Wat zouden jullie doen?
- Robert Walstra
- Offline
- Senior lid
De laatste 3 a 4 weken begonnen met het behandelen van de kofferbak.
Na veel schuren en gedeeltelijk kaal maken eerst begonnen met RX5. Is prima te verwerken en ik heb het idee dat het goed overal tussen vloeit. Het is wel belangrijk het goed uit te laten harden, dus heb het een week laten drogen. Vervolgens RX10 eroverheen (gemengd met 15% RX5) en deze behandeling nog een keer herhaalt om het goed dekkend te krijgen.
Resultaat mag er zijn en ik heb het idee dat het er voorlopig weer een aantal jaren tegen kan.
Als ‘finishing touch’ een nieuwe mat erin gelegd wat het helemaal af maakt en ervoor zorgt dat het er weer netjes uitziet.
Nu nog op zoek naar een 'originele' krik (668413- en zwengel/hefboom (668414-6)…
Het is me nog onduidelijk hoe de zwengel/hefboom aan de achterzijde van de achterbank wordt bevestigd. In de documentatie heb ik het (nog) niet kunnen vinden. Als iemand een tip heeft, laat het me vooral weten.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
je kofferbak ziet er mooi uit.
Zwengel: tegen je metalen achterplaat (tussen rugleuning en kofferbak) hoort nog een hardboard plaat te staan. Daar tegenop horen twee klemmen 668508 gemonteerd te zitten. Deze zijn in het onderdelen boek echter niet in de juiste vorm herkenbaar getekend, ze zien daar als twee normale buizenbeugeltjes uit, maar zoals ik ze ken zijn het kunststoffen klemmen die met elk met 1 schroef vastzitten en waar de zwengel onder vastgeklemd wordt.
Een originele krik compleet met zwengel zal moeilijk te vinden zijn, maar is de enige die juist aansluit op de originele krikschotels onder tegen de kokerbalken.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Walstra
- Offline
- Senior lid
Bedankt voor je reactie!
Ik vroeg me al af wat die plaat was in het onderdelen boek. Ook die buisbeugeltjes kon ik niet helemaal plaatsten, maar het geeft nu veel meer duidelijkheid.
De jacht op de krik en zwengel is geopend!
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Een 'template' voor die vorm kun je hier vinden
volvo1800pictures.com/document/d ... 00ES73.JPG
Vervolgens kun je zo de zwengel (laten) maken.
Die is doorgaans het meest lastig te vinden.
Een krik ook, maar al iets makkelijker.
Kost alleen wel snel 100 a 120 euro.
Ik heb die van mij uiteindelijk op eBay in Amerika gekocht.
Daar worden ze nog wel regelmatig aangeboden en zijn ze goedkoper al kom je inclusief verzenden ook al snel op het bovenstaande bedrag uit.
Wat naar verhouding nog duurder is, is de originele "schroef" om de krik vast te zetten op (in geval van de 1800s) de achterwielkast.
Succes met je zoektocht!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- Offline
- Elite-lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
Dan kan ik wel even kijken.
Cees
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Walstra
- Offline
- Senior lid
Dat is ook een goede tip.
Als de zwengel niet te vinden is kan ik 'm eventueel laten maken m.b.v. de tekening. Krik en zwengel wel eens tegengekomen op eBay. Had ze toen gelijk moeten kopen, maar ja....
@Cees
Op de foto zie je de zwengel en de krik inclusief de 'originele schroef'(zoals Lars ook aangaf), waarnaar ik op zoek ben. Achter het reservewiel.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
originele krik:
originele klemmen:
zwengel heb ik eens nagemaakt met een originele als voorbeeld, ging redelijk eenvoudig (12 mm stalen staf, 1 m lang is enkele cm te lang maar dan is het korte uiteinde makkelijker te buigen).
Nog een tip/waarschuwing: bij aankopen in de VS niet alleen op de verzendkosten letten maar zeker ook de invoerrechten/douanekosten meerekenen. Verwonder je niet als het uiteindelijk veel duurder is dan verwacht.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 680
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
originele zwengel nagemaakt en passend op een niet originele (tenminste kan ik de bobbel die in de krikschotels past niet zien) krik?
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 680
Klopt. De krik zat bij de auto toen ik deze kocht. Geen zwengel???!!! Dus die mooie tekening uitgeprint en de zwegel nagemaakt.
Een originele krik staat (voorlopig) onderaan mijn lijstje. Ik kan de krik ook omkatten naar origineel door net als jij een bol te laten draaien en die erop te maken. Maar voorlopig staan er nog andere zaken op mijn lijst.
Het blijft fijn om voorbeelden van onderdelen e.d. Te zien.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.