- Berichten: 61
Verzinken
- Hans Mollema
- Senior lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 352
Dat is een interessant onderwerp wat je aansnijdt, op het Citroen forum sloegen ze elkaar op een gegeven moment bijna de hersens in over dit onderwerp. Dit nadat Duckservice in Leek een DS chassis had laten verzinken. Zij hebben ook veel ervaring met chassis van Eendjes. Misschien daar eens informeren? www.duckservice.nl/nl/
Een discussie over dit onderwerp op het citroen forum: www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189764/ .
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
-
- Berichten: 270
Een van mijn Amazon Combi's heb ik geheel laten schoperen. Het gaat om de gehele carrosserie, alle onderdelen van de ophanging met de
velgen. Alle randen van motorkap, deuren, achterkleppen en spatborden.Niet de grote plaatdelen en ook niet de achteras. Zoek naar bedrijven
die schoperen metaliseren en verfcoating.
Groeten Albert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jean Oberje
- Junior lid
-
- Berichten: 31
Ook ik heb een Amazone 131 geheel laten schoperen inclusief alle losse onderdelen als deuren motor- en achterklep. ( verzinken ) dit is gebeurd rond het jaar 1995. Dus al meer dan twintig jaar geleden. Door een gespecialiseerd bedrijf in het zuiden des land. ( Giessen BV).
De kosten zijn het dubbel en dik waard, je hebt aan de gehele carrosserie geen om kijken naar.
Behalve eventueel wat lak beschadigen van steen slag deze tijdig wat bij te werken.
Gelijk ook direct daarna door dit bedrijf hem in expo primer laten zetten.
Spuiter had wel iets meer werk om de grondlagen van de verf aan te brengen. om een mooier eind resultaat te krijgen.
Maar dit is een vrije keuze hoe ver je hier in gaat.
Indien men een auto goed gaat restaureren zou ik het zeker aanraden .
Groeten Jean Oberjé
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Ik zou het niet doen, gewoon in de epoxy zetten en lekker in de lak en hem dan van binnen uit goed conserveren met fluidfilm.
Nog wat info van google over Schooperen
Het schopeerproces heeft ook nadelen. Het grootste nadeel is dat een geschopeerd stuk plaatwerk bijna niet meer te lassen is. Ook niet nadat de geschopeerde laag is weggeslepen. U dient hier wel rekening mee te houden. Dus: nooit iets laten schoperen als er (misschien) nog aan gelast moet worden! Schoperen kan ook alleen maar op perfect blank materiaal. Het beste is het dus dit direct na het stralen te doen. Dit is waarom veel straalbedrijven ook een schopeer-inrichting hebben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
-
- Premium lid
-
- Berichten: 149
Mathieu van den Bosch schreef : Hoi Hans,
Een discussie over dit onderwerp op het citroen forum: www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189764/ .
Groet,
Mathieu.
Mathieu, las ik het nu goed op het citroen-forum dat jij wat volvo draagarmen hebt laten verzinken(thermisch/volbad)?
Is dit goed gegaan? ik vraag ernaar omdat ik van mijn amazon de complete voorwiel ophanging wil laten verzinken. Dus het subframe, bovenste draagarmen, onderste draagarmen, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 352
Ik heb draagarmen en subframe laten galvaniseren. Ging prima, je moet alleen zorgen dat het vetvrij aangeleverd wordt en dat in de kleine draagarmen van achter ( weet niet precies hoe ze genoemd worden) gaatjes geboord zijn zodat de lucht weg kan uit de buis waar hij van genaakt is. Is inmiddels al bijna 20 jaar geleden en heb geen idee meer waar ik het heb laten doen of hoeveel het gekost heeft.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
-
- Premium lid
-
- Berichten: 149
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Want een Volvo koetswerk ging altijd beduidend langer mee als andere Europesche merken, dus het is de kwaliteit van de plaat die ze gebruikte of de bescherming of de constuctie van de auto zelf.
Ik ken maar een ander merk wat ook zo lang meeging en dat is de VW kever.
Dat er iets in die vorm van kwaliteit zit was ook wel duidelijk een volvo Amazone koste tweemaal zoveel als een Opel record.
Dus het moest ergens vandaan komen.
Maar wat deed men in de jaren 60 om onze Volvo's te beschermen en waarom zou je die techniek niet opnieuw kunnen gebruiken?
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Uiteraard is een goede constructie essentieel, m.n. van afwatering in kokers, dorpels deuren, etc. Maar doorslaggevend in die tijd was het verschil in kwaliteit van het gebruikte plaatstaal. Volvo en Saab stonden nr 1 en 2 als het ging om levensduur (gemiddeld toen al > 15 jaar !), daarna Duitse auto's, op grote afstand gevolgd door Franse en Italiaanse auto's.
De oliecrsis begin jaren '70 leidde tot malaise in de autoindustrie, gevolg : bezuinigingen, die het alleen nog erger maakten.
Zweeds staal bevatte in die tijd veel minder koolstof insluitsels dan Frans staal; het aller ergste was Italiaans staal. Toen Allfa Romeo de Alfasud introduceerde had deze binnen een paar jaar al de reputatie dat ie al in de showroom stond te roesten : gaten na 1,5 jaar waren geen uitzondering.
Een oom van mij had een Peugeot 504 familale - motor begon steeds beter te draaien in de loop der jaren, maar hij rotte. Opa had een Opel Rekord, werd iedere week gepoetst : niks mis mee. Vader had altijd Ford Taunus (dus Duits - Ford Keulen), ook weinig mis mee. Totdat hij in een vlaag van verstandsverbijstering een Simca 1307 kocht. Dat was nadat Chrysler het noodleidende Simca had overgenomen, samengevoegd met Talbot en nog verder bezuinigde. Was al slecht af fabriek en binnen een paar jaar kwamen de eerste gaten...... (en dat was ook zo'n beetje het einde van Simca).
Verzinken kwam pas later, net als het gebruik van aluminium, kunstof, etc. In de loop van de jaren '80 werd roestpreventie standaard en werden de verschillen tussen automerken steeds kleiner.
Nu zijn er 101 verschillende middelen en even zoveel meningen over welk middel het beste is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.