Dom, dom, dom, sleutels in de auto en ....
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-07-2012 08:58 #116114
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Dom, dom, dom, sleutels in de auto en ....
als tussenstap zou men ook kunnen proberen het ventilatieraampje eerst open te krijgen.
Is dit open dan kan men gewoon met de hand de knop vh deurslot omhoog trekken.
Spaak+oog en plat L-vormig plaatje kunnen daarbij helpen.
Afhankelijk vd staat vh sluitingsmechanisme "hendeltje+zwart knopje" is volgende mogelijk:
1. door afwisselend onderaan links en rechts op het raampje te drukken komt het hendeltje geleidelijk
uit horizontale stand naar omhoog en kan het raampje tenslotte geopend worden; mijn zoon slaagde op deze wijze er
eens in de deur aan bestuurderskant open te krijgen (AM had dan wel al vele 100duizenden KMs gelopen),
2. lukt dit niet, druk dan in ronde hoek onderaan zodat bovenaan een spleet ontstaat,
met spaak+oog kan hendeltje eventueel in schuine stand gebracht worden,
3. is ook dit niet mogelijk, schuif dan het L-vormig dun plaatje tussen ventil.raampje en deur
en druk daarmee tegelijkertijd op het zwarte knopje (=trek aan plaatje).
Als alternatief kan nog overwogen worden de popnagel halverwege de schuine kant te verwijderen (:raam komt losser te zitten), waardoor opening bovenaan wijder en toegankelijker wordt (:ook voor drukken op knopje met staaf?).
Indien geen succes, dan lijkt mij Rob F's tip de aangewezen methode om deur zonder schade open te krijgen.
Is dit open dan kan men gewoon met de hand de knop vh deurslot omhoog trekken.
Spaak+oog en plat L-vormig plaatje kunnen daarbij helpen.
Afhankelijk vd staat vh sluitingsmechanisme "hendeltje+zwart knopje" is volgende mogelijk:
1. door afwisselend onderaan links en rechts op het raampje te drukken komt het hendeltje geleidelijk
uit horizontale stand naar omhoog en kan het raampje tenslotte geopend worden; mijn zoon slaagde op deze wijze er
eens in de deur aan bestuurderskant open te krijgen (AM had dan wel al vele 100duizenden KMs gelopen),
2. lukt dit niet, druk dan in ronde hoek onderaan zodat bovenaan een spleet ontstaat,
met spaak+oog kan hendeltje eventueel in schuine stand gebracht worden,
3. is ook dit niet mogelijk, schuif dan het L-vormig dun plaatje tussen ventil.raampje en deur
en druk daarmee tegelijkertijd op het zwarte knopje (=trek aan plaatje).
Als alternatief kan nog overwogen worden de popnagel halverwege de schuine kant te verwijderen (:raam komt losser te zitten), waardoor opening bovenaan wijder en toegankelijker wordt (:ook voor drukken op knopje met staaf?).
Indien geen succes, dan lijkt mij Rob F's tip de aangewezen methode om deur zonder schade open te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-08-2012 12:48 #116245
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Dom, dom, dom, sleutels in de auto en ....
Het is gelukt de deur te openen.
Allereerst tussen raam en chroomstrip, langs het likrubber met een stugge ijzerdraad met een haakje geprobeerd het slot open te maken. Door wat gerommel sprong de deur half uit het slot. Hierna met een stugge ijzerdraad langs de bovenkant van de deur het knopje omhoog getrokken en voila, de deur is weer open. Uiteindelijk een klusje van 5 minuten geweest.
Dank voor al jullie tips
Bart
Allereerst tussen raam en chroomstrip, langs het likrubber met een stugge ijzerdraad met een haakje geprobeerd het slot open te maken. Door wat gerommel sprong de deur half uit het slot. Hierna met een stugge ijzerdraad langs de bovenkant van de deur het knopje omhoog getrokken en voila, de deur is weer open. Uiteindelijk een klusje van 5 minuten geweest.
Dank voor al jullie tips

Bart
Gr Bart
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-08-2012 15:14 #116247
door Bart Dirven
Gr Bart
Beantwoord door Bart Dirven in topic Dom, dom, dom, sleutels in de auto en ....
Om problemen in de toekomst te voorkomen is het dus toch wel handig om reservesleutels te hebben. Nu heb ik gezocht in het onderdelenboek voor de Amazon B18 (combi) uit 1967. Ik vind daar verschillende onderdeelnummers, allen behorende bij het deurslot, nr 21 op de exploded view van de deur.
De nummers zijn, 660137-1 (code FP), 660138-9 (code FR) en 671319-2 (code FS). Hoe kom ik er achter welke sleutel ik moet bestellen. Uiteraard daarna nog door de sleutelboer een kopietje van m'n huidige sleutel laten maken.
Gr Bart
De nummers zijn, 660137-1 (code FP), 660138-9 (code FR) en 671319-2 (code FS). Hoe kom ik er achter welke sleutel ik moet bestellen. Uiteraard daarna nog door de sleutelboer een kopietje van m'n huidige sleutel laten maken.
Gr Bart
Gr Bart
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-08-2012 16:11 #116248
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dom, dom, dom, sleutels in de auto en ....
Ik zou eerst gewoon even bij de (betere) sleutelboer langsgaan. Deze heeft als het goed is een heel scala aan sleutels liggen waar de juiste wel tussen zal zitten.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 14:18 #116663
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Dom, dom, dom, sleutels in de auto en ....
De sleutelboer waar ik langs ging herkende de sleutel meteen: "Oh, dat is van een oude Volvo zeker?" en had dezelfde vorm.. kopietje was zo gemaakt.
Succes!
Succes!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.