beginnede roest wielkastranden amazon '67
- Aad Mons (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2012 19:11 #114380
door Aad Mons (GAST)
beginnede roest wielkastranden amazon '67 is gemaakt door Aad Mons (GAST)
beste mensen wellicht al uitgekauwd onderwerp; maar voor mij nieuw ;ben paar maandenn tevreden bezitter amazon (moerbeiblauwe) en ja hoor eerst tekenen van roest komen door met name op wielkastranden. Hoe deze best kop in te drukken; te behandelen om erger (laswerk) te voorkomen?
Wie heeft er ervaring mee en zelf mooi opgelost en hoe?
graag tips/trucs .
mvg aad/rosmalen
Wie heeft er ervaring mee en zelf mooi opgelost en hoe?
graag tips/trucs .
mvg aad/rosmalen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-06-2012 19:47 #114381
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic beginnede roest wielkastranden amazon '67
Belangrijk is om te achterhalen waar de roestvorming vandaan komt, van binnenuit, of van buitenaf. Daarna is belangrijk te mate waarin je bij de roest kan om deze vervolgens te verwijderen. Indien het roest betreft waar je bij kan (en dus bijna altijd roest vanaf de buitenzijde) dan kan je deze het beste weghalen door plaatselijk of te stralen, of via chemische weg de roest 'weg te laten vreten'. Keuze is uiteraard ook afhankelijk van het gereedschap (en het geld) wat je ter beschikking hebt. Meer informatie over chemisch ontroesten is (oa.) te vinden op deze pagina:
www.rostschutz-forum.de/showthre
... 02#pid3002
(Vind deze pagina erg informatief, is wel in het Duits, maar niet al te moeilijk te volgen).
Heb zelf wel ervaring met zoutzuur (wat je naderhand neutraliseert met veel ammoniak). Werkt zeer goed en grondig, let alleen wel op: dampen zijn niet gezond en methode is daarnaast ook niet op alle plekken geschikt, daar het zoutzuur ook de structuur van het staal aantast (bros maakt). Naar men zegt werkt fosforzuur ook erg goed, heb daar nog geen ervaring mee.
Succes! en wanneer je kiest voor enige vorm van chemisch ontroesten: denk aan je veiligheid (ademhaling zowel als ogen en handen), je werkt met zuren!!
Heb zelf wel ervaring met zoutzuur (wat je naderhand neutraliseert met veel ammoniak). Werkt zeer goed en grondig, let alleen wel op: dampen zijn niet gezond en methode is daarnaast ook niet op alle plekken geschikt, daar het zoutzuur ook de structuur van het staal aantast (bros maakt). Naar men zegt werkt fosforzuur ook erg goed, heb daar nog geen ervaring mee.
Succes! en wanneer je kiest voor enige vorm van chemisch ontroesten: denk aan je veiligheid (ademhaling zowel als ogen en handen), je werkt met zuren!!
- Rob Kooi (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-06-2012 20:56 #114388
door Rob Kooi (GAST)
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic beginnede roest wielkastranden amazon '67
Basis is nu om eerst de roest te gaan proberen te stoppen. Dit doe je met producten als Fluidfilm, Dinitrol etc. Hiermee kun je dan het roestbeest stoppen en gewoon lekker door rijden. Uiteraard wel ook aan buitenzijde zaak goed beschermen. Op termijn is er in mijn ogen maar 1 remedie en grondig aanpakken. Dit houden in de randen vervangen door nieuwe. Door het stoppen goed te doen kun je dit dus zolang als mogelijk uitstelllen. In het chemisch ontroesten zie ik persoonlijk niet veel en je moet hiervoor ook deskundig en voorzichtig zijn. Met producten als zoutzuur etc moet jet gewoon oppassen. Daarnaast blijft dit soort producten vaak in dit soort ruimtes zitten gaat daarna naast roest andere problemen geven. Succes
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-06-2012 14:39 #114477
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic beginnede roest wielkastranden amazon '67
Hallo Aad,
Als de roest van binnen komt kan je idd het beste het roestproces zo veel mogelijk proberen te vertragen totdat je de mogelijkheid hebt om de randen of delen ervan te vervangen. Want in dat geval zitten er al gaten in de rand.
Als de roest alleen aan de buitenkant zit omdat de lak is beschadigd dan zal je alle roest moeten verwijderen. Ik sta zelf aan de vooravond van zo'n klusje en ga daarvoor Rustyco Gel gebruiken. Dit haalt ALLE roest weg. Zie www.amerikaanseautosite.nl/rustyco_test.htm Ziet er veelbelovend uit!
Ik wil als volgt te werk gaan:
1) De stukken waar ik roest zie tot op het metaal kaalschuren.
2) Met Rustyco alle roest verwijderen.
3) Primer spuiten.
4) Grondlaag spuiten.
5) Strak maken (schuren).
6) Kleur spuiten.
7) Polijsten.
Nog even voor de duidelijkheid. Ik moet er nog mee aan de slag!
Of het resultaat goed is kan ik je nog niet zeggen. Wilde je in ieder geval wijzen op Rustyco.
Grtz,
Roel
Als de roest van binnen komt kan je idd het beste het roestproces zo veel mogelijk proberen te vertragen totdat je de mogelijkheid hebt om de randen of delen ervan te vervangen. Want in dat geval zitten er al gaten in de rand.
Als de roest alleen aan de buitenkant zit omdat de lak is beschadigd dan zal je alle roest moeten verwijderen. Ik sta zelf aan de vooravond van zo'n klusje en ga daarvoor Rustyco Gel gebruiken. Dit haalt ALLE roest weg. Zie www.amerikaanseautosite.nl/rustyco_test.htm Ziet er veelbelovend uit!
Ik wil als volgt te werk gaan:
1) De stukken waar ik roest zie tot op het metaal kaalschuren.
2) Met Rustyco alle roest verwijderen.
3) Primer spuiten.
4) Grondlaag spuiten.
5) Strak maken (schuren).
6) Kleur spuiten.
7) Polijsten.
Nog even voor de duidelijkheid. Ik moet er nog mee aan de slag!
Grtz,
Roel
11-06-2012 16:28 #114480
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic beginnede roest wielkastranden amazon '67
Bij stukken die niet erg genoeg zijn om uit te slijpen en in te lassen gebruik ik Brunox. Roestomvormer en epoxy primer in een. Daarna netjes aflakken en het blijft een hele tijd goed.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2012 16:35 #114481
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic beginnede roest wielkastranden amazon '67
het klinkt weer te mooi om waar te zijn... en dan ook nog onschadelijk, milieuvriendleijk etc etc
het spulletje haalt roest weg en vormt het niet om. bij roest van binnenuit zullen er dus, als je maar lang genoeg blijft smeren, gaten in het plaatwerk vallen op het moment dat alle roest weg is; ik vraag me dan af of een slijptol niet effectiever is?!?
ben zeer benieuwd wat jou ervaringen met dit product zijn en vraag je dan ook om ons ajb op de hoogte te houden via 't forum!
het spulletje haalt roest weg en vormt het niet om. bij roest van binnenuit zullen er dus, als je maar lang genoeg blijft smeren, gaten in het plaatwerk vallen op het moment dat alle roest weg is; ik vraag me dan af of een slijptol niet effectiever is?!?
ben zeer benieuwd wat jou ervaringen met dit product zijn en vraag je dan ook om ons ajb op de hoogte te houden via 't forum!
Groet, Hans
11-06-2012 18:08 #114482
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic beginnede roest wielkastranden amazon '67
Ik slijp zoveel mogelijk de roest weg en dan 3x Brunox. Het vormt de roest om en, op zowel het blanke metaal als de roestresten, is het een epoxyprimer. Bij ietwat ernstige roest slijp en las ik. En vertin ik.....
- Aad Mons (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-06-2012 21:30 #114493
door Aad Mons (GAST)
Beantwoord door Aad Mons (GAST) in topic beginnede roest wielkastranden amazon '67
heb vroeger ook wel met 'novorox' dacht ik gewerkt ; kent iemand? en wel of niet goede ervaringen ermee?
mvg aad
mvg aad
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2012 22:23 #114497
door 05703-dummy
Groet, Hans
onze reacties hebben elkaar kennelijk gekruist Tom, want die van mij was bedoeld voor Roel en Rustyco.
Brunox ken ik alleen van kruipolie, maar nog niet van roestomvormer en epoxyprimer in één; klinkt goed en het werkt ook nog begrijp ik uit je verhaal.
uiteindelijk blijft 't natuurlijk allemaal lapwerk, maar afremmen is altijd beter dan het roestduiveltje :evil: maar ongestoord z'n verwoestende "werk" te laten doen.
Novorox is ook nog altijd te koop, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van.
Brunox ken ik alleen van kruipolie, maar nog niet van roestomvormer en epoxyprimer in één; klinkt goed en het werkt ook nog begrijp ik uit je verhaal.
uiteindelijk blijft 't natuurlijk allemaal lapwerk, maar afremmen is altijd beter dan het roestduiveltje :evil: maar ongestoord z'n verwoestende "werk" te laten doen.
Novorox is ook nog altijd te koop, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van.
Groet, Hans
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2012 22:36 #114500
door 05703-dummy
Groet, Hans
op de keversite zijn ze iig best enthousiast over Rustyco:
www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 55&t=28272
www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 55&t=28272
Groet, Hans