Bodem kaal maken?

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-03-2014 11:52 #138340 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Bodem kaal maken?
En dat is waarom te verkiezen boven metalliseren?

Trouwens, mocht metalliseren niet doorgaan dan wordt de bodem gewoon geschilderd met loodmenie. Heb daar (op 1 of andere manier) meer vertrouwen in dan die andere 'verven' (zoals RX5 en RX10)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-03-2014 15:23 #138342 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Bodem kaal maken?
Hey Pieter, die laatste plekjes, dat moet je met een staalborstel op de boormachine of haakse slijper wel kunnen verwijderen.

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-03-2014 15:55 #138343 door Pieter Jansens
Ik geraak er gewoon niet bij :( Die laatste plekjes zitten op onbereikbare plekken :evil:

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2014 23:56 - 09-03-2014 15:24 #138365 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bodem kaal maken?
Met een bijtel, ontvetter en een doek krijg ik alles er af.
Die RX5 is geweldig spul, hecht aan roest, neutraliseert het en geeft een prima hechting met de RX10
Deze hardt wel uit tot een keiharde laag, dus wel beschadigingen jaarlijks bijwerken.
Tectyl heeft het na 30 - 40 jaar wel gehad, droogt uit en gaat barsten, vocht komt erachter en dat zie je niet...

Dus er moet wel enige roest zijn, bij een intacte lak - zonder roest - zou ik 2-komponenten epoxy autolak nemen ook voor de onderzijde, afwerken met óf PVC, óf een heldere laklaag, óf tectyl met was.
Net als voor de RX10 geldt dat 2K epoxy erg hard is en daardoor minder geschikt ivb met steenslag.
Kies daarom contrasterende lagen, hiermee bedoel ik bv bij een lichte lak, donkere PVC of tectyl. Dan zie je beschadigingen erg goed.
Mijn 1800E is wit, zit PVC overheen en je ziet dus bij steenslag, mooi witte puntjes.
Overigens met Waxoil in de holle ruimtes gaat dit al 22 jaar uitstekend.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 09-03-2014 15:24 door Ed van der Zee.

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-03-2014 12:49 #138379 door Pieter Jansens
Ik heb mij gebaseerd op deze test . De enige min of meer objectieve test die ik vond op het internet.

En steeds komt Loodmenie als de beste uit de bus. Dus ik ben mij een pot loodmenie gaan halen. Die ik -als het stralen en metalliseren doorgaat- ga gebruiken om de binnenkant van de bodem te 'primeren'

Maar de tip om contrasterende lagen te gebruiken is wel een goede !

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 15:30 #138390 door Ed van der Zee
Echte loodmenie kun je niet meer krijgen.....de blikken die je nu koopt hebben een vervanger ....
Als ik goed kijk bij RX5 plus RX10, blijkt dit na de laatste update nog geheel zonder roest, dat bedoel ik dus.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Jörg Sudowe
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-03-2014 15:53 #138393 door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic Bodem kaal maken?
Door het blad OLDTIMER MARKT wordt al jarenlang getest: www.oldtimer-markt.de/rostschutztest
Ik ben benieuwd of er nog meer vergelijkbare testen zijn.

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-03-2014 16:16 #138398 door Pieter Jansens
Dat RX5 en RX10 goed uit de test komen weet ik. Heb het ook overwogen omdat ook ik dacht dat loodmenie niet meer te krijgen is. Maar hier in België kan je op bepaalde plekken nog loodmenie krijgen (is hier namelijk niet voor alle toepassingen verboden). En aangezien loodmenie al decennia goede ervaringen voortbrengt heb ik toch voor het beproefde gekozen.

@Jorg: die test heb ik ook gezien inderdaad. Maar mijn Duits is niet zo goed :lol:

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 16:35 #138402 door Ed van der Zee
Dit artikel laat zien dat Waxoil op de lange duur minder goed lijkt, echter als je dit regelmatig opnieuw zou toepassen kon dit wel eens het resultaat verbeteren....dit is dus gewoon een goede keuze en Fluid film zit in dezelfde producthoek.
RX5 en RX10 is niet in deze test mee genomen, merkwaardig want het bestaat al veel langer, en wordt toegepast in de scheepsbouw waar het zelfs onder water (!) wordt toegepast.

Inmiddels heb ik op uitgedroogd RX5 ook 2K epoxyprimer uitgeprobeerd en dit gaat prima !!.
Belangrijk is om de RX5 minimaal een week te laten drogen, ga ue er te snel overheen dan gaat hij werken, dus RX10 is niet een obligate keuze en kan dus het epoxysysteem er overheen worden gebruikt.
Dit heeft mij doen besluiten om RX5 te gebruiken op de roestige delen en verder 2K Epoxy.

Verder kun je kritiek hebben op de opstelling welke bij de test is gebruikt, door in de buitenlucht te plaatsen zal het veel meer opwarmen en afkoelen, de Waxoil is hier gevoeliger voor, de Fluid film profiteert hier weer van omdat deze blijft lopen en de lager gelegen delen heel goed zal beschermen.
Tot nu toe heb ik geen argumenten tegen de combinatie van RX5 en Rx10 gehoord.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-03-2014 17:17 #138407 door Pieter Jansens
Ik zeg niet dat RX5 en RX10 geen goede keus is hé ! Ik zeg zelfs dat het mijn tweede keuze zou zijn.
Maar aangezien echte loodmenie én beter uit die test kwam én al jaren 'ervaring' heeft, heb ik besloten om toch voor loodmenie te gaan en niet voor de RX producten.

Ben zelf namelijk ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Heb me goed geïnformeerd en overlegt met mensen die al jaaaaaren in het vak zaten. En door dat informeren ben ik ook over het metalliseren van de bodem gaan denken, in plaats van te schilderen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD