Zelf een paneel maken

• Hans Kaashoek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-02-2015 14:32 #148005 door Hans Kaashoek
Zelf een paneel maken is gemaakt door Hans Kaashoek
Afgelopen zomer heb ik, na het plaatselijk opknappen van mijn Amazon, het volvo virus weer te pakken. Het was al meer dan 15 jaar geleden dat ik hem gerestaureerd had. In die tussentijd heb ik geen project of wat dan ook meer aangeraakt.

Bij gebrek aan ruimte ben ik maar begonnen om eens wat klein plaatwerk te gaan namaken. Aangezien dat er tegenwoordig heel wat info te vinden is over hoe je dat kan doen (zoek bij youtube maar eens op Lazze /Ron Covell / Wray Schelin ) heb ik eerst heel wat filmpjes bekeken. Enkele weken geleden heb ik een Engels wiel, shrinker / stretcher en een Beadroller aangeschaft, dus aan de slag.

Heb je tussendoor wat tips: laat het gerust weten.
Tussen mijn onderdelen nog een oud Amazon paneeltje gevonden, ik dacht: "Als ik die kan namaken kan ik mogelijk meer".

1. Het paneel:

Waarom dit paneel: er zitten diverse rondingen in, waaronder een reverse curve (links in het paneel)

2. Patroon maken.
Plak kruiselings tape over het paneel en teken e.e.a. af. Ik heb hier afplakband gebruikt, maar officieel kan je beter tape met glasvezel gebruiken, omdat dat niet rekt of krimpt.

Plakgedeelte inpoederen met (patent)bloem, zodat het niet meer plakt.

3. Patroontje overtekenen en staalplaat uitknippen.

4. Op een leren zak gevuld met grit de basisvorm er in slaan met een houten plaatwerkhamer.

5. Kromme onderzijde van het paneel rechtmaken
Door het kloppen is de plaat gekrompen en trekt de onderzijde krom:

Door de buitenzijde te strekken, wordt het weer recht:

6.Plaat uitwielen met engels wiel voor de juiste ronding en om het glad te maken.

Eerst onderwiel bepalen met de juiste ronding:

Daarna uitwielen:

7. Reverse curve er in slaan:

Teveel aan materiaal krimpen:

Klaar om weer te gaan uitwielen:

Tijdens het uitwielen kom ik er achter dat ik het originele stuk niet als mal kan gebruiken (ivm de ribbels ) dus moet ik wat malletjes maken. Dus daar gaan we de volgende keer mee verder.

Groetjes, Hans Kaashoek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 19:22 #148015 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zelf een paneel maken
Ik heb bewondering voor je poging, maar dit is een stukje plaatwerk wat heel lastig na te maken is....
Wat volgens mij het moeilijkste is, zal het maken van de ribbels zijn.
Dat vergt veel vakmanschap en volhouden.
Veel succes en ik ben benieuwd naar het resultaat

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Hans Kaashoek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-02-2015 19:47 #148016 door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic Zelf een paneel maken
Hallo Ed,

Je hebt helemaal gelijk, 't is een pittig werkstukje. Als ik de ribbels er direct inrol gaat het paneel hol staan (vermoed ik). Ik weet alleen niet hoe ernstig omdat het paneel al redelijk stijf is. Ik ga ook proberen eerst andersom te rollen om eerst een bolling te krijgen en vervolgens de ribbels.

Wordt vervolgd,
Groet Hans

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 23:28 #148024 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Zelf een paneel maken
Mooi verslag, mooi gereedschap, moeilijk proefstuk, ik ben benieuwd.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2015 18:08 #148043 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Zelf een paneel maken
Hans, prachtig om te zien. ik ga je vorderingen volgen. en, zoals al gezegd, respect dat je meteeen het makkelijkste :? :? stukje plaatwerk pakt!

succes,
Hans

• Hans Kaashoek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-02-2015 00:37 #148058 door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic Zelf een paneel maken
Beste mensen,
Intussen alweer een stap je verder en ik moet zeggen, het begint erop te lijken. Het is een moeilijk werkstuk, maar op deze manier leer je het beste wat het materiaal allemaal doet en leer je gelijk hoe je de volgende keer iets kan verbeteren.

Zonder mallen een profiel namaken is niet te doen, dus we beginnen eerst wat malletjes te maken. Had ik na het patroon maken beter mee kunnen beginnen.
1. Aftekenen en mallen maken.

Precies aftekenen op het origineel en het plaatwerk waar de mallen gepast moeten worden. (de lijn overdwars is met een kraspen gemaakt dus niet zo goed zichtbaar)

Van strippen hoekijzertjes maken en door te krimpen en te stretchen de vormen erin maken.

2. Vervolgens meten op het werkstuk.

3. Opnieuw met de plaatwerkhamer flink wat deuken erin slaan en grofweg meten of het ongeveer goed is

4. Vervolgens uitwielen met het engels wiel en opnieuw meten.

Begint al aardig glad te worden en de vormen komen aardig overeen.

5. Door het wielen is het gedeelte wat naar buiten moet staan (getekende ovaal), weer flink vlak komen te staan.
Om dat te meten heb ik uiteraard ook een malletje gebruikt, maar niet op de foto gezet.

Ik heb geprobeerd om het voorzichtig er in te kloppen en wat te strekken, je wilt immers wat goed is niet meer om zeep helpen. Achteraf eigenlijk veel te voorzichtig,...toch iets meer geweld gebruikt (geknikt)

Juiste onderwiel kiezen en weer uitwielen.

6. Het paneel buigen.

Je kan met de beadroller een hoek omzetten dus eerst aan de binnenzijde aftekenen.
De uiterste hoek ga ik inknippen omdat ik daar wat problemen verwacht.

In de beadroller gebruik ik als bovenste rol de smalste rol die er is. Ik kom gelijk een beperking tegen want als onderste rol zou je een soort rubberen / kunststof rol moeten gebruiken om een hoek om te kunnen zetten en die heb ik niet. Het smalle bovenste wiel drukt dan (door het plaatwerk) in het zachtere onderste wiel waardoor je een hoek in je materiaal krijgt.
Ik gebruik als onderste wiel een U profiel waardoor ik wel een extra profiel in het werkstuk rol.

De beadroller is electrisch aangedreven (voet bediening) dus ik heb beide handen vrij om de rol netjes over de lijn te leiden.

Met de hand nog een kleinbeetje verder omzetten, en hier het resultaat.

Zie je de naad? Beetje spijt van...

7. Het bovenaanzicht aanpassen
Het paneel wordt over het grootste gedeelte recht en met een rechte hoek omgezet. Dat is duidelijk te zien als we de mal erop plaatsen:

Hoe krijgen we dat gebogen? Nou, heel simpel over de gehele breedte gaan we krimpen, bij de grootste kromming het meest. (geen plaatje van, maar wel van het resultaat.) Zie je het stukje wat ik ingeknipt heb? Ook een beetje spijt van, volgens mij was dat wel te krimpen...

Nou dat was het weer, alweer heel wat uurtjes verder. Ik hoop dat het smaakte, bedankt voor het kijken, de volgende keer weer meer.
Tips en trucs altijd welkom.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-02-2015 12:50 #148068 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zelf een paneel maken
Leuk om te zien!
Ben ook erg geinteresseerd in hoe je de ribbels erin gaat krijgen.. Ik heb wel eens geprobeerd om iets grotere ribbels te maken (was toen voor een bodemplaat), maar dat is geen succes geworden, het plaatwerk er omheen vervormde zo erg dat ik er niks mee kon maken.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-02-2015 12:52 #148069 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Zelf een paneel maken
Er is toch ook een deel 1, is het niet overzichtelijke om dan met deel 1 door te gaan ipv met een nieuwe topic te starten. Kan de moderator ook deze samenvoegen. (lijkt wel een trend te worden)

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-02-2015 13:43 #148072 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Zelf een paneel maken
Knap werk Hans. Tips en trucs heb ik niet, volgens mij heb jij daar zelf wel een kist vol van.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-02-2015 14:53 #148077 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Zelf een paneel maken
Gaaf!
Mooi om te volgen.

En tegelijk een mod edit: Ik heb de topics inderdaad even samengevoegd. Des te leuker en handiger als je het topic in een later stadium pas ziet.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD