tectyl verwijderen

• René Ruiter
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-08-2011 12:13 #105721 door René Ruiter
Beantwoord door René Ruiter in topic tectyl verwijderen
Nog een mogelijkheid om de textiel te verwijderen is door met DROOGIJS te stralen

kijk maar eens op de site's van b.v. struyk in krimpen an de lek of intoned in Doesburg (of zoek op droogijsstralen)

Je kan zelfs op bewegend delen stralen, haalt alleen de textiel weg en laat de lak zitten

Zover ik weet komen ze ook aan huis. Als je de auto dan in een draaispit heb zitten moet het een fluitje van een cent zijn.

En in een dag helemaal schoon, reken de tijdwinst maar eens uit. Je zou ook een paar auto's kunnen klaar zetten. Mogelijkheden te over.

rene

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2011 07:23 #105743 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic tectyl verwijderen
Daar heb je gelijk in,
Droogijs werkt in principe het zelfde als zandstralen, echter omdat je met "ijs" straalt houdt je alleen tectyl over als rest product, bij stralen met zand kan je het zand volgens mij niet echt meer gebruiken. In de drukkerij wereld worden drukpersen ook wel schoongemaakt dmv droogijs. door krimp en uitzetting laat dan de inkt gewoon los en valt in brokken op de grond, ff vegen en klaar ben je.

Ik ga er straks ook gebruik van maken als ik er aan toe ben....

Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2011 13:09 #105759 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic tectyl verwijderen
Interessante tip, Doesburg is niet ver van Arnhem...., ik heb 3x voortrein en 3x achteras om te 'droogeissen' zal proberen foto's te nemen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Sietse Van Der Weij
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2011 19:32 #105819 door Sietse Van Der Weij
Beantwoord door Sietse Van Der Weij in topic tectyl verwijderen
Tectyl/bitak/zwarte rotzooi... mijn 1800S is helaas van onderen helemaal onder gekladderd. Om het zelf op een relatief makkelijke manier te verwijderen ben ik gaan zoeken op het welbekende internet. Het volgende viel me op: www.eco-point.com/reinigingsmiddelen/aut...ve/mutisol-plus-nf-a . Een ecologisch verantwoord, niet stinkend goedje wat voor zover ik het kan zien alleen voor bedrijven/ondernemers te bestellen is, met minimaal 20 liter per keer tegen een prijs van €22,43 per liter... (zo bleek uit een mailtje). U snapt allen dat ik nog geen twee emmers thuis heb staan om het 'ff te proberen'.

Wat wel lijkt te werken, zo bleek na het ontluchten van mij remmen, is remolie. De dikte van de lagen die er mee te verwijderen zijn moet nog blijken maar het heeft een voordeel, het stinkt niet zoals andere oplosmiddelen als benzine en diesel wel doen. Het vaatje oude remolie uit mijn leidingen gaat binnenkort met een kwastje tegen de onderkant van mijn wagentje om te kijken hoeveel ik er vanaf krijg. To be continued...

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2011 19:57 #105820 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic tectyl verwijderen
Dat lijkt me een heel slecht plan!!!!

Remolie haalt ook vrij goed de lak van het metaal...

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-09-2011 01:06 #105827 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic tectyl verwijderen
En het maakt daarbij niet uit wat voor soort lak/verf het is. Toen ik na het vullen van de remvloeistof de fles op de trap heb gezet, pleurde na twee dagen de acrylverf ook van de trap.
(En ga nu niet zeuren dat acrylverf helemaal niet geschikt is voor een trap, dat weet ik inmiddels ook wel. Ook niet zeuren over de reden waarom de remvloeistof twee dagen op de trap blijft staan, te snel opruimen is inefficiënt, dan blijf ik m'n gereerdschap e.d. Naar zolder slepen en weer terug. :) )

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2011 19:47 #105837 door Ed van der Zee
wie zeurt er nu hier ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Sietse Van Der Weij
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2011 20:16 #105861 door Sietse Van Der Weij
Beantwoord door Sietse Van Der Weij in topic tectyl verwijderen
Inderdaad, remolie lost verf op. Ik wil het gebruiken door het op de bitak te smeren, in te laten weken en dan te verwijderen wanneer de laag zacht is, of een deel er van. Zodoende zal de remolie nooit lang contact maken met de verf. En daarnaast, die verf zal op de bodem van mij 1800S ook al lang niet meer 100% zijn; wanneer er dan wat verf vanaf komt is dat dus geen ramp.

Het spul van Ecopoint trekt mij zeker wel alleen de prijs vind ik wat aan de hoge kant, helemaal gezien ik het minimaal met 20 liter af moest nemen.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2011 18:45 #105873 door Ed van der Zee
Ben inmiddels aardig op weg, een voortrein is schoon en gestraald, alweer twee lagen verf erop.
Inderdaad de aloude plamuurmes schraap methode geeft nog altijd resultaat en blaren op je handen.
Oude tectyl oplossen met kruipolie gaat ook goed, het verder vetvrij maken met koud water en stralen doet de rest.

Ik heb ditmaal met glasparel gestraald, maar volgende keer wordt het weer fijn grit. Anders krijg je de roest niethelemaal weg.
Helaas heb ik een probleem met plaatsen van JPEG files, dus kijk naar de resultaten (vanaf morgen) op mijn site

www.sbkarnhem.nl

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-09-2011 23:24 #105930 door Ed van der Zee
triangelli (200x150).jpgDe triangels van de voortrein van mijn 144 zijn van tectyl ontdaan, gestraald, met acryl verf 4x gespoten en zitten er al weer onder.
Was best een klus en heb op de brug de veren weer kunnen monteren door met een potkrikje de triangel om hoog te drukken.
In twee fasen, dus bok er onder en potkrik op een stuk hout, kwamen de fusees keurig omhoog.
Blijft een k.. klus, maar die acrylverf is perfect. Heb ze eerst in zwarte hamerite gespoten en toen 2 lagen grijs acryl.
Wagen stuurt weer bijzonder strak, was wel even schrikken bij de eerste bocht toen de veer op zijn plek schoot.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD