Welke epoxyprimer?
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-11-2015 22:50 #155828
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke epoxyprimer?
Dat is ook precies mijn aanpak nu Erik.
Daarmee maakt het niet veel uit wat ik er nu op doe als tijdelijke oplossing. Het gaat er toch weer af.
@Gerben, klinkt als mooi spul. Heb er nog niet veel over kunnen vinden anders dan dat de Permafleet lijn voor vrachtwagens is vanwege het extra goed houden op een verticaal vlak. Sowieso is Spies Hecker volgens mij een goed merk voor wat ik erover gehoord en gelezen heb.
Het is voor mij nu dus niet direct aan de orde, maar geeft dat zelf spuiten niet een enorme rommel? Ik heb in de garage nog allemaal andere dingen staan die ik niet onder een spuitnevel wil hebben. Of maak je met folie dan een tijdelijke cabine?
Daarmee maakt het niet veel uit wat ik er nu op doe als tijdelijke oplossing. Het gaat er toch weer af.
@Gerben, klinkt als mooi spul. Heb er nog niet veel over kunnen vinden anders dan dat de Permafleet lijn voor vrachtwagens is vanwege het extra goed houden op een verticaal vlak. Sowieso is Spies Hecker volgens mij een goed merk voor wat ik erover gehoord en gelezen heb.
Het is voor mij nu dus niet direct aan de orde, maar geeft dat zelf spuiten niet een enorme rommel? Ik heb in de garage nog allemaal andere dingen staan die ik niet onder een spuitnevel wil hebben. Of maak je met folie dan een tijdelijke cabine?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-11-2015 23:55 #155837
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke epoxyprimer?
Een 1K of 2K epoxyprimer, voor tijdelijk is een goede optie, als je de body nog gaat stralen.
Na stralen altijd 2K Epoxy gebruiken, pas tweede laag met filler.
Heb geen ervarimg met permafleet, maar zal het aan mijn spuiter vragen
Let op ! de RX5 heeft voor hechting roest nodig, hierop hecht alleen maar RX10, dus alleen toepassen op roestige delen.
RX10 is een mooie hoogglans lak die keihard wordt.
Op blank metaal, en net gelaste delen, zou ik ALTIJD een 2K epoxyprimer zetten.
Ik heb geëxperimenteerd met lakken over de RX10 heen, dit is problematisch.... De RX10 moet helemaal uitgedroogd zijn (weken) en dan gaat 1K blanke lak en clear varnish - als aflak- goed.
Dat kun je dus op de bodem doen, goede bescherming tegen beschadiging en gemakkelijk bij te werken, binnenzijde bodem kan prima met RX10 afgewerkt worden.
Epoxy 2K primer of epoxy aflak over de RX10 geeft problemen, lost de RX10 op.
Bij toeval heb ik ontdekt dat als de RX5 goed is uitgehard (weken ..) er gewoon 2& epoxyprimer overheen kan.
Vaak heb je in hoekjes of kleine plekken van de bodem roest die niet weg te krijgen is, en verder is het plaatwerk goed.
Dan kun je dit doen en dan met epoxysysteem verder opbouwen.
Vergeet ook niet een goede nadenkit te gebruiken, in ieder geval waar Volvo dit origineel aanbracht, tussen de epoxyprimer en aflak.
Het is inderdaad slim om af te stemmen met de spuiter/plaatwerker die de wagen gaat spuiten.
Na stralen altijd 2K Epoxy gebruiken, pas tweede laag met filler.
Heb geen ervarimg met permafleet, maar zal het aan mijn spuiter vragen
Let op ! de RX5 heeft voor hechting roest nodig, hierop hecht alleen maar RX10, dus alleen toepassen op roestige delen.
RX10 is een mooie hoogglans lak die keihard wordt.
Op blank metaal, en net gelaste delen, zou ik ALTIJD een 2K epoxyprimer zetten.
Ik heb geëxperimenteerd met lakken over de RX10 heen, dit is problematisch.... De RX10 moet helemaal uitgedroogd zijn (weken) en dan gaat 1K blanke lak en clear varnish - als aflak- goed.
Dat kun je dus op de bodem doen, goede bescherming tegen beschadiging en gemakkelijk bij te werken, binnenzijde bodem kan prima met RX10 afgewerkt worden.
Epoxy 2K primer of epoxy aflak over de RX10 geeft problemen, lost de RX10 op.
Bij toeval heb ik ontdekt dat als de RX5 goed is uitgehard (weken ..) er gewoon 2& epoxyprimer overheen kan.
Vaak heb je in hoekjes of kleine plekken van de bodem roest die niet weg te krijgen is, en verder is het plaatwerk goed.
Dan kun je dit doen en dan met epoxysysteem verder opbouwen.
Vergeet ook niet een goede nadenkit te gebruiken, in ieder geval waar Volvo dit origineel aanbracht, tussen de epoxyprimer en aflak.
Het is inderdaad slim om af te stemmen met de spuiter/plaatwerker die de wagen gaat spuiten.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 171
21-11-2015 17:08 #155925
door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Welke epoxyprimer?
Hi
interessante thread. Mijn verhaal lijkt erop: werk maar weinig achter elkaar, laswerk dat wat gaat roesten in de tijd, oud plaatwerk met roest. Ik ben de butumen vd bodemplaat aan het halen zodat ik het plaatwerk kan restaureren waar nodig.
Ik wil echter iets op de bodemplaat / het laswerk zetten zodat het niet verder roest, en ben wel van plan de bodemplaat zelf te bewerken / spuiten. Ik ben nog niet zo'n spuiter en weet nog niet wat ik op de bodemplaat ga zetten (in ieder geval geen butumen), dus laten stralen en spuiten zit er bij mij niet in.
Nou lees ik elders (de meningen zijn nogal verdeeld) dat owatrol CIP (wel te combineren met 2K expoxy primers) dan prima zou kunnen werken. Eenvoudig aan te brengen, goed roestwerend (directe en indirecte ervaringsgegevens uit de staal en scheepsbouw) en dan heb ik nog alle keuze voor de afwerking (type primer en afwerking).
Is er iemand die hier (goede of slechte) ervaringen mee heeft?
Daarnaast (alvast als input voor mijn huiswerk later), ik dacht dus aan de volgende opbouw voor die bodemplaat:
1) owatrol cip
2) 2K epoxy primer
3) bodyschutz tegen de steenslag
4) aflak
Klopt dat een beetje?
dank alvast voor de aanvullingen
Grt
jeroen
interessante thread. Mijn verhaal lijkt erop: werk maar weinig achter elkaar, laswerk dat wat gaat roesten in de tijd, oud plaatwerk met roest. Ik ben de butumen vd bodemplaat aan het halen zodat ik het plaatwerk kan restaureren waar nodig.
Ik wil echter iets op de bodemplaat / het laswerk zetten zodat het niet verder roest, en ben wel van plan de bodemplaat zelf te bewerken / spuiten. Ik ben nog niet zo'n spuiter en weet nog niet wat ik op de bodemplaat ga zetten (in ieder geval geen butumen), dus laten stralen en spuiten zit er bij mij niet in.
Nou lees ik elders (de meningen zijn nogal verdeeld) dat owatrol CIP (wel te combineren met 2K expoxy primers) dan prima zou kunnen werken. Eenvoudig aan te brengen, goed roestwerend (directe en indirecte ervaringsgegevens uit de staal en scheepsbouw) en dan heb ik nog alle keuze voor de afwerking (type primer en afwerking).
Is er iemand die hier (goede of slechte) ervaringen mee heeft?
Daarnaast (alvast als input voor mijn huiswerk later), ik dacht dus aan de volgende opbouw voor die bodemplaat:
1) owatrol cip
2) 2K epoxy primer
3) bodyschutz tegen de steenslag
4) aflak
Klopt dat een beetje?
dank alvast voor de aanvullingen

Grt
jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-11-2015 20:25 #155927
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke epoxyprimer?
In ieder geval moet je na 2K epoxyprimer ALTIJD aflak eroverheen doen, dán pas de bodyshoot.
We gebruiken deze af en toe, je kan dan nog een laatste aflak er overheen zetten, wordt voor de buitenzijde dorpel veel toegepast.
We gebruiken deze af en toe, je kan dan nog een laatste aflak er overheen zetten, wordt voor de buitenzijde dorpel veel toegepast.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.