tectyl verwijderen
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Ik vroeg me af hoe jullie tectyl verwijderen van bewegende delen, van de body doe ik het met plamuurmes en wacht ik tot het flink koud is, nog tips en tricks.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 535
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
Gezond zou het niet zijn, maar dat zijn uitlaat gassen ook niet bij veelvuldig in ademen. Ik denk dat het in dit geval wel mee valt omdat je maar beperkt blood gesteld wordt aan de dampen."Tom Steverink" schreef:
Maar pas op met "gewone" benzine, die is inmiddels fijn kankerverwekkend hoor...
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 430
Ik ben bezig geweest met een smal plamuurmes en oude beitel, het is een aardige klus maar minder schadelijk, ook al is het maar voor even. Met een staalborstel op de boormachine gaat het ook wel maar door de warmte die er ontwikkelt versmeert de tectyllaag en moet je alsnog poetsen met oplosmiddelen. Ik begon ook met spul als thinner, (was)benzine en gewone benzine, maar dan zit je in de stank, hebt aardig wat doeken nodig die je niet weg kan gooien ivm milieu. Los tikken met een hamertje is ook nog een methode.
Succes,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bij VEBA 'koud water' gekocht, is perfect ontvetterspul speciaal om bakken en assen te reinigen.. Je kunt alles met een borstel schoonmaken op een rooster en het reinigingsmiddel vang je op in een bak, alle rommel zakt naar beneden en je kunt het weer hergebruiken.
Het is vrijwel reukloos, verdampt nauwelijks. Gewoon wat meer geduld betrachtenen en de laatste restjes gaan er in de straalkast met glasparel ook af.
Ben ook niet kapot van oplosmiddelen en borstels, dan wordt die troep warm en gaat overal naar toe.
Zal wat foto's maken en hier laten zien
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De ronde delen van ophanging etc. kunje inderdaad prima met een plamuurmes ( niet te groot) van tectyl ontdoen.
Bij dikke lagen een grote schroevendraaier en een rubberen hamer.
Uiteindelijk alles vetvrij maken met koud water (dat rode spul, wat minder stinkt als wasbenzine of thinner) en wat je kunt hergebruiken (sediment zakt naar de bodem).
Tenslotte met borstel op machine en/of in de straalkast met glasparel helemaal alles kaal gekregen.
Nu weer opbouwen, hier gebruik ik Hamerite zwart glanzend voor, zal resultaat hier laten zien
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.