Zelf een paneel maken
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
03-02-2015 17:58 #148084
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zelf een paneel maken
Hans, petje af zeg!
Of je hebt er veel gevoel voor óf het is helemaal niet moeilijk :lol:
Zonder gekheid, je kunt nog zo veel machines hebben, als je er geen gevoel voor hebt haal je er nooit uit wat er in zit.
Ik heb echt respect voor je vorderingen, leuk om het zo goed gedocumenteerd te lezen/bekijken.
Een zachte onderrol zie je ook bij Lazze, misschien heb ik nog wel een polyurethaan loopwiel van een palletwagen, zou dat iets voor je zijn? Dan moet ik hem even opzoeken en opmeten of een fototje sturen.
groet, Jan
Of je hebt er veel gevoel voor óf het is helemaal niet moeilijk :lol:
Zonder gekheid, je kunt nog zo veel machines hebben, als je er geen gevoel voor hebt haal je er nooit uit wat er in zit.
Ik heb echt respect voor je vorderingen, leuk om het zo goed gedocumenteerd te lezen/bekijken.
Een zachte onderrol zie je ook bij Lazze, misschien heb ik nog wel een polyurethaan loopwiel van een palletwagen, zou dat iets voor je zijn? Dan moet ik hem even opzoeken en opmeten of een fototje sturen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans Kaashoek
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 00:34 #148121
door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic Zelf een paneel maken
Hallo iedereen,
Bedankt voor de interesse, met een beetje doorzettingsvermogen moeten we een heel eind komen.
Samenvoegen naar 1 topic is idd handig.
@ Jan: Goed plan! Buitendiameter 60mm, binnen 20mm, breedte min. 20 mm. Ik heb wel een daraaier die wat voor me wil maken.
Verder weer bezig geweest. (wel de tweede keer dat ik dit typ (ineens allles kwijt, dus nu een kort relaas.))
Paneel weer verder naar buiten weken
Buitenste rand omfelsen
Helaas ingeknipt: scheurt nu uit, volgende keer een rondje erin slijpen. Randje rol ik eruit met 2 vlakke rollen
Achterzijde omzetten:
Gewoon met de hamer
Randje omzetten langs tape
Voorlopig is dit het resultaat. Moeilijkste komt nog: de ribbels...
Bedankt voor het kijken, tot de volgende keer
Bedankt voor de interesse, met een beetje doorzettingsvermogen moeten we een heel eind komen.
Samenvoegen naar 1 topic is idd handig.
@ Jan: Goed plan! Buitendiameter 60mm, binnen 20mm, breedte min. 20 mm. Ik heb wel een daraaier die wat voor me wil maken.
Verder weer bezig geweest. (wel de tweede keer dat ik dit typ (ineens allles kwijt, dus nu een kort relaas.))
Paneel weer verder naar buiten weken
Buitenste rand omfelsen
Helaas ingeknipt: scheurt nu uit, volgende keer een rondje erin slijpen. Randje rol ik eruit met 2 vlakke rollen
Achterzijde omzetten:
Gewoon met de hamer
Randje omzetten langs tape
Voorlopig is dit het resultaat. Moeilijkste komt nog: de ribbels...
Bedankt voor het kijken, tot de volgende keer
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 15:15 #148138
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zelf een paneel maken
Hans, super om te zien, het ziet er zo bijna makkelijk uit :lol:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
05-02-2015 20:29 #148151
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zelf een paneel maken
Ja, je hebt absoluut talent.... En een leuke toolset
Nu het originele plaatwerk vrijwel niet meer te krijgen is, moeten we het doen met de vervangende aftersale delen.
Vaak zijn we nog lang bezig om dit passend te maken, sowieso is het passend maken het meeste werk.
Het feitelijke lassen is snel klaar.
Erg leuk om te zien hoe je dit doet, ben benieuwd naar het eindproduct, succes !
Nu het originele plaatwerk vrijwel niet meer te krijgen is, moeten we het doen met de vervangende aftersale delen.
Vaak zijn we nog lang bezig om dit passend te maken, sowieso is het passend maken het meeste werk.
Het feitelijke lassen is snel klaar.
Erg leuk om te zien hoe je dit doet, ben benieuwd naar het eindproduct, succes !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-02-2015 00:56 #148220
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Zelf een paneel maken
Beste Hans, ik zie dat jij al beter gereedschap heb als dat ik heb.
Ik heb ook zelf body delen gemaakt voor mijn amazone en het is met veel gedult best te doen zie: Renovate Philippine Amazone.1966
Wat voor plaat gebruik jij ik heb 1mm gebruikt.
In ieder geval veel succes.
Johan Geers
Ik heb ook zelf body delen gemaakt voor mijn amazone en het is met veel gedult best te doen zie: Renovate Philippine Amazone.1966
Wat voor plaat gebruik jij ik heb 1mm gebruikt.
In ieder geval veel succes.
Johan Geers
- Hans Kaashoek
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-02-2015 01:13 #148349
door Hans Kaashoek
@ Johan, ik gebruik Zincor plaatwerk 0.8 mm dik.
Weer even een update, de ribbels moeten er immers nog in... en dan nog gladmaken en randen omzetten.
Eerst dat akelige randje eruit zien te rollen: helpt helaas geen moer, sterker nog er komt nog een naadje bij...
Aftekenen:
De Juiste rollen kiezen
En rollen maar:
Weer een probleem: het gebogen gedeelte heb ik weer wat recht moeten maken. Omdat het paneel nog gebogen is komt de rand meer aan de onderzijde dan aan de bovenzijde
Met deze wielen ga ik de rand aan de bovenzijde er in walsen:
Hier het resultaat: Duidelijk is het teveel aan materiaal te zien achter de ribbel. Ook zie je dat ik een beetje gezwabberd heb, volgende keer de wielen iets korter op elkaar zetten en wat strakker sturen
.
't Ja, ze moet wel ff buiten staan...
Achterzijde van de ribbel in vorm tikken (moker aan de onderkant als tas gebruikt)
En de tweede ribbel er in rollen:
En hier het resultaat. Door het teveel aan materiaal achter de ribbels staatie zo krom als een hoepel.
Dus daar waar te veel materiaal zit, moeten we gaan krimpen. Wafel als tas gebruiken en met de punthamer flinke tikken uitdelen.
Halverwege:
Nogsteeds een bolling zichtbaar:
Verder krimpen met het krimpapparaat:
Tussentijds resultaat: het begint al te ploppen...
Nu telkens met hamer en vijl corrigeren. Met het vijlen zie je de toppen en deuken: toppen terugtikken en deuken via de achterzijde terugtikken:
Du snu allemaal kloppen / vijlen / kloppen / vijlen etc
Hier het voorlopige resultaat:
Heeft nog wat werk nodig maar de vorm is in iedergeval weer terug.
Bedankt voor het kijken... Tot de volgende keer.
Weer even een update, de ribbels moeten er immers nog in... en dan nog gladmaken en randen omzetten.
Eerst dat akelige randje eruit zien te rollen: helpt helaas geen moer, sterker nog er komt nog een naadje bij...
Aftekenen:
De Juiste rollen kiezen
En rollen maar:
Weer een probleem: het gebogen gedeelte heb ik weer wat recht moeten maken. Omdat het paneel nog gebogen is komt de rand meer aan de onderzijde dan aan de bovenzijde
Met deze wielen ga ik de rand aan de bovenzijde er in walsen:
Hier het resultaat: Duidelijk is het teveel aan materiaal te zien achter de ribbel. Ook zie je dat ik een beetje gezwabberd heb, volgende keer de wielen iets korter op elkaar zetten en wat strakker sturen

't Ja, ze moet wel ff buiten staan...
Achterzijde van de ribbel in vorm tikken (moker aan de onderkant als tas gebruikt)
En de tweede ribbel er in rollen:
En hier het resultaat. Door het teveel aan materiaal achter de ribbels staatie zo krom als een hoepel.
Dus daar waar te veel materiaal zit, moeten we gaan krimpen. Wafel als tas gebruiken en met de punthamer flinke tikken uitdelen.
Halverwege:
Nogsteeds een bolling zichtbaar:
Verder krimpen met het krimpapparaat:
Tussentijds resultaat: het begint al te ploppen...
Nu telkens met hamer en vijl corrigeren. Met het vijlen zie je de toppen en deuken: toppen terugtikken en deuken via de achterzijde terugtikken:
Du snu allemaal kloppen / vijlen / kloppen / vijlen etc
Hier het voorlopige resultaat:
Heeft nog wat werk nodig maar de vorm is in iedergeval weer terug.
Bedankt voor het kijken... Tot de volgende keer.
11-02-2015 06:42 #148350
door Danny Meeuwessen (GAST)
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Zelf een paneel maken
Dit is wel ontzettend gaaf om te zien zeg! Vereist alleen wel engelengeduld en doorzettingsvermogen volgens mij.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-02-2015 20:41 #148376
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Zelf een paneel maken
Start 1 feb 2015 en nu 11 feb 2015. Lijkt lang voor 1 paneel maar ik denk dat je steeds een uurtje of wat in de weer bent en niet de hele dag (8 uur). Ik zou voor de gemakkelijkste manier gaan en het paneel kopen maar dat zij ik ook over het spuiten van mijn combi, ik zou hem wel laten spuiten maar ik dacht dit kan ik ook zelf. Doe ik dus nooit meer wat een klus was dat. Maar ik heb het wel een keer gedaan, dus diepe respect voor je geduld met een knipoog
naar je gereedschap want dat is het halve werk.

- Hans Kaashoek
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-02-2015 22:52 #148380
door Hans Kaashoek
't Ja René, dit doe ik niet om goedkoop uit te zijn, dit doe ik om te leren wat het materiaal allemaal doet en hoe je problemen die erbij ontstaan op kunt lossen. Ik werk er inderdaad telkens een paar uurtjes, deze week bijna geen tijd gehad.
Totaal al 16 uur kwijt schat ik, maar wel heel wat ervaringen rijker.
Ik maak nog veel fouten maar dat komt omdat ik nog niet alle logica door hebt. Zo weet ik nu dat je in het verlengde van de ribbels moet strekken, daar boven / tussen en onder moet krimpen.... en daar gebruik ik toch zeker handgereedschap bij want zonder tas en punthamer ben je nergens. De volgende zal veel sneller gaan. En.... wanneer ik dit tot een goed einde breng, wordt het maken van andere paneeltjes en inzetstukken veeeeel gemakkelijker.
Te denken valt bijvoorbeeld aan de raamstijl van je voorruit...... enz, enz..Dan heb ik het nog niet over andere merken enzo....
Toch bedankt voor je reactie, Groet Hans
Totaal al 16 uur kwijt schat ik, maar wel heel wat ervaringen rijker.
Ik maak nog veel fouten maar dat komt omdat ik nog niet alle logica door hebt. Zo weet ik nu dat je in het verlengde van de ribbels moet strekken, daar boven / tussen en onder moet krimpen.... en daar gebruik ik toch zeker handgereedschap bij want zonder tas en punthamer ben je nergens. De volgende zal veel sneller gaan. En.... wanneer ik dit tot een goed einde breng, wordt het maken van andere paneeltjes en inzetstukken veeeeel gemakkelijker.
Te denken valt bijvoorbeeld aan de raamstijl van je voorruit...... enz, enz..Dan heb ik het nog niet over andere merken enzo....
Toch bedankt voor je reactie, Groet Hans
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-02-2015 21:40 #148399
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Zelf een paneel maken
als ik zie wat je aan gereedschap hebt staan dan moet je nog heel wat paneeltjes maken om goedkoper uit te zijn, dat je het niet doet om goedkoop uit te zijn had ik al snel door maar het is een leermoment. Als je dit weet te maken dan is de stap naar de volgende grote uitdaging minder groot.