieuwe stukken in de bodum ga terug naar de brug en laat de Filippijnten de zaak in de epoxycooting en bodycooting zetten.
Een Filippijn inhuren kost je ongeveer 7,5 Euro per dag.
En dat is nog de makkelijkste manier.
m.vr.gr.
Johan Geers
Toen van trekgedeelte wat normaal over de kogel gaat een verstelbaar steunpunt gemaakt en daar de kogel in.
Aan de voorzijde heb ik een draaipunt gemaakt aan waar normaal het subframe aan vastzit.
Nadeel je kunt niet helemaal rond maar het is een manier.
Ik ga volgend jaar juniwil ik weer aan mijn amazone beginnen en wil ook de onderzijde kaal hebben, doe ik op de volgende manier,bij mij achter hebben ze een betonnen oprijbrug die huur ik voor een paar dagen en een paar Filippijnen en die laat ik heel de onderzijde kaal maken.
Daarna las ik zelf daar waar nodig nieuwe stukken in de bodum ga terug naar de brug en laat de Filippijnten de zaak in de epoxycooting en bodycooting zetten.
Een Filippijn inhuren kost je ongeveer 7,5 Euro per dag.
En dat is nog de makkelijkste manier.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-12-2018 09:59 - 16-12-2018 10:03 #180841
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kantelbrug/spit
Mooie voorbeelden van een spit en ja het is een lomp ding maar erg handig soms essentieel.
Johan, lage lonen landen hebben voordelen...
Waar ik me vaak zorgen om maak is de dwarse krachten die door de wagen gaan, dit hebben we ervaren dat die groot zijn en de boel kan verschuiven als er structurele balken van de constructie missen of moeten worden vervangen
Wij hebben een spit gemaakt, met maximale stijfheid van de bokken en ook een verbindende versteviging onder kruislinks.
Dikwijls hebben we 1800's waar ook de kokerbalken weg zijn en versteviging in het chassis aanbrengen om te voorkomen dat de zaak werkt of erger nog knikt.
voordeel is dat je je apparatuur eronder kan leggen en meer ruimte voor je voeten hebt
Ook chassis verstevigen
En voor als ook het dwarsbalkje moet worden vervangen
Johan, lage lonen landen hebben voordelen...
Waar ik me vaak zorgen om maak is de dwarse krachten die door de wagen gaan, dit hebben we ervaren dat die groot zijn en de boel kan verschuiven als er structurele balken van de constructie missen of moeten worden vervangen
Wij hebben een spit gemaakt, met maximale stijfheid van de bokken en ook een verbindende versteviging onder kruislinks.
Dikwijls hebben we 1800's waar ook de kokerbalken weg zijn en versteviging in het chassis aanbrengen om te voorkomen dat de zaak werkt of erger nog knikt.
voordeel is dat je je apparatuur eronder kan leggen en meer ruimte voor je voeten hebt
Ook chassis verstevigen
En voor als ook het dwarsbalkje moet worden vervangen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 16-12-2018 10:03 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
16-12-2018 22:45 #180861
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Kantelbrug/spit
Ja daar is dat spit van mij niet voor bedoeld, puur voor schoon te maken.
Maar als er zoveel balken rot zijn kun je dan nog verwacht dat de auto/frame recht is.
Ik denk dat je dan eerst een paar keer moeten meten als zo'n auto in het spit hangt.
Maar hoeveel lagen epoxy coating doen jullie op een bodum uitgaande van dit met een kwast moet gebeuren.
En dan de zwarte body coating hoeveel lagen, dit is hier in spuitbussen verkrijgbaar.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Maar als er zoveel balken rot zijn kun je dan nog verwacht dat de auto/frame recht is.
Ik denk dat je dan eerst een paar keer moeten meten als zo'n auto in het spit hangt.
Maar hoeveel lagen epoxy coating doen jullie op een bodum uitgaande van dit met een kwast moet gebeuren.
En dan de zwarte body coating hoeveel lagen, dit is hier in spuitbussen verkrijgbaar.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.