torsievering a.klep af ste stellen?
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-01-2011 09:49 #99802
door Hansw
torsievering a.klep af ste stellen? is gemaakt door Hansw
hallo allemaal,
ik heb een probleempje met de achter klep va nonze 2 deurs amazon. die blijft niet openstaan. de vorige eigenaar heeft er netjes een stang bij geleverd, maar dat is niet wat..
in het haynes boek, of het rode volvoboek kom ik er niet makkelijk uit of en vooral hoe ik de vering makkelijk los kan krijgen. ik had het idee om de vering een slag strakker te draaien of zo iets. ook loopt de vering in het midden behoorlijk ornd, buiten zijn houder om, is dit normaal?
hoor het graag..
ik heb een probleempje met de achter klep va nonze 2 deurs amazon. die blijft niet openstaan. de vorige eigenaar heeft er netjes een stang bij geleverd, maar dat is niet wat..
in het haynes boek, of het rode volvoboek kom ik er niet makkelijk uit of en vooral hoe ik de vering makkelijk los kan krijgen. ik had het idee om de vering een slag strakker te draaien of zo iets. ook loopt de vering in het midden behoorlijk ornd, buiten zijn houder om, is dit normaal?
hoor het graag..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-01-2011 18:15 #99807
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic torsievering a.klep af ste stellen?
de torsiestaven zijn verstelbaar, in deze zin, dat je ze zowel links als rechts een tandje kunt verstellen.
Met bv een zware Bahco kan je ze een tandje zwaarder zetten. Pas wel op, er staat behoorlijke kracht op.
Probeer eerst één kant, wellicht is dat voldoende.
Ik heb er geen ervaring mee, als dit niet meer lukt, bijvoorbeeld indien dit al beiderzijds gedaan is.
Met bv een zware Bahco kan je ze een tandje zwaarder zetten. Pas wel op, er staat behoorlijke kracht op.
Probeer eerst één kant, wellicht is dat voldoende.
Ik heb er geen ervaring mee, als dit niet meer lukt, bijvoorbeeld indien dit al beiderzijds gedaan is.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
26-01-2011 15:20 #99931
door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic torsievering a.klep af ste stellen?
hoi Siang,
de kofferbak van m'n 2deurs amazon blijft wel openstaan, maar ook nog maar net.
ik snap alleen niet goed waar je de torsiestang moet verstellen, is dat nou aan het haaks gebogen uiteind, of juist aan het eind in het kofferbakscharnier?
Mvg.
de kofferbak van m'n 2deurs amazon blijft wel openstaan, maar ook nog maar net.
ik snap alleen niet goed waar je de torsiestang moet verstellen, is dat nou aan het haaks gebogen uiteind, of juist aan het eind in het kofferbakscharnier?
Mvg.
26-01-2011 15:28 #99932
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic torsievering a.klep af ste stellen?
Volgens mij zijn de torsie veren niet te stellen, na verloop van tijd worden ze slap en dan zit er niks anders op dan ze vervangen, dit is wel een lastig klusje omdat ze onder spanning worden geplaatst. Je moet dan precies het uiteinde in de sleuf zien te krijgen en daar is veel kracht voor nodig.
Ik ben nog nergens in een werkplaats handwerkboek tegen gekomen hoe Vovo dit plaatst.
Heb er eindeloos mee zitten klooien tot ik hem erin kreeg, iemand een tip ?
Ik ben nog nergens in een werkplaats handwerkboek tegen gekomen hoe Vovo dit plaatst.
Heb er eindeloos mee zitten klooien tot ik hem erin kreeg, iemand een tip ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-01-2011 16:30 #99933
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic torsievering a.klep af ste stellen?
er is een SVO nr 2572 nodig om de torsieveer op een controleerbare wijze los
te maken, of te verstellen. Dit staat uitgelegd op pag.8783 en 8848 vd
cdrom; cdrom is te koop bij VKO/VOD. Met deze SVO, of ander zelf gemaakt hulpstuk,
is dit in 1-2-3 gebeurd: eerst ontspannen, dan verzetten, en dan veer weer opspannen.
te maken, of te verstellen. Dit staat uitgelegd op pag.8783 en 8848 vd
cdrom; cdrom is te koop bij VKO/VOD. Met deze SVO, of ander zelf gemaakt hulpstuk,
is dit in 1-2-3 gebeurd: eerst ontspannen, dan verzetten, en dan veer weer opspannen.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-01-2011 18:33 #100015
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic torsievering a.klep af ste stellen?
nou, in ieder geval weer een stukje verder.
je kunt ze iets verstellen als je het haakse uitende (dus die NIET) in het scharnier zitten, een centimetertje of twee naar achter zet. ik kan wel met een smalle bachco bij het scharnier hem iets ontspannen, maar om h mlos te maken is het handiger om de scharnieren en het "huis "los te maken (moet bekleding onder achterruit er even uit, daar zitten de bouten.
vwb de voorspanning, er zit erg veel voorspanning op, is natuurlijk geen maat, maar ik had het idee dat de toriestaaf gewoon verkeerd gemonteerd zat , met zo'n rare golf in het midden, buiten de steun om. maar dit hoort zo, als ik de foto's zie!
vwb de cd-rom, is er een afbeelding hoe het speciale gereedschap eruit ziet? de handige klussert ...
je kunt ze iets verstellen als je het haakse uitende (dus die NIET) in het scharnier zitten, een centimetertje of twee naar achter zet. ik kan wel met een smalle bachco bij het scharnier hem iets ontspannen, maar om h mlos te maken is het handiger om de scharnieren en het "huis "los te maken (moet bekleding onder achterruit er even uit, daar zitten de bouten.
vwb de voorspanning, er zit erg veel voorspanning op, is natuurlijk geen maat, maar ik had het idee dat de toriestaaf gewoon verkeerd gemonteerd zat , met zo'n rare golf in het midden, buiten de steun om. maar dit hoort zo, als ik de foto's zie!
vwb de cd-rom, is er een afbeelding hoe het speciale gereedschap eruit ziet? de handige klussert ...
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2011 16:35 #100185
door Willy De Baere
ik had je laatste bericht van 28jan2011 niet gezien, en antwoord daar nu op.
Ik heb bij 3 AMs gekeken, en het "haakse uiteinde" zit bij alle reeds in de
verst verstelbare plaats. Als je vanuit die stand er nog in slaagt dit
uiteinde een eind verder te duwen, en het daar te houden, dan neemt de
spanning vd veer toe en zal het kofferdeksel makkelijker omhoog blijven
staan. Bij 2 vd 3 AMs heb ook ik dat probleem, de ene keer wel, de andere
keer niet; deksel blijft in elk geval heel moeilijk open staan, stok ligt
dus steeds in koffer ter ondersteuning.
Ik zou je plan van de scharnieren en het "huis" los te maken niet uitvoeren:
om de torsieveer gecontroleerd te manipuleren heb je zoals gemeld het tool
nr 2572 nodig. Een afbeelding daarvan zie je hieronder. Het is 1 tool om
beide kanten te "grijpen" en te bewegen. Alleen is het uiteinde langs 1 kant
in bepaalde helling gemaakt, en dat laat niet makkelijk toe dit ook op die
manier na te maken. Vandaar dat ik zelf een eigen versie ervan gemaakt heb.
Van deze versie maakte ik de 2de foto. Mijn versie verschilt dan ook van het
origineel, maar lijkt mij veel veiliger omdat de veer niet uit 1 vd gleuven
in SVO2572 kan glijden, dat zou even schrikken zijn denk ik... Als je verdere
uitleg over constructie en gebruik wilt, kan ik je een PB sturen, laat ev. weten.
Ik was deze namiddag aan het nakijken hoeveel het uitmaakt wat het loodrechte
deel vd haakse kant 1 a 1.5cm verder te bewegen uitmaakt voor het open
blijven vh kofferdeksel. Een 1ste proef met verduwen langs 1 kant leek me
reeds voldoende, als ook nog de andere kant meehelpt is probleem opgelost.
Het probleem is echter, zoals hierboven vermeld, de
veer in die positie te houden. Ik denk wel 1 eenvoudige oplossing daarvoor te
kunnen bedenken, ik laat mogelijks nog iets weten.
De beste oplossing is uiteraard een sterkere veer, zoals er ook sterkere
achterveren voor AM bestaan.
Ik heb bij 3 AMs gekeken, en het "haakse uiteinde" zit bij alle reeds in de
verst verstelbare plaats. Als je vanuit die stand er nog in slaagt dit
uiteinde een eind verder te duwen, en het daar te houden, dan neemt de
spanning vd veer toe en zal het kofferdeksel makkelijker omhoog blijven
staan. Bij 2 vd 3 AMs heb ook ik dat probleem, de ene keer wel, de andere
keer niet; deksel blijft in elk geval heel moeilijk open staan, stok ligt
dus steeds in koffer ter ondersteuning.
Ik zou je plan van de scharnieren en het "huis" los te maken niet uitvoeren:
om de torsieveer gecontroleerd te manipuleren heb je zoals gemeld het tool
nr 2572 nodig. Een afbeelding daarvan zie je hieronder. Het is 1 tool om
beide kanten te "grijpen" en te bewegen. Alleen is het uiteinde langs 1 kant
in bepaalde helling gemaakt, en dat laat niet makkelijk toe dit ook op die
manier na te maken. Vandaar dat ik zelf een eigen versie ervan gemaakt heb.
Van deze versie maakte ik de 2de foto. Mijn versie verschilt dan ook van het
origineel, maar lijkt mij veel veiliger omdat de veer niet uit 1 vd gleuven
in SVO2572 kan glijden, dat zou even schrikken zijn denk ik... Als je verdere
uitleg over constructie en gebruik wilt, kan ik je een PB sturen, laat ev. weten.
Ik was deze namiddag aan het nakijken hoeveel het uitmaakt wat het loodrechte
deel vd haakse kant 1 a 1.5cm verder te bewegen uitmaakt voor het open
blijven vh kofferdeksel. Een 1ste proef met verduwen langs 1 kant leek me
reeds voldoende, als ook nog de andere kant meehelpt is probleem opgelost.
Het probleem is echter, zoals hierboven vermeld, de
veer in die positie te houden. Ik denk wel 1 eenvoudige oplossing daarvoor te
kunnen bedenken, ik laat mogelijks nog iets weten.
De beste oplossing is uiteraard een sterkere veer, zoals er ook sterkere
achterveren voor AM bestaan.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-02-2011 21:31 #100242
door Willy De Baere
ik vermoed dat de torsieveer van kofferdeksel bij AM al van bij het begin in de verste
stand gestaan heeft. Bij te slap geworden veren blijft deksel in veel gevallen niet meer
omhoog staan. Vernieuwen is dan de oplossing, is nog wel mogelijk, maar vrij duur
(ong. 18Euro in VKO/VOD). Een alternatief is proberen de veer verder te duwen, en in die
stand te houden. Na het maken van 3 alternatieven voor het ene Volvo tool SVO 2572, heb ik
in ijzer een gepaste spie geconstrueerd waarmee dit mogelijk wordt. Die spie is, samen met
nogmaals de 3 tools, te zien op onderstaande foto. Die foto geeft een duidelijker beeld
van hoe de uiteinden vd veren vast genomen worden. Een 2de foto toont details van spie zelf.
De spie is gemaakt uit 10mm dik ijzer om er een gat van 7.5mm doorheen te kunnen boren
(de veer zelf is ong. 7mm dik). Hoogte is 22mm, en helling gaat van 7mm naar 12mm (afstanden
gemeten tot rand van boorgat), wat er teveel aan is wordt weggesneden. Tenslotte wordt gat
middendoor geslepen, en gebogen verlengstuk (hier: stuk van 5duim nagel als direct beschikbaar
materiaal) er aan gelast. Dit laatste is gewoon om de spie, na verder buigen van de haakse
kant vd veer, van "op afstand" te kunnen plaatsen tussen veer en laatste "haak" waartegen veer
eerst rustte. De ruimte waar de haakse kant vd veer in zit is inderdaad zo krap, dat slechts nog
plaats is om daar 1 vinger bij te steken. Om die spie vlot te kunnen plaatsen, moet echter
van de 10mm nog langs beide kanten ong. 1mm afgeslepen worden (er blijft dan ong.8mm over,
en 7.5mm er doorheen is wat moeilijk). De situatie in gemonteerde toestand vd spie zou er
kunnen uitzien als in stand 3 van foto nr1.
Ervaringen deze namiddag:
* verduwen van veer langs 1 kant over ong. 9mm, en plaatsen van spie is reeds voldoende om
deksel omhoog te houden, waarvoor vroeger stok voor nodig was;
* bij geplaatste spie langs beide kanten blijft deksel nog stabiel hangen op 20cm van hoogste stand;
* de montage vh uiteinde vd veer in de inkepingen in het scharnier mekanisme laat niet toe
die veer verder te verduwen dan ong. 1cm. Bij nog verder verduwen zal veer ergens anders
uit een inkeping gaan springen;
* tool SVO 2572 kan slechts in vertikale stand gebruikt worden. Indien LPG tank in koffer zit,
zal die langs 1 kant in de weg zitten voor SVO 2572. Dit is ook het geval voor
uitvoering 2 in foto nr1. Oplossing: hendel na ong.5cm in rechte hoek plooien/lassen.
Voor mij is nu een lange periode van irritatie eindelijk achter de rug (zoals terugkerende
opmerkingen "wat is dat toch met dat kofferdeksel dat maar niet wil blijven hangen";
en eigenlijk heel gevaarlijk voor de kleine mannen ook, want die riskeren amputatie van
vingers bij onvoorzien neerklappen).
stand gestaan heeft. Bij te slap geworden veren blijft deksel in veel gevallen niet meer
omhoog staan. Vernieuwen is dan de oplossing, is nog wel mogelijk, maar vrij duur
(ong. 18Euro in VKO/VOD). Een alternatief is proberen de veer verder te duwen, en in die
stand te houden. Na het maken van 3 alternatieven voor het ene Volvo tool SVO 2572, heb ik
in ijzer een gepaste spie geconstrueerd waarmee dit mogelijk wordt. Die spie is, samen met
nogmaals de 3 tools, te zien op onderstaande foto. Die foto geeft een duidelijker beeld
van hoe de uiteinden vd veren vast genomen worden. Een 2de foto toont details van spie zelf.
De spie is gemaakt uit 10mm dik ijzer om er een gat van 7.5mm doorheen te kunnen boren
(de veer zelf is ong. 7mm dik). Hoogte is 22mm, en helling gaat van 7mm naar 12mm (afstanden
gemeten tot rand van boorgat), wat er teveel aan is wordt weggesneden. Tenslotte wordt gat
middendoor geslepen, en gebogen verlengstuk (hier: stuk van 5duim nagel als direct beschikbaar
materiaal) er aan gelast. Dit laatste is gewoon om de spie, na verder buigen van de haakse
kant vd veer, van "op afstand" te kunnen plaatsen tussen veer en laatste "haak" waartegen veer
eerst rustte. De ruimte waar de haakse kant vd veer in zit is inderdaad zo krap, dat slechts nog
plaats is om daar 1 vinger bij te steken. Om die spie vlot te kunnen plaatsen, moet echter
van de 10mm nog langs beide kanten ong. 1mm afgeslepen worden (er blijft dan ong.8mm over,
en 7.5mm er doorheen is wat moeilijk). De situatie in gemonteerde toestand vd spie zou er
kunnen uitzien als in stand 3 van foto nr1.
Ervaringen deze namiddag:
* verduwen van veer langs 1 kant over ong. 9mm, en plaatsen van spie is reeds voldoende om
deksel omhoog te houden, waarvoor vroeger stok voor nodig was;
* bij geplaatste spie langs beide kanten blijft deksel nog stabiel hangen op 20cm van hoogste stand;
* de montage vh uiteinde vd veer in de inkepingen in het scharnier mekanisme laat niet toe
die veer verder te verduwen dan ong. 1cm. Bij nog verder verduwen zal veer ergens anders
uit een inkeping gaan springen;
* tool SVO 2572 kan slechts in vertikale stand gebruikt worden. Indien LPG tank in koffer zit,
zal die langs 1 kant in de weg zitten voor SVO 2572. Dit is ook het geval voor
uitvoering 2 in foto nr1. Oplossing: hendel na ong.5cm in rechte hoek plooien/lassen.
Voor mij is nu een lange periode van irritatie eindelijk achter de rug (zoals terugkerende
opmerkingen "wat is dat toch met dat kofferdeksel dat maar niet wil blijven hangen";
en eigenlijk heel gevaarlijk voor de kleine mannen ook, want die riskeren amputatie van
vingers bij onvoorzien neerklappen).
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-02-2011 12:30 #100245
door Willy De Baere
hieronder nog foto van spie in koffer - krijg pas nu computertijd... 

Bijlage kofferdekselspieinauto01.jpg niet gevonden
Bijlagen:
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-02-2011 14:34 #100247
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic torsievering a.klep af ste stellen?
Willy,respect voor je duidelijke foto. na het plaatsen van je laatste foto is het me duidelijk. ik had het idee om een extra haakje te maken, die ik vastzette in de twee originele "haakjes"(waar de veer achter, of in , valt). maar de spie op deze manier werkt ook goed!