Antwoord aan Douwe:<br>Ik wilde nog voorstellen om heel fijn schuurpapier te gebruiken om de bovenste laag verwijderen, maar schuurmiddel werkt blijkbaar ook goed! <br>Vroeger was na het spuiten polijsten aan de orde van de dag. Want na het spuiten van cellulose-lak is die lak dof. Met het schuurpapier verwijder je oneffenheden en polijst je de laag. Na het fijnste schuurpapier nog machinaal polijsten met een polijstmiddel (misschien ook hier zelfs in met verschillende korrels), en dan als laatste met de hand in de was zetten. Snap je denk ik wel waarom men een lak ontwikkeld heeft waarbij al dat werk niet meer nodig is. Bij de huidige lakken kan je het overigens ook doen, om het sinaasappeleffect - als dat is opgetreden - te verwijderen (gezien in a 'Car is reborn' op Discovery Channel).<br>Nou hoop ik voor jou dat de lak zijn glans blijft behouden, want er bestaat een kans dat die redelijk snel weer dof wordt.<p>Antwoord aan Rob:<br>Mijn ervaring met metallic lak (mijn eerste auto was een donkergrijze metallic Escort) is dat die veel beter bestand is tegen verwering dan gewone lak. De Escort was 11 jaar oud toen ik hem wegdeed, maar hij was niet dof. Ik maakte er dan wel een punt van om minstens één keer per jaar, liever twee keer, de lak in de was te zetten. Gewoon met goede oude Turtle Wax. De spuiter waar ik het over had heeft voor dagelijks gebruikte auto's waar geen showroom-glans op hoeft te zitten ook de voorkeur voor Turtle Wax. Van was waar Teflon in zit moet hij niets hebben.<br>Waarom metallic lak beter bestand is tegen verwering weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dat twee redenen heeft: de blanke toplaag en de metalen deeltjes. Het lijkt misschien triviaal, maar die deeltjes reflecteren een groot deel van het licht weer weg van de lak. Ik denk dat je je Punto voorlopig niet hoeft in te ruilen.<br>Maar ik moet zeggen dat er verschil in lak is die een fabrikant gebruikt. De 405 die mijn ouders eerst hadden was rood. Zij deden hem weg toen ie 10 jaar oud was. Eén keer per jaar in de was gezet: zal wel ietsje lichter zijn geworden in die tijd, maar niet dof. Mijn broer heeft nu eenzelfde kleur Corsa van inmiddels ook 10 jaar oud, die heeft een klein beetje een melkachtig schijnsel. Maar kijk eens naar rode Fords van een jaar of 10 oud, en de meeste zullen een mooie wit-doffe waas over de lak hebben.