roest bij voorruit

Lees meer
12-01-2011 12:10 #99558 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic roest bij voorruit
auto is weer terug en de 2de hands voorruit zit er al in.
vergeten om een foto te maken van de reparatie :roll: . maar ziet er weer top uit.
als ik die nieuwe lak zo zie ga ik denken dat de rest van mijn auto ook wel een laagje verf kan gebruiken. dat glimt echt goed :D .

ze waren wel handig bezig geweest. ze hadden het dashboard er uit moeten halen. nu zit mijn stuur een beetje scheef (een graad of 45 gedraaid) en staan mijn normale lampen en grootlicht op het dashboardlampje van het knipperlicht :shock: . heb ik ook nog wat te doen :lol:

maar goed ff het grote volvo boek met bedradings schema erbij en dan is dat zo opgelost.

hoe moet je trouwens je stuur recht zetten? als ik het gedeelde van het stuur waarmee je toeter (lekker omschrijving 8-) ) er af haald dan zit daar een grote moer maar die zit vast geklemd met een ijzerplaatje. en ik zie nog niet hoe je die los moet halen. is dat gewoon een schroevendraaier er tussen zetten?

alvast bedankt,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2011 15:12 #99565 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic roest bij voorruit
Jup, dat is een borgplaatje. Dus inderdaad (brede) schroevendraaier ertussen en het lipje wegbuigen, dan de moer losdraaien.

Maar dan begint de ellende pas: dat stuur zit op een stuk conische as en met een beetje pech zit dat ding zo vast dat je 'm er zonder tool niet af krijgt. Volvo heeft er een speciaal stuk gereedschap voor, maar dat is zelf na te maken en staat hier beschreven: volvokv.nl/index.php?option=com_content&...rige-oost&Itemid=187

Er zitten twee voorgetapte gaten in het stuur (links en rechts van de toeter) waar dit tooltje in past. Daar passen dus 5/16 inch bouten in. De gemiddelde bouwmarkt heeft die niet. (daarom heb ik bij het vervangen/lassen van m'n bodemplaat het stuur maar laten zitten, en dus ontelbare keren m'n hoofd eraan gestoten.)

Als dat ding eenmaal los is is het een kwestie van recht er weer opzetten, moer aandraaien en lipje weer op z'n plaats buigen. Niet vergeten.. anders loop je kans dat je komende zomer met je net gepoetste auto in de Franse Alpen vlak voor een haarspeldbocht het stuur op je schoot ziet liggen. :mrgreen:

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-01-2011 19:15 #99571 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic roest bij voorruit
Als je de grote moer een paar slagen los draait en dan een beetje aan het stuur wrikt dan heb je grote kans dat hij los komt.
Nu kun je de moer verwijderen en het stuur goed zetten... succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2011 14:09 #99599 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic roest bij voorruit
ik denk dat het stuur wel los gaat komen. dat hebben ze bij de garage namelijk ook gedaan.
dus hij zal wel weer redelijk makkelijk los komen hoop ik :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2011 15:49 #99604 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic roest bij voorruit

"S. G. Bleeker" schreef:
ik denk dat het stuur wel los gaat komen. dat hebben ze bij de garage namelijk ook gedaan.
dus hij zal wel weer redelijk makkelijk los komen hoop ik :)


Tenzij ze 'm met een luchtsleutel vastgezet hebben ;)

Beetje trekken / blokje hout en een hamer gebruiken. Tot nu toe nooit problemen gegeven, zolang je het maar beheerst doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2011 21:51 #99854 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic roest bij voorruit
stuur losmaken was niet zo'n probleem. moer er af ff naar links en rechts sturen. en hij lag op mijn schoot.

alle ruiten er weer in gezet. achterruit verwarming aangesloten. één streep je doet het 8-) . nu nog een keer de rest.

dus ik gisteren alles opruimen. om eindelijk weer de weg op te gaan.
zit er wat vocht bij het achterwiel. toch maar ff voelen en ruiken. dat was remvloeistof :oops: . daar ging mijn verdiende ritje :cry: .

dus dat wordt weer een nieuwe set remcilinders en remschoenen. maar ik moet nu eerst 2 weken blokken voor de tentamens. en dan ga ik de remmen aanpakken.

vond al raar dat de remvloeistof was gezakt terwijl die binnen stond :roll: .

dat is weer ff de update.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.