Deurslot intern afgebroken - Nieuwe maken!?
- Gerben Polder
-
- Platinum lid
-
Ik heb mezelf een tijdje geleden in 3D printen verdiept, en een bedrijf als ShapeWays kan ook in 'RVS' printen. Dat zou de na behandeling veel makkelijker en duurzamer maken, en de nokjes die nu afgebroken ook sterker dan in kunststof.
Echter: Dat printen in RVS is mooier dan het klinkt. In principe komt het er op neer dat RVS poeder in laagjes met een bindmiddel wordt opgebouwd, waarna dat bindmiddel door brons wordt vervangen. Nog steeds stevig, maar niet een echt glad oppervlak. Als je hun site leest ( www.shapeways.com/materials/steel?li=nav ) is de verhouding ongeveer 60% RVS, 40% brons. Maar het is vrij prijzig in verhouding tot kunststof 3D printen, en het vereist volgens mij flink wat na behandeling.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Het zou betekenen dat dit onderdeel over de 300 euro gaat kosten. Dat moet beter kunnen.
Wat shapeways doet(SLS) is een gatenkaas door die binder en zal je inderdaad flink moeten nabewerken. SLM(het daadwerkelijk aan elkaar smelten van metaalpoeder) is al beter, maar nog véél duurder.
Ik heb nu een 3D geprint kunststof onderdeel met 0.05mm koper aangegroeid, hier komt nog eens 0.3mm nickel-cobalt overheen.
Gaat dit niet werken, dan ga ik gietmallen maken.
Wat ik wil kost nu een hoop tijd en klinkt misschien wat omslachtig maar als ik de kennis verder heb uitgebreid kan ik heel veel andere onderdelen van de auto ook maken.
Heb je wel eens aan C&C gedacht? die doen ook stukgoed en als je al een 3D model hebt kun je ze allicht om een prijs opgave vragen. Hier bijvoorbeeld: www.amtgroup.nl/
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
CNC is bij dit onderdeel niet mogelijk/makkelijk door de twee sleuven aan de binnenkant(moet je gaan steken) en de sleuf aan de zijkant.
Ik kom zelf uit de fijnmechanische/automotive industrie en heb gelukkig al iets van kennis/achtergrond tot het maken van dit soort dingen, ook op grote schaal. Het is vooral een leuke uitdaging om het thuis zelf te doen, wat creativiteit en ideeën van andere zijn dan altijd welkom

Bedankt voor het meedenken!
- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Eerste stap is dus het 3D model maken:
Tweede stap is het 3D laten uitprinten in kunststof(in dit geval PLA):
Daarna groei je er een dunne laag koper op waardoor je de kleine foutjes nog kan wegwerken:
Vervolgens groei je er een heel dikke laag nikkel-cobalt op. Dit is een erg harde laag vergelijkbaar met het origineel chroom. Dan is het nog zaak de onderdelen in te bouwen en te testen:
Alhoewel dit onderdeel vast nog ergens te vinden is als je een hendel en een deur koopt, heb ik héél veel geleerd over het zelf (na)maken van onderdelen. De afwerking van dit onderdeel had misschien nog iets strakker gekund, ik weet nu hoe! Kom ik dus een keer een onderdeel tegen dat echt niet te krijgen is(van bijvoorbeeld een nog oudere oldtimer of knoppen van een radio), dan weet ik nu hoe ik die zelf kan maken.
- S. Livens - v.d. Bult (GAST)
- Junior lid
-
Verwijder even de sleutelnummers van de foto
Met deze nummers kan men immers een sleutel laten maken
merk staat ook op de foto
Groeten Steven
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
"Daarna groei je er een dun laagje koper op...." dat volg ik even niet, komt dat ook uit de 3D-printer of is dat een chemisch proces?
In elk geval bedankt voor dit interessante topic

groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Oeps, dat wist ik niet :oops:"S. Livens - v.d. Bult" schreef:
beste ,
Verwijder even de sleutelnummers van de foto
Met deze nummers kan men immers een sleutel laten maken
merk staat ook op de foto
Groeten Steven
Thanks!
Wat uit de printer komt is van kunststof dus dat geleid geen stroom om een plating op aan te brengen. Je kan in een chemisch bad er een dunne geleidende laag op aanbrengen of het oppervlak met grafiet geleidend maken."Jan van Bochove" schreef:
Wat een interessant project en ook nog goed beschreven en gefotografeerd !!!!
"Daarna groei je er een dun laagje koper op...." dat volg ik even niet, komt dat ook uit de 3D-printer of is dat een chemisch proces?
In elk geval bedankt voor dit interessante topic
groet, Jan
Onderdeel bouw ik aankomende week in de auto, hij werkt al goed in de hendel en dan is het kijken hoe duurzaam het is. Met een schuurpapiertje lijkt het behoorlijk hard spul te zijn.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Is het een kostbare investering om zelf thuis "metaal te laten groeien" ?
Zijn er starters-sets op de markt?
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

- C. Los (GAST)
- Senior lid
-
Hoeveel het kost hangt een beetje af van wat je allemaal wilt bunnen.