Tips / hulp bij aankoop Amazon

Lees meer
03-02-2023 15:28 - 03-02-2023 15:30 #201956 door Dyk
Tips / hulp bij aankoop Amazon is gemaakt door Dyk
Ik heb besloten een oldtimer te kopen als tweede auto. Reden, geen wegenbelasting en vind de meeste oldtimers gewoon heel mooi om te zien.

Ik zal er zelf naar verwachting drie dagen in de week een kort stukje wonen / werk mee gaan rijden. Nog geen tien kilometer heen en tien kilometer terug via een dijkweg van maximaal 60 kilometer per uur. Heel soms misschien eens een ritje via snelweg van hooguit 30 kilometer. 

Altijd al een zwak voor Volvo’s gehad. Ooit een 850 sedan gereden momenteel het bezit van een prachtige dikke S60 al zeg ik het zelf.

Nu heb ik helaas (nog) weinig verstand van auto’s. Ik kan bij aankoop natuurlijk een beetje tegen de bandjes schoppen maar daar houdt het al snel op…… Tja moet je dan wel een oldtimer kopen en willen rijden? Nee misschien niet want ik heb ook geen liggende gelden om maandelijks dealers of garages te bezoeken maar alles valt uiteindelijk te leren en niet iedere oldtimer moet iedere maand op de brug toch?

Ik probeer dus nu eigenlijk in contact te komen met mensen die hier wél kijk op hebben. Ik heb er namelijk eentje te koop zien staan voor 7.500 euro en puur naar de foto’s kijkend ben ik al verkocht. 

Het gaat om een P131 B20 uit 1964 met kenteken: EE-82-67. Via Autotrack en Marktplaats aangeboden. Wellicht is dit exemplaar of achtergrond jullie bekend of misschien wel van een mede lid?

Nu begrijp ik dat via deze vereniging taxaties mogelijk zijn en er enorm veel kennis aanwezig is.

Zijn er leden die mij wat verder op weg willen / kunnen helpen? Misschien wat aankooptips of zelfs mee kijken oid? Uiteraard is een (bescheiden) vergoeding bespreekbaar.

Ik woon zelf in Capelle aan den IJssel, de auto staat ergens in ‘s Hertogenbosch.

 Ben benieuwd naar jullie reacties waarvoor dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2023 00:37 #201961 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon
Ik vind 7500 euro een beetje tussen goed en slecht in.
Ik zou iemand meenemen die kijk heeft op amazones (ik denk dat er binnen de club wel mensen zijn die dat kunnen).
En ik zou voor een auto met garantie gaan er zijn dealers die dat doen.
Je zegt dat je zelf niet kan sleutelen dus die garantie lijkt mij wel belangrijk.
En ik zou de prijs verleggen naar bijna het dubbelle dan heb je waarschijnlijk een amazone in een supercondie.
Ik heb mijn amazone in 2008 gekocht voor 4000euro de carosrie was goed maar mechniesch mankeerde er wel het e.e.a. aan maar mijn vrouw wilde hem hebben want het was een vierdeurs en ze zij dat mechaniesch knap jij wel op je hebt tenslotte nog die total loss gereden amazone.
En dat heb ik gedaan van twee een goede gemaakt.
Maar ja nu zijn we 15jaar verder als ik nu die auto had moeten kopen was ik misschien wel rond de 6000Euro kwijt geweest.
En toen ik hem kocht reed hij best goed maar dingen stonden mij niet aan b.v. de remmen geen rembekrachtiger de motor lekte olie heb ik verder niet naar gezocht heb gelijk de motor van mijn total loss auto er in gelegd deze had nog maar 80000km gelopen.
Hier in de Filipijnen heb ik de versnellingsbak uitgewisseld.
En ik heb ook kleine dingen gehad, b.v..een waterpomp deuren mechanisme, lampjes die het plotseling niet meer doen.
Wat ik wil zeggen er kunnen veel verborgen kwaaltjes in een auto van die prijsklasse zitten.
En je hebt geen sleutel ervaring dan kan goedkoop wel eens duurkoop worden en dan gaat zo'n auto je tegen staan en krijgt die auto in jou ogen een slechte naam.
Ik hoop dat je wat aan mijn schrijven hebt en ik zou een beetje door sparen.

m.vr.gr 

Johan Geers  
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2023 08:56 - 04-02-2023 09:19 #201962 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon
Als je nu een moderne S60 gewoon bent, en je het ontbreken van wegenbelasting heel belangrijk vindt, dan kan een top exemplaar uit de hoge prijsklasse ook nog behoorlijk tegenvallen.
Het zijn auto's die op de markt kwamen toen de laatste Citroen Traction Avants uit de showroom liepen, en dat waren nog echte antieke koetsen.
Ook een top exemplaar Amazon uit 1964 heeft er ook al 60 jaar gebruik op zitten en auto's uit die tijd hebben nu eenmaal veel meer aandacht nodig als moderne auto's.
Vergeet ook niet dat vele auto's uit de jaren 60 soms al roestend uit de showroom kwamen. Volvo deed het wat beter, maar roesten deden (en doen) ze nog steeds vlot zonder regelmatige aandacht/behandeling.
Ik rij oldtimers sinds de jaren 90, in 2016 heb ik zelf ook een 1964 Amazon gekocht voor 8000 euro in Enschede (foto). Deze Amazon was in showroomstaat. Het bleek later echter een wrak waar alle plaatwerk rondom (boven.onder.binnen en buiten) compleet verrot was en professioneel over de roest en gaten heen overgespoten was. Na 4 maanden heb ik deze bij de sloop afgeleverd, een dure kat in de zak gekocht dus, ondanks mijn oldtimerervaring.
Een goed exemplaar kan daarentegen (met de juiste mentaliteit) ook gelukkig maken. Voor 8000 kan je misschien een heel goed exemplaar vinden van iemand die dringend geld nodig heeft, maar dat zal zeer uitzonderlijk zijn en geloof ik eerlijk gezegd ook niet.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2023 09:55 #201963 door Dyk
Dank alvast voor deze reacties.

Zo tussen de regels door lees ik dat ik voor de vraagprijs van 7.500 euro voor een Amazon wellicht nog wel wat (onvoorziene) kosten of gebreken kan tegen komen. 

Roest is daarnaast dus een zekerheid. Ik ben zelf iemand die zijn auto wekelijks met de hand wast maar waarschijnlijk is dat niet het enige wat preventief helpt bij een dergelijke oldtimer?

Hij (of zij natuurlijk) zal dag en nacht buiten staan. Misschien ook niet het beste….

Momenteel is het budget zo rond de 8.000 euro en moet de auto ingezet worden als tweede auto voor drie dagen in de week woon- werkverkeer nog geen 200 kilometer in de maand.

Voor dat geld kan ik een hippe Fiat 500 cabrio of Mini kopen en dan zou mijn vrouw die als tweede auto gebruiken voor wat meer kilometers. Mijn idee was, dan liever een oldtimer Volvo met veel meer uitstraling en dan zou ik er in rijden 

Voor 7.500 euro wordt dat met een Amazon dus een gok…. En aangezien ik zelf niet echt kan sleutelen, kan dat lastig worden.

Toch lonken de oude Volvo’s zoals jullie vast ook begrijpen. 

In mijn omgeving staat binnen hetzelfde budget een andere Amazon. Ik ga daar maar eens op af voor een eerste kennismaking. 

Als het dan echt concreet wordt, zou het geweldig zijn als er een kundig lid bereid is daar misschien in te adviseren of iets dergelijks.

En misschien is de Amazon (nog) te hoog gegrepen hoor. Dan resteren en natuurlijk nog wat jongere Volvo’s met het predicaat “oldtimer”. Want liever een oldtimer als tweede daily driver dan een hip vrouwenautootje eerlijk gezegd.

Voor nu bedankt voor jullie aandacht en wordt hopelijk verder vervolgd….

En schroom niet meningen en tips te delen, ik waardeer dat enorm!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2023 10:53 #201965 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon (of andere Volvo)
Ik denk ook dat € 8000 voor een echt goede Amazon niet gaat lukken. Voor dat bedrag kun je daarentegen wel een goede 240 kopen, zelfs al wel een belastingvrij exemplaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2023 00:36 #201971 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon (of andere Volvo)
Ik woon op de Filippijnen daar is het altijd droog en warm maar een hoge luchtvochtigheid om een klein stukje onderhoud er uit te pikken elke 1,5  a 2jaar lig ik onder de auto om de kokerbalken, deuren van nieuwe cavaty wax te voorzien, ga jij dat ook doen bij je oldtimer?
Elke zes maanden nieuwe olie.
Om de 10 a 20duizend km nieuwe versnellingsbak olie.
Elke 10 duizend km kleppen stellen.
Kijk maar eens naar het onderhouds schema van een amazone daar schrik je nog van wat je moet doen t.o.v. een nieuwe auto.
Het jaren 60 techniek en het heeft onderhoud nodig en daarmee naar een garage gaan dat wordt duur.
Leer eerst eens sleutelen bij iemand die oude auto's onderhoud of volg een cursis met praktijk en denk dan eens aan een klassieker.
Misschien doet de club ook wel iets in die richting.
Scholing in deze is het eerste belangrijke wat je moet doen.
Anders wordt het een grote teleurstelling, want bijna iedereen binnen de club heeft sleutel ervaring anders is het niet te doen.

succes

Johan Geers.. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2023 00:37 #201972 door E. van Leijenhorst
Beantwoord door E. van Leijenhorst in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon (of andere Volvo)
Mocht het nog van toepassing zijn, ik kan/wil wel meedenken (kosteloos) bij de aankoop van een Volvo Amazon.
Al meer dan 40 jaar ervaring met deze auto.
Mvg
Evert
Tel. 0615118400

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2023 03:37 #201973 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon (of andere Volvo)
Beste Dyk, het mooiste zou zijn als je iemand weet die een amazone aan restaureren is en dat je daar mag komen kijken of meehelpen komen alle faccetten van de auto voorbij.

nogmaals succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2023 11:10 #201978 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon
Er is al veel genoemd wat er mis kan gaan bij aankoop van een klassieker, zeker als er een paar dagen per week in gereden gaat worden moet je weten dat het onderhoud altijd kostbaarder is dan bij een moderne wagen zoals een S60. Het voordeel van een belastingvrije klassieker kan alleen als je er een kunt kopen die rijdt (niet 10 jaar in een vochtige stal heeft gestaan) met LPG en die je zelf kunt onderhouden, bedenk ook dat je maar max. 7500 km mee mag rijden per jaar.
Ik rij een '71 144E, afgewisseld met een '68 Amazon combi, als dagelijks vervoer en rij nog maar 3 keer in de week naar mijn werk. De afstand is 28 km, zo'n 5000 km per jaar en is te overzien.
Mijn advies is ga voor een Volvo klassieker na '69, dan heb je al veel meer veiligheidsitems, een sterkere motor die in het huidige verkeer mee kan en betere onderdelen voorziening.
Laat de wagen keuren bij een TC lid of iemand die het type goed kent, dan heb je ook een erkende waarde schatting die je kan gebruiken voor een oldtimer verzekering en casco.
Een Amazon uit '64 heeft een B18A met 78 pk, enkel remsysteem, geen gedeelde stuurkolom, geen hoofdsteunen en is al bijna 70 jaar oud. Voor 7500 euro weet je dat hier nog veel (verborgen) gebreken aan zitten en achterstallig onderhoud. Kortom je hebt nog wel wat huiswerk ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2023 15:38 - 06-02-2023 15:39 #201992 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Tips / hulp bij aankoop Amazon
Ik heb in 2019 als 21 jarige student een 4-deurs Amazon gekocht uit 1965 als eerste auto. Achteraf voor misschien wat teveel geld en met alle kosten die eraan hebben gezeten had ik nog een halve Amazon kunnen kopen (even ter indicatie, ik heb ruim boven jouw budget uitgegeven voor de auto toen ik hem kocht, maar een 4-deurs is wat minder makkelijk vindbaar).
Echter, ik zou het nu zo weer doen!
Voor mij is de Amazon dagelijks vervoer (vorig jaar in 6 maanden 10.000+ km gereden binnendoor en op de snelweg). Ik heb zoals Ed ook schrijft een oudere Amazon met enkel-remsysteem en dat is niet te vergelijken met de auto's die ik gewend was, maar ik vind het ontzettend leuk om te rijden. Je gaat relaxt rijden, maar de Amazon op zijn staart trappen kan prima (en is met brede velgen en goede banden ook erg leuk). Verder zul je zien dat je veel verder voorruit gaat kijken omdat je auto en je lichaam een botsing harde botsing niet kan permiteren (ongedeelde stuuras).
Mijn motor liep in de soep, daarom zitten er behoorlijk wat kosten aan mijn auto, maar dat is een pech-ding die je kunt hebben als je de historie niet weet. Ook als mijn ouder motor het nog had gedaan, heb ik er al behoorlijk wat aan uitgegeven, maar wel alles ter verbetering van de auto / normaal onderhoud.

Ik heb met 0.0 kennis van techniek of sowieso de Amazon een auto gekocht en ik heb eigenlijk alleen de koets goed bekeken (ik kan niet lassen en heb daar de spullen niet voor). Ik heb dus zelf research gedaan voor aandachtspunten en dit op een brug zelf langsgelopen bij de verkopende garage. Met een expert had ik ongetwijfeld een betere koop gehad, maar goed dit was ook een ervaring. Die expert raad ik dus ook aan!

De vraag is dus: zoek je een perfecte Amazon die zorgeloos is? Dan is je budget echt verre van realistisch.
Zoek je een Amazon die op bepaalde punten so-so / prima is en op bepaalde punten aandacht nodig heeft? Dan kom je meer in de buurt denk ik. 
Je moet er dan wel een hobby van maken en zoals je weet: een hobby kost (extra) geld en neemt tijd in beslag die je moet hebben. Heb je die tijd, zoek je nog een leuke hobby en vind je het niet erg om gewoon op straat te sleutelen zoal ik doe? Dan zou ik zeggen: ga ervoor.
Onderhoud en techniek leer je zo, dat heb ik ook gedaan en kom je er niet uit? Dan is er altijd wel een lid in de buurt met een brug / sleutelplaats voor hulp + dit forum!

Voor je de beslissing voor een zoektocht maakt, raad ik aan om te vragen of je in de buurt met iemand kunt meerijden in een Amazon / misschien mag je zelf ook een rondje rijden met diegene er naast. Dan weet je direct of het iets voor jou is. Het voor en nadeel: je bent ofwel direct uit de droom omdat je het verschrikkelijk vindt of je bent direct verkocht met alle gevolgen van dien. Zoek bij voorkeur iemand met een auto die een beetje past bij jouw budget. Dan kan je rustig kijken wat je kan verwachten van zo'n auto zonder dat er een verkoper over je schouder meekijkt. Een Amazon in concoursstaat bekijken heeft namelijk niet zoveel zin als je geen concours-budget hebt.

Ik woon zelf in het oosten dus dat gaat hem niet worden, maar er is vast iemand bij jou in de buurt met een Amazon.

Succes!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.