torsievering a.klep af ste stellen?
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-03-2011 20:29 #101279
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic torsievering a.klep af ste stellen?
door tijdgebrek heeft het even geduurd, maar het is verholpen, met dank aan de foto's hierboven.
Van stevige buis een L-vorm gelast, die net lang genoeg is om achter de veer te haken, en niet de bodem te raken van de kofferbak. het korte stukje van de L gebruik je om te sturen met je hand. aan het lange einde van de L las ik haaks een M10 bout met ongeveer 15mm vrije draad. hier kun je een grote carrosserieplaat en een moer op draaien. deze carrosserieplaat haak je dan achter de torsieveer, achter het opstaande stuk. nu kun je, sturend aan de korte L-kant, de veer voorzichtig o pspanning trekken. vervolgens stuur je hem met een grote schroevendraaier van het ene haakje in het andere.
lijkt veel werk, uiteindelijk klusje van 10 minuten voor 2 kanten, en een goed gevoel dat het geeft...!
ps. als je in de buurt van Putten woont en 't lukt niet.. stuur maar een pb-tje
Van stevige buis een L-vorm gelast, die net lang genoeg is om achter de veer te haken, en niet de bodem te raken van de kofferbak. het korte stukje van de L gebruik je om te sturen met je hand. aan het lange einde van de L las ik haaks een M10 bout met ongeveer 15mm vrije draad. hier kun je een grote carrosserieplaat en een moer op draaien. deze carrosserieplaat haak je dan achter de torsieveer, achter het opstaande stuk. nu kun je, sturend aan de korte L-kant, de veer voorzichtig o pspanning trekken. vervolgens stuur je hem met een grote schroevendraaier van het ene haakje in het andere.
lijkt veel werk, uiteindelijk klusje van 10 minuten voor 2 kanten, en een goed gevoel dat het geeft...!
ps. als je in de buurt van Putten woont en 't lukt niet.. stuur maar een pb-tje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-03-2011 21:36 #101282
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic torsievering a.klep af ste stellen?
Dag Hans,
mooi zo, ook jij hebt nu controle over die torsieveer.
Ik neem aan dat met jouw constructie, indien nodig, nog spie tussen opstaande
kant vd veer en het "andere"/laatste haakje geplaatst kan worden?
Heb jij nog foto van jouw constructie?
Groeten, Willy DB
mooi zo, ook jij hebt nu controle over die torsieveer.
Ik neem aan dat met jouw constructie, indien nodig, nog spie tussen opstaande
kant vd veer en het "andere"/laatste haakje geplaatst kan worden?
Heb jij nog foto van jouw constructie?
Groeten, Willy DB
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 08:16 #101297
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic torsievering a.klep af ste stellen?
Dag Hans,
ik vermoed dat je de stap:
"vervolgens stuur je hem met een grote schroevendraaier van het ene haakje in het
andere."
ook kunt vermijden/overslaan/vervangen, door, terwijl je de veer met 1 hand op
spanning trekt, met de andere hand de "rare golf [vd veer] in het midden" naar
achterkant van auto toe trekt:
daardoor komt de vertikale kant vd veer vanzelf uit de gleuf, en komt
vervolgens veel gemakkelijker in het volgende haakje.
Deze wijze/truc vd veer in midden vast te pakken staat ook zo in de Volvo service manual.
Groet, WDB
ik vermoed dat je de stap:
"vervolgens stuur je hem met een grote schroevendraaier van het ene haakje in het
andere."
ook kunt vermijden/overslaan/vervangen, door, terwijl je de veer met 1 hand op
spanning trekt, met de andere hand de "rare golf [vd veer] in het midden" naar
achterkant van auto toe trekt:
daardoor komt de vertikale kant vd veer vanzelf uit de gleuf, en komt
vervolgens veel gemakkelijker in het volgende haakje.
Deze wijze/truc vd veer in midden vast te pakken staat ook zo in de Volvo service manual.
Groet, WDB
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 19:32 #101314
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic torsievering a.klep af ste stellen?
Ha Willy,
bedankt voor de volgende tip, dit geeft wel wat meer rust bij de hele procedure!
dan, ik heb een stukje rond 10mm eiken genomen ( sorry, van gewoon echt hout..) aan de ene kant een sleufje in lengterichting geslepen waar de torsiestaf mooi invalt, aan de andere kant, haaks op de lengte richting een heel klein groefje met de ijzerzaag gemaakt. dit sleufje valt weer in de originele "haak"waar de torsieveer invalt (aan de carroseriekant). o pdeze manier kan het stukje niet nar beneden zakken. ik win hier ongeveer 7mm meer voorspanning mee. en dat was voldoende om de klep goed omhoog te houden.
ps. dat met een foto bijvoegen, dat lukt me nog niet, zelfs geen smilie.. is nog een uitdaging ..
bedankt voor de volgende tip, dit geeft wel wat meer rust bij de hele procedure!
dan, ik heb een stukje rond 10mm eiken genomen ( sorry, van gewoon echt hout..) aan de ene kant een sleufje in lengterichting geslepen waar de torsiestaf mooi invalt, aan de andere kant, haaks op de lengte richting een heel klein groefje met de ijzerzaag gemaakt. dit sleufje valt weer in de originele "haak"waar de torsieveer invalt (aan de carroseriekant). o pdeze manier kan het stukje niet nar beneden zakken. ik win hier ongeveer 7mm meer voorspanning mee. en dat was voldoende om de klep goed omhoog te houden.
ps. dat met een foto bijvoegen, dat lukt me nog niet, zelfs geen smilie.. is nog een uitdaging ..