verzwaarde radiatorbalk?

Lees meer
20-11-2017 16:21 #173382 door Pieter
verzwaarde radiatorbalk? is gemaakt door Pieter
ik ben bezig met de voorzijde van mijn amazon en de bestaande radiateur balk is doorgeroest aan 2 kanten; links en rechts.

Na wat onderzoek kom ik uit bij een paper over rallye preparatie en ook deze post over een zwaardere stabilisatorstang: www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/1...ilisatorstang#114463
Dus mijn vraag: iemand ervaring met een verzwaarde radiator / radiateur balk? Lijkt me een goede toevoeging om de auto stijver te krijgen. Maar misschien zijn er nog nadelen die ik over het hoofd heb gezien.. Hoor het graag!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-12-2017 17:29 - 25-12-2017 17:29 #174094 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic verzwaarde radiatorbalk?

Pieter van Rijen schreef : ik ben bezig met de voorzijde van mijn amazon en de bestaande radiateur balk is doorgeroest aan 2 kanten; links en rechts.

Na wat onderzoek kom ik uit bij een paper over rallye preparatie en ook deze post over een zwaardere stabilisatorstang: www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/1...ilisatorstang#114463
Dus mijn vraag: iemand ervaring met een verzwaarde radiator / radiateur balk? Lijkt me een goede toevoeging om de auto stijver te krijgen. Maar misschien zijn er nog nadelen die ik over het hoofd heb gezien.. Hoor het graag!


Een zwaardere stabilisatorstang geeft een aanzienlijke verbetering in de wegligging, met name in de bochten. Een zwaardere radiatorbalk zal mijns inziens weinig tot niets bijdragen, wel is het raadzaam om de plaatsen waar de stang bevestigd wordt te verstevigen zodat de balk de krachten aankan en de bevestiging niet los scheurt.
Dit kan plaatselijk, je hoeft hiervoor dus zeker niet de hele balk te verstevigen of vervangen, tenzij die rot is natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-12-2017 18:00 #174095 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic verzwaarde radiatorbalk?
ik rij met mijn Amazon al zo'n 15 jaar rally's en heb nooit ervaren dat het chassis niet stijf genoeg zou zijn; ken ook geen Amazons waar een zwaardere radiateurbalk is gemonteerd; een zwaardere/dikkere stabilisatorstang is, zoals Ivo ook schrijft, een makkelijke en prima toevoeging; de auto stuurt duidelijk strakker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2017 18:03 #174096 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verzwaarde radiatorbalk?
Gezien de extra krachten die bij rally met een zwaardere motor op de radiatorbalk komen, zou het verstevigen of doorlassen een optie zijn.
Hij moet in ieder geval roestvrij zijn.
De dikkere stabilisatorstang geeft ook een ander krachtenspel, kan dus geen kwaad....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.