Welke epoxyprimer?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2015 15:09 #153734 door Lars Rengersen
Welke epoxyprimer? is gemaakt door Lars Rengersen
Als conclusie van mijn aanpak mbt stralen is dat ik de bodem (binnen en buiten) en buiten zicht delen van de motorruimte met RX5 en RX10 ga doen.
De zichtdelen van de motorruimte ga ik zelf spuiten en als dat mislukt toch uitbesteden aan een spuiter.
De vraag is nu: welke epoxyprimer moet ik op de zichtplekken onder de kap gebruiken als basis?
En is een washfiller noodzakelijk?
Het liefts werk ik uit gemak met een 1K primer, maar als het moet dan maar 2K.
Er komt immers een 2K systeem bovenop.
Ik lees online veel dat 2K het beste is, maar dan moet ik telkens iets aanmaken.
Eerst dacht in aan Ferpox. Die mag echter maar 15 micron dik bij combineren met 2K en normale laagdikte wordt na drogen 50 tot 70 micron. Dat is dus niet zo handig.

Bestaat de "gouden" 1K epoxy primer die zonder washfiller toegepast kan worden en je er daarna met 2K op verder kunt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2015 06:51 #153757 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke epoxyprimer?
Inmiddels ben ik na wat zoeken uitgekomen bij Brunox Epoxy die lijkt hier aan te voldoen.
Er staat "Te combineren met alle lakken en plamuren”
Ik heb nog even ter controle een vraag uitstaan of dat inclusief (nader te kiezen) 2K systemen is.
Tevens staat er "Na de behandeling moet een afdeklaag aangebracht worden, bijvoorbeeld een aflaklaag.”
Vraag is nog even hoe snel die ‘afdeklaag’ aangebracht moet worden. Is dit zo snel mogelijk na opdrogen of mogen hier ook wel enkele weken tussen zitten?
Ook die vraag heb ik nog even uitstaan.
Maar als ik het demo filmpje van Brunox Epoxy bekijk, dan hebben ze het erover dat je hem niet moet opschuren omdat je hem dan weer openmaakt. Ik vermoed dus dat hij wel gewoon van zichzelf goed afsluit en er dus wel wat langer tussen mag zitten.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
30-08-2015 09:33 #153758 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Welke epoxyprimer?
Als ik jou was zou ik niet alleen af gaan op wat de fabrikant van de primer zegt.
Straks kom je bij de spuiter en krijg je de opmerking "waarom heb je XXX er niet op gespoten want........"
Als je al een spuiter op het oog hebt zou ik het gewoon aan hem voorleggen en samen een plan van aanpak opstellen.
Krijg je achteraf nooit spijt of "ja maar...."

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2015 10:26 #153759 door Lars Rengersen
Bij de beoogde spuiter staat de vraag ook uit.
Ben echter ook wel benieuwd naar de ervaringen van andere doe-het-zelf-ers.
Waarschijnlijk ben ik niet de enige die hier tegenaan loopt.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2015 10:47 #153760 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Welke epoxyprimer?
Brunox is leuk voor delen waar roest heeft gezeten maar niet voor een complete bodem etc.
Het spuit niet als een normale spuitbus, er lijkt minder druk o.i.d. achter te zitten, en het geeft daardoor naar mijn idee niet een heel strak resultaat.
Als epoxy primer gebruik ik de 1k van Color Matic (motips andere merk).

Maar het beste is wat Jan zegt met je spuiter overleggen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2015 11:12 #153762 door Lars Rengersen
De bodem ga ik met RX doen.
Het gaat dus inderdaad om plekjes, bijvoorbeeld rondom mijn net ingelaste pedalenbak.
Is die color matic ook geschikt als basis voor 2K?

• Pieter
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2015 13:59 #155759 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Welke epoxyprimer?
hallo Lars, ben je inmiddels al verder in de zoektocht?
Ik heb een amazon met heel wat plekjes, die ik komende maanden wil gaan behandelen.
Dus ik wil ook een plekje kaal maken, evt. lassen en dan afdekken.

Echter staat de auto niet kurkdroog, dus dan is het afdekken zsm wel wenselijk.
Misschien meteen RX5 erop, zoals hier te lezen: www.oldtimerautosite.nl/rx_5_en_rx_10_test.htm
Of toch maar voor een primer gaan..

Twijfel! En dan ook nog een verfsysteem vinden wat ik daarna met kwast/roller wil gaan proberen..

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2015 14:21 #155760 door Lars Rengersen
De conclusie van mijn zoektocht was dat het de voorkeur geniet om de keuze voor de epoxy primer samen met de uiteindelijke spuiter te maken. Het wordt dan één opgebouwd systeem volgens dezelfde visie.

Zelf heb ik gekozen voor een aanpak waarbij ik de auto helemaal laat ontlakken/stralen. Dan laat ik hem daarna meteen in de epoxy spuiten. Dat wat ik er nu zelf op smeer is dus tijdelijk en gaat er straks weer af. Hierbij heb ik gekozen voor Ferpox omdat ik dat nog had staan.

RX5 is ook mooi spul, maar alleen af te werken met RX10. Dit ga ik met de bodem doen (aan beide kanten).
RX5 is niet af te werken met 2K lak oid. Dan zou je er eerder iets als Owatrol CIP onder moeten doen.

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2015 21:17 #155775 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Welke epoxyprimer?
Hoi Lars,

Mijn beoogde spuiter heeft als beste keuze Spies/Hecker permafleet 4400 EP gundierfuller aangeraden. Het is een 2K systeem met, volgens hem, de beste corrosie werende werking. Het is ook een fuller, dus kleine oneffenheden worden er ook door gemaskeerd/weg gewerkt. Ik spuit het met een compressor en heb destijds een 5 kilo verpakking aan geschaft die nog steeds (na 3 jaar) perfect te gebruiken is.
Ja, je moet aanmaken (en gebruiken) per keer, maar ik vind het tot nu toe top spul.
Ik kon zo snel geen Nederlandse site er over vinden, maar dit is een Zwitserse: www.ch-coatings.ag/produkte/spies-hecker...hellgrau-und-schwarz

Succes met je keuze :)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-11-2015 14:24 #155785 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Welke epoxyprimer?
Ik zit in hetzelfde traject, complete auto aan het opknappen en als ik ooit alle plekjes gelast heb wil ik 'm in z'n geheel laten spuiten.

Vaak werk ik maar 1-3 uurtjes aan de auto en aan het eind van dat geklus wil ik direct 'iets' over het kale metaal hebben. Dan wil ik niet een half uur bezig zijn met wegen/mengen/kwasten (of spuiten), schoonmaken etc wat bij 2k primers wel nodig is.

Dus mijn aanpak is om na het laswerk een (willekeurige..) 1k primer er plaatselijk op te spuiten. Dat is zo gebeurd. Als ik 'm laat spuiten is het de bedoeling om 'm in 1 keer helemaal te laten stralen, en dan direct een 'goeie' primer (keus van de spuiter) er op te laten zetten.

Goed idee of helemaal niet?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD