sleutel vijfkante benzinetankdop
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2011 15:38 #100063
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
Han, goed idee. Ik denk dat je de tank er toch niet uit krijgt als de dop erop zit.
Tot de twaalfde, Ben
Tot de twaalfde, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michel Vastmans
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-01-2011 20:22 #100073
door Michel Vastmans
Beantwoord door Michel Vastmans in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
Hoi Jan,
Ik heb nog wat sleutels liggen die misschien passen: trial and error. Ik woon in Midden-Limburg (Echt). Je kan me bellen op 06 22238268
groet,
Michel
Ik heb nog wat sleutels liggen die misschien passen: trial and error. Ik woon in Midden-Limburg (Echt). Je kan me bellen op 06 22238268
groet,
Michel
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-01-2011 21:19 #100074
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
Han, de amazone is ( nog) niet rijklaar dus voorlopig heb ik geen andere optie dan de tank uitbouwen. Volgens mij kan dat ook met de tankdop er nog op. Het kan proefondervindelijk wel met een ronde dop erop.Ik laat in ieder geval horen of dat met een vijfkante dop ook kan.
Mocht dit lukken dan neem ik tevens contact met Michel op. Een ritje naar Echt heb ik er wel voor over.Bedankt voor je aanbod Michel.
Mocht dit lukken dan neem ik tevens contact met Michel op. Een ritje naar Echt heb ik er wel voor over.Bedankt voor je aanbod Michel.
30-01-2011 23:01 #100079
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
Helaas krijg je de tank er niet uit met de dop er nog op.
De vulhals zal door het achterplaatwerk moeten.
Volgens mij kun je de dop vrij makkelijk forceren en dit weer herstellen.
Aan de achterkant zit de dop met twee haakjes op de tankhals.
Door de dop te forceren, verbuigt een van deze haakjes en komt het slotje vrij te liggen.
Ik zal morgen even een foto van de binnenkant van mijn dop maken, hopelijk wordt het dan in een oogopslag duidelijk hoe he moet buigen.
De vulhals zal door het achterplaatwerk moeten.
Volgens mij kun je de dop vrij makkelijk forceren en dit weer herstellen.
Aan de achterkant zit de dop met twee haakjes op de tankhals.
Door de dop te forceren, verbuigt een van deze haakjes en komt het slotje vrij te liggen.
Ik zal morgen even een foto van de binnenkant van mijn dop maken, hopelijk wordt het dan in een oogopslag duidelijk hoe he moet buigen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Paul Franse
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2011 09:04 #100083
door Paul Franse
Life is what you make it!
Beantwoord door Paul Franse in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
Ik kan mijn sleutel eventueel ook meegeven, is minder omslachtig als het forceren van een tankdop. Ik hang er een labeltje aan met naam en adres en bij de eerstvolgende gelegenheid zie ik hem wel terug.
Life is what you make it!
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2011 10:47 #100084
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
we wachten op de foto('s) van Lars' (Volvo?)vuldop, maar ik vrees dat Lars' voorstel
enkel zal lukken bij gewone dop-zonder-sleutel die inderdaad, na draaien aan de dop,
aan de tankhals vast gehouden wordt door 2 PLATTE lipjes (zie foto1). Zouden bvb die
2 lipjes aan de hals vast zijn geroest, dan kan men inderdaad de dop forceren door
gebruik van hefboom/koevoet, waardoor de lipjes tamelijk gemakkelijk zullen omplooien,
en de dop dan kan afgenomen worden.
Bij mijn (niet-Volvo) dop-met-sleutel is dit echter zo: er zijn 2 platte
lipjes die terug in de 2 gleuven in de hals vallen, en daar ook in blijven
doordat deze tegen de rand vd gleuven staan (en er niet achter kunnen glijden),
met daarbij nog 2 extra U-VORMIGE lippen (foto1)(die wel achter de rand glijden)
die niet zomaar om te plooien zijn. Bij gebruik van hefboom zal eerder de tankhals
omplooien. Het zijn ook deze U-lippen die door de sleutel 90graden verder gedraaid
worden, en daar bij verwijderen vd sleutel ook in die stand vast blijven
staan. Ik weet niet of bij Volvo dop-met-sleutel dit ook zo is.
Mijn voorstel is dan terug, zoals Lars' voorstel, de dop te forceren, maar
nu door er aan te draaien ipv een hefboom te gebruiken. Als ik mijn
dop-sleutel bekijk, dan schat ik dat de ruimte waarin zich het
slotmechanisme bevindt, een diameter heeft van 7mm, en een lengte van
max 15mm. Zo'n mechanisme is vermoedelijk minder sterk dan de 2 lippen die
samen de dop via gleuf in hals vast zetten.
Bij verlies van sleutel zou ik achtereenvolgens volgende proberen:
stap1: zet een zware buissleutel (zie foto2) op de buitenkant vd dop en probeer
met wat kracht het mechanisme binnenin te forceren; lukt het, dan verder draaien
tot dop kan verwijderd worden;
stap2: lukt het niet, dan met kleine boor (bvb 4mm) in zwengel (foto2)
(liefst handmatig om vonk te vermijden) in het sleutelgat boren tot +-2cm
diepte, en dit 2x naast mekaar. In de hoop dat daardoor mechanisme verzwakt is,
terug stap1 proberen;
stap3: lukt het nog niet, dan met grotere boor (8 a 10mm) in centrum boren,
en weer stap1 toepassen tot het lukt.
Als het lukt bij stap1, en men vindt geen nieuwe/andere sleutel, is de dop
als volgt nog bruikbaar als dop-zonder-sleutel: slijp de platte lippen er af,
en gebruik de andere U-lippen, die over de rand vd hals draaien, in de
functie van dop-zonder-sleutel, eventueel moeten daarvoor ergens aan de dop
een paar lassen gelegd worden waardoor de lippen meedraaien met draaien aan
de dop.
Nog volgende tip/info: de olievuldop op het kleppendeksel past perfect op de
tankhals voor het geval dat het eens nodig zou zijn. De olievuldop moet
dan wel van het type "zonder darm aansluiting" zijn.
Ik zou voorlopig nog wat geduld hebben, uitkijken naar andere sleutel,
en (heel goede) suggestie van Han Misdom gebruiken en tanken via opening
van tankvlotter.
Succes toegewenst, maar is niet gegarandeerd.
enkel zal lukken bij gewone dop-zonder-sleutel die inderdaad, na draaien aan de dop,
aan de tankhals vast gehouden wordt door 2 PLATTE lipjes (zie foto1). Zouden bvb die
2 lipjes aan de hals vast zijn geroest, dan kan men inderdaad de dop forceren door
gebruik van hefboom/koevoet, waardoor de lipjes tamelijk gemakkelijk zullen omplooien,
en de dop dan kan afgenomen worden.
Bij mijn (niet-Volvo) dop-met-sleutel is dit echter zo: er zijn 2 platte
lipjes die terug in de 2 gleuven in de hals vallen, en daar ook in blijven
doordat deze tegen de rand vd gleuven staan (en er niet achter kunnen glijden),
met daarbij nog 2 extra U-VORMIGE lippen (foto1)(die wel achter de rand glijden)
die niet zomaar om te plooien zijn. Bij gebruik van hefboom zal eerder de tankhals
omplooien. Het zijn ook deze U-lippen die door de sleutel 90graden verder gedraaid
worden, en daar bij verwijderen vd sleutel ook in die stand vast blijven
staan. Ik weet niet of bij Volvo dop-met-sleutel dit ook zo is.
Mijn voorstel is dan terug, zoals Lars' voorstel, de dop te forceren, maar
nu door er aan te draaien ipv een hefboom te gebruiken. Als ik mijn
dop-sleutel bekijk, dan schat ik dat de ruimte waarin zich het
slotmechanisme bevindt, een diameter heeft van 7mm, en een lengte van
max 15mm. Zo'n mechanisme is vermoedelijk minder sterk dan de 2 lippen die
samen de dop via gleuf in hals vast zetten.
Bij verlies van sleutel zou ik achtereenvolgens volgende proberen:
stap1: zet een zware buissleutel (zie foto2) op de buitenkant vd dop en probeer
met wat kracht het mechanisme binnenin te forceren; lukt het, dan verder draaien
tot dop kan verwijderd worden;
stap2: lukt het niet, dan met kleine boor (bvb 4mm) in zwengel (foto2)
(liefst handmatig om vonk te vermijden) in het sleutelgat boren tot +-2cm
diepte, en dit 2x naast mekaar. In de hoop dat daardoor mechanisme verzwakt is,
terug stap1 proberen;
stap3: lukt het nog niet, dan met grotere boor (8 a 10mm) in centrum boren,
en weer stap1 toepassen tot het lukt.
Als het lukt bij stap1, en men vindt geen nieuwe/andere sleutel, is de dop
als volgt nog bruikbaar als dop-zonder-sleutel: slijp de platte lippen er af,
en gebruik de andere U-lippen, die over de rand vd hals draaien, in de
functie van dop-zonder-sleutel, eventueel moeten daarvoor ergens aan de dop
een paar lassen gelegd worden waardoor de lippen meedraaien met draaien aan
de dop.
Nog volgende tip/info: de olievuldop op het kleppendeksel past perfect op de
tankhals voor het geval dat het eens nodig zou zijn. De olievuldop moet
dan wel van het type "zonder darm aansluiting" zijn.
Ik zou voorlopig nog wat geduld hebben, uitkijken naar andere sleutel,
en (heel goede) suggestie van Han Misdom gebruiken en tanken via opening
van tankvlotter.
Succes toegewenst, maar is niet gegarandeerd.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-02-2011 22:37 #100124
door Jan van Vliet
Er zit niks anders op dan met diverse sleutels proberen de dop te openen. Zoals o.a. Lars al zei, de tank met de vijfkante dop erop is niet te verwijderen omdat de dop niet door de opening in de achterkant kan. Een ronde dop overigens wel.!!
Ik wacht nog even met het forceren van de dop totdat ik een aantal sleutels geprobeerd heb.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik wacht nog even met het forceren van de dop totdat ik een aantal sleutels geprobeerd heb.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
01-02-2011 23:39 #100128
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
Sorry, foto duurde even. Ik rij niet meer dagelijks in de Amazon, dus de auto en ik reden even langs elkaar heen.
Nu meteen maar even de foto gemaakt.
Tankdop gewoon
Tankdop op slot
Zie het extra uistekende lipje onderaan.
Op de foto is te zien dat de dop in feite op z'n plek gehouden wordt door een plaatje wat er aan de onderkant op geschroefd zit en twee haakjes heeft.
Als je de dop forceert, forceer je in feite die twee haakjes (hopelijk blijft de rest en de tankhals heel).
Die zijn als hij er eenmaal af is waarschijnlijk prima weer te herstellen.
Ook wordt een passende sleutel zoeken dan wat makkelijker.
Nu meteen maar even de foto gemaakt.
Tankdop gewoon
Tankdop op slot
Zie het extra uistekende lipje onderaan.
Op de foto is te zien dat de dop in feite op z'n plek gehouden wordt door een plaatje wat er aan de onderkant op geschroefd zit en twee haakjes heeft.
Als je de dop forceert, forceer je in feite die twee haakjes (hopelijk blijft de rest en de tankhals heel).
Die zijn als hij er eenmaal af is waarschijnlijk prima weer te herstellen.
Ook wordt een passende sleutel zoeken dan wat makkelijker.
- Carol Hendriks
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 23:41 #100783
door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic sleutel vijfkante benzinetankdop
Hoi Jan,
Heb je de sleutels al geprobeerd op je benzinedop?
Laat even iets weten.
Ik ben benieuwd!
groetjes,
Carol.
Heb je de sleutels al geprobeerd op je benzinedop?
Laat even iets weten.
Ik ben benieuwd!
groetjes,
Carol.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-02-2011 11:15 #100853
door Jan van Vliet
De mij spontaan ter beschikking gestelde sleutels van medeclubleden heb ik afgelopen zaterdag gepast op het tankdopslot.
Spannend !!!, maar geen sleutel paste. Ik heb nu ongeveer 10 verschillende sleutels gepast. Het lijkt er dus op dat de fabrikant Waso het (al dan niet illegaal openen) niet al te gemakkelijk heeft willen maken.
Ik ben er wel achter gekomen dat er twee soorten sleutels in gebruik zijn bij het Waso slot. Eén soort sleutel met een rechte insteekkant ( in bedoel het stuk sleutel dat in het slot gestoken moet worden)en aan de andere kant de inkepingen en als tweede soort een sleutel met aan twee zijden de inkepingen.Ik blijf nog even proberen omdat de auto in restauratie is en ik nog enig uitstel heb.
Ik heb een soortgelijk oud slot dat ik van een kennis kreeg ( nee, niet het nieuwe slot van jou, Han ) uit elkaar gehaald om te kijken hoe het precies was opgebouwd. In het slot zitten vijf plaatjes die met een passende sleutel een klein stukje naar buiten of naar binnen komen en hierbij in het slot in een sleuf komen waardoor het slot vergrendeld of ontsloten wordt. Gelijktijdig gaat er bij sluiting dan een pal naar buiten die achter een kraag in de tankhals komt en zo het slot vergrendeld aan de tankhals. ( zie de foto's, eerder in dit topic)
Zoals ik het kan bekijken moet je - als je het zaakje wil forceren en de moed opgegeven hebt om een passende sleutel te vinden - niet de dop in zijn geheel proberen te forceren door en aan de buitenkant van de dop een of andere grote tang te zetten. Je draait dan alles kapot. Je kunt beter proberen het slot zelf kapot te draaien door in de insteekopening een voorwerp ( schroevedraaier o.i.d.) te steken en ( in mijn geval naar rechts )te draaien waardoor inwendig te plaatjes geforceerd worden en de pal naar binnen gaat. Hierna kun je de dop in zijn geheel naar links draaien en van de tankhals pakken. Het slot wordt dan uiteraard onbruikbaar maar de dop zelf blijft intact.
Carol, ik had Han Misdom een berichtje gestuurd dat ik op 19 maart naar de technische ochtend in Heerlen kom. Ik wil daar de sleutels aan iedereen terug geven.
Spannend !!!, maar geen sleutel paste. Ik heb nu ongeveer 10 verschillende sleutels gepast. Het lijkt er dus op dat de fabrikant Waso het (al dan niet illegaal openen) niet al te gemakkelijk heeft willen maken.
Ik ben er wel achter gekomen dat er twee soorten sleutels in gebruik zijn bij het Waso slot. Eén soort sleutel met een rechte insteekkant ( in bedoel het stuk sleutel dat in het slot gestoken moet worden)en aan de andere kant de inkepingen en als tweede soort een sleutel met aan twee zijden de inkepingen.Ik blijf nog even proberen omdat de auto in restauratie is en ik nog enig uitstel heb.
Ik heb een soortgelijk oud slot dat ik van een kennis kreeg ( nee, niet het nieuwe slot van jou, Han ) uit elkaar gehaald om te kijken hoe het precies was opgebouwd. In het slot zitten vijf plaatjes die met een passende sleutel een klein stukje naar buiten of naar binnen komen en hierbij in het slot in een sleuf komen waardoor het slot vergrendeld of ontsloten wordt. Gelijktijdig gaat er bij sluiting dan een pal naar buiten die achter een kraag in de tankhals komt en zo het slot vergrendeld aan de tankhals. ( zie de foto's, eerder in dit topic)
Zoals ik het kan bekijken moet je - als je het zaakje wil forceren en de moed opgegeven hebt om een passende sleutel te vinden - niet de dop in zijn geheel proberen te forceren door en aan de buitenkant van de dop een of andere grote tang te zetten. Je draait dan alles kapot. Je kunt beter proberen het slot zelf kapot te draaien door in de insteekopening een voorwerp ( schroevedraaier o.i.d.) te steken en ( in mijn geval naar rechts )te draaien waardoor inwendig te plaatjes geforceerd worden en de pal naar binnen gaat. Hierna kun je de dop in zijn geheel naar links draaien en van de tankhals pakken. Het slot wordt dan uiteraard onbruikbaar maar de dop zelf blijft intact.
Carol, ik had Han Misdom een berichtje gestuurd dat ik op 19 maart naar de technische ochtend in Heerlen kom. Ik wil daar de sleutels aan iedereen terug geven.