behandelingsmethode doffe lak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-08-2003 22:54 #55627 door
Dof is wat mijn Amazon betreft wel een erg zwaar understatement, de tand des tijds heeft de ooit Robijnrode Glans omgetoverd in een soort van doffe primerkleur en zo voelt het dan ook (en dan ook in emotioneel opzicht natuurlijk). Nu heb wel eens ergens iets gelezen over het wonderschuurmiddel 'Commandant' maar wil toch graag jullie ervaringen hierover weten voordat ik investeer en me een breuk poets voor niks. Mijn overweging is de volgende; of alle doffe ellende wegpoetsen en de beschadigingen met spuitbus bijwerken... of de amazon door een prof. laten spuiten waarna alle doffe ellende in mijn portemonnee zal opduiken. De lak op veel plaatsen nog vrijwel onbeschadigd... Nu mijn vraag... Is er hoop??? Mag ik wonderen verwachten van Commandant? Zijn er andere tips? Saluut Douwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-08-2003 23:27 #65100 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Als de lak echt dof is, dan zou ik niet gaan proberen te poetsen. Na la die jaren zal dat waarschijnlijk geen bevredigend effect geven. Opnieuw spuiten is het beste. Al zal dat mischien wel betekenen dat de oude lak eraf moet want moderne lak kan meestal niet over oude zonder problemen. Moderne 2K (spuiterstaal voor 2-copmonentenlak) kan niet op een aantal soorten lak die vroeger gebruikt werden. Dat kan te maken hebben met chemische reacties of het feit dat veel oude lakken elastischer zijn dan 2K.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-08-2003 23:47 #65099 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Hoi Lennard, Heb je hier persoonlijke ervaring mee? het gaat trouwens niet om poetsen maar polijsten met commandant 3 en napolijsten met 5 geloof ik... m.a.w. een soort van esthetische chirurgie waarbij de hoornlaag wordt weggehaald om de rimpeltjes en oneffenheden weg te werken. Het verschil tussen voorlopig glans terug poetsen en spuiten is c.a. 500 x blikjes commandant, die ik nu ook niet zou kunnen betalen zelfs al zou ik er in willen grossieren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-08-2003 09:57 #65098 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Geen persoonlijke ervaring. Maar polijsten is inderdaad iets anders dan poetsen. <br>Echter, als de auto door en door dof is, dan denk ik dat je er met polijsten ook niet komt, dan zit de oxidatie te diep in de lak. Wat ik van een spuiter geleerd heb is dat er twee kleuren lak zijn die - vanwege de grondstoffen waarvan ze gemaakt worden - niet erg bestand zijn tegen oxidatie. Dat zijn rood en wit. Wit wordt dof, rood wordt vaal èn dof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-08-2003 23:50 #65097 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Douwe,Je bent lekker bezig met de amazon, of niet soms? Goed zo! Over de lak. Polijsten is nodig wanneer het oppervlak waarover je praat duidelijke oneffenheden bevat. Met polijsten schuur je eigenlijk de boel weer glad. Poetsen is in wezen schooonmaken, maar komt in de praktijk ook neer op een beetje schuren. Een andere manier om een oppervlak glad te krijgen is door de gaten (rimpels) in het oppervlak te vullen en daarna het nieuwe, gladdere oppervlak te poetsen. Dit is altijd een normale manier van het behandelen van een auto geweest, en heet ook wel "in de was zetten". (Karate-kid: "wax on, wax off") Het nadeel hiervan is dat het veel tijd en moeite kost, je moet immers de was uitwrijven, wat nogal wat energie kost, omdat je door het wrijven de was zacht maakt, zodat deze in de onregelmatige gaten en rimpels gaat zitten. Het voordeel ervan is dat je een mooie glanzende auto hebt en dat je niet steeds een stukje van de lak van de auto afslijt, wat wel duidelijk het geval is met het middel waar je het over hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2003 00:01 #65096 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Nog even een vraag voor Lennard: is het nu ook zo dat een rode metallic lak dof gaat uitslaan of bied de blanke toplaag enigzins bescherming? (anders moeten we onze Punto eerder inruilen...= onze auto voor de korte ritjes naast de combi)Groeten Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2003 00:58 #65095 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Zeker Niels, mijn Amazon is mijn sportschool, zoals ik gisteren gymnastische rek en strek en buispieroefeningen onder het dashboard deed om door de draadbomen het foute bos te zien vandaag op de polijstsport toegelegd.Ik denk dat ik c.a. 7 uur heb staan polijsten en was-wrijven vandaag. Aanvankelijk onder meerder buurengemompel zoals 'dat gaat nooit meer glimmen' en smalende blikken die mijn motivatie om de auto uiteindelijk te doen schitteren in de avondzon met een 1000tal heeft vermenigvuldigd.Ik woon in een buurt met veel turken en heb ook eens smalend naar een Turk gekeken die met Jif (ehm Ciff?) zijn witte busje weer stalend maakte... Echt de lak van de Amazon was in een ellendige conditie dus erger kon het toch niet. Commandant werkte prima maar alleen het polijsten van het dak heeft me zeker 3 uur gekost, dus ben ik aan de turk denkend in de weer gegaaan met ORKA (een soort van Ciff)... Het resultaat! Verbuffend... Ik heb van de motorkap eerst de bovenste en vervoeilijke laag met Orka af gepolijst totdat de oorspronkelijke rode kleur weer effen zichtbaar werd, daarna heb ik de Orkakrassen weg gewerkt met Commandant waarna ik me een breuk heb staan poetsen met was. Het verrassende is... Hij is weer rood en hij glimt, niet als nieuw, maar hij glimt bijna als nieuw... Ooit als mijn bankrekening het toelaat gaat hij naar de spuiter waar voor voorlopig ben ik erg trots op het resultaat...Buren riepen ook al 'jeetje, hij glimt !!!' (Ik ben een soort van buurt attractie geworden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2003 09:44 #65094 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Antwoord aan Douwe:<br>Ik wilde nog voorstellen om heel fijn schuurpapier te gebruiken om de bovenste laag verwijderen, maar schuurmiddel werkt blijkbaar ook goed! <br>Vroeger was na het spuiten polijsten aan de orde van de dag. Want na het spuiten van cellulose-lak is die lak dof. Met het schuurpapier verwijder je oneffenheden en polijst je de laag. Na het fijnste schuurpapier nog machinaal polijsten met een polijstmiddel (misschien ook hier zelfs in met verschillende korrels), en dan als laatste met de hand in de was zetten. Snap je denk ik wel waarom men een lak ontwikkeld heeft waarbij al dat werk niet meer nodig is. Bij de huidige lakken kan je het overigens ook doen, om het sinaasappeleffect - als dat is opgetreden - te verwijderen (gezien in a 'Car is reborn' op Discovery Channel).<br>Nou hoop ik voor jou dat de lak zijn glans blijft behouden, want er bestaat een kans dat die redelijk snel weer dof wordt.<p>Antwoord aan Rob:<br>Mijn ervaring met metallic lak (mijn eerste auto was een donkergrijze metallic Escort) is dat die veel beter bestand is tegen verwering dan gewone lak. De Escort was 11 jaar oud toen ik hem wegdeed, maar hij was niet dof. Ik maakte er dan wel een punt van om minstens één keer per jaar, liever twee keer, de lak in de was te zetten. Gewoon met goede oude Turtle Wax. De spuiter waar ik het over had heeft voor dagelijks gebruikte auto's waar geen showroom-glans op hoeft te zitten ook de voorkeur voor Turtle Wax. Van was waar Teflon in zit moet hij niets hebben.<br>Waarom metallic lak beter bestand is tegen verwering weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dat twee redenen heeft: de blanke toplaag en de metalen deeltjes. Het lijkt misschien triviaal, maar die deeltjes reflecteren een groot deel van het licht weer weg van de lak. Ik denk dat je je Punto voorlopig niet hoeft in te ruilen.<br>Maar ik moet zeggen dat er verschil in lak is die een fabrikant gebruikt. De 405 die mijn ouders eerst hadden was rood. Zij deden hem weg toen ie 10 jaar oud was. Eén keer per jaar in de was gezet: zal wel ietsje lichter zijn geworden in die tijd, maar niet dof. Mijn broer heeft nu eenzelfde kleur Corsa van inmiddels ook 10 jaar oud, die heeft een klein beetje een melkachtig schijnsel. Maar kijk eens naar rode Fords van een jaar of 10 oud, en de meeste zullen een mooie wit-doffe waas over de lak hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2003 18:34 #65093 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
Het is de autolakfabrikanten pas een half jaar terug gelukt een rode lak te maken die niet of veel minder dof wordt. Een rode lak zal nu dus nog altijd dof worden. Goede bescherming en correct onderhoud verhogen de kwaliteit van de lak, ook na jaren. Soms heeft de fabrikant echter gekozen voor een lak die zijn glans niet behoud. De auto's van Fiat hebben ook de neiging om na een aantal jaren dof uit te slaan. Niet zo'n gek plan om hem dus glanzend in te ruilen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2003 18:40 #65092 door
Beantwoord door in topic behandelingsmethode doffe lak
"verhogen de kwaliteit van de lak, ook na jaren."Ik bedoelde de levensduur en de glans.Nog een kleine toevoeging: na zo'n "schuurbeurt" is het van groots belang dat je je lak goed beschermt, daar je de toplaag hebt verwijdert...!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.