Dikke stabilisatorstang

Lees meer
02-06-2012 11:19 #114205 door Alfriedel Boelen
Dikke stabilisatorstang is gemaakt door Alfriedel Boelen
Hallo, ik heb ooit een dikke (28mm) stabilisatorstang los gekocht op een beurs.
Nu heb nieuwe bevestigingsbeugels gekocht met PU bussen erin maar deze passen niet op de voorbalk onder de radiator.
Mijn Amazon is van 1965 en de beugels zijn anders er zit nl. maar een boutgat in en de andere kant heeft een lip.
Ik kan wel nieuwe beugels met een lip eraan maken, ik heb rvs van 3 mm dik, maar ik denk dat de lip bevestiging niet sterk genoeg is icm. de dikke stang.
Wie heeft ervaring met wat er moet veranderen om de beugels met twee boutgaten te kunnen monteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2012 14:25 #114209 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dikke stabilisatorstang
Dat is het oude type. De oplossing daarvoor is om aan de kant waar normaal de lip zat een bout door de balk heen te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2012 18:59 #114211 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Dikke stabilisatorstang
Ik denk dat ik er een blindklinkmoer in ga maken een zogenaamde tuptara van 8 mm draad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2012 09:45 #114245 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Dikke stabilisatorstang
Ik geloof niet dat een blindklinkmoer, dus van materiaal dat zich redelijk makkelijk laat vervormen, steviger is dan de originele lipbevestiging of de oplossing van Lars (maar dan zul je waarschijnlijk ook een pijpje moeten monteren zodat je de balk niet plattrekt bij het aandraaien van de bout).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2012 19:01 #114261 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Dikke stabilisatorstang
Ligt eraan hoe dik het materiaal van de balk is als het twee mm dik is houd de blindklink moer het wel maar als het dunner is wordt het penibel.Dan moet ik inderdaad een buisje monteren dat is wel sterk genoeg denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2012 23:13 #114463 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Dikke stabilisatorstang
Hallo Alfriedel,

Ik ben net terug van een weekje vacantie en lees jouw bericht. Een 28 mm stabilisator is een machtig wapen, want het houdt een Amazon kaarsrecht.(aan de voorkant) De krachten op de ophanging zijn echter zeer veel groter dan het standaard stangetje. De beugels met het lipje (dus met een enkel bevestigingsgat) moet je beslist niet nemen, want dat houdt het echt niet. En het losraken van een stabilisator op een fout moment kan levensgevaarlijk worden. Handig is (en eigenlijk onontbeerlijk) om je chassis te versterken door het oplassen van twee platen (TonCar, een meer dan voortreffelijk bedrijf in Berkel en Rodenrijs) levert deze.
Realiseer je je trouwens dat deze dikke jongen jouw auto een fantastisch overstuur gaat opleveren? Zou je ook niet gelijk een stabilisator achter monteren. Nieuwe bussen rondom en een goed set sportveren.


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2012 23:10 #114550 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Dikke stabilisatorstang
Hallo Teun, vandaag heb ik de dikke stabilisatorstang gemonteerd met beugels en polyuretane bussen van Tinus.
Ik heb het tweede boutgat door en door geboord en een lange 10 mm bout met bovenop de balk een 3 mm dikke rvs plaat van 6X6 cm vierkant en onder tussen de beugel en de balk ook een 3 mm dikke rvs plaat gemonteerd.
Het zit goed vast en kan geen kant op maar ik ga nog een afstandbus in de balk monteren zodat ik de 10 mm bout echt goed kan vastzetten.
Het rijdt geweldig, Amazon gaat gewoon vlak door de bochten had de fabriek 46 jaar geleden ook moeten doen.
Ik heb van Boele ook nog een stabilisatorstang voor achter overgenomen die ga ik ook nog monteren.
Daarna de gereviseerde B 20 erin met de overdrivebak en een gereviseerd stuurhuis, laat de clubritten maar komen.
Groeten,Fred.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.