GPS tracker zonder extra kosten

Lees meer
06-09-2022 14:20 #200098 door Joop van Putten
GPS tracker zonder extra kosten is gemaakt door Joop van Putten
Naar aanleiding van het bericht dat er (weer) een Amazon is gestolen wil ik hier voor een keertje reclame maken.
Mijn Amazon is voorzien van een GPS tracker van Onntrack. In mijn geval is hij permanent aan de accu gehangen. Trekt een te verwaarlozen hoeveelheid stroom. Er zijn er ook op oplaadbare accu.
Voordeel van deze trackers is dat er geen simkaart in zit en dus geen extra kosten met zich meebrengen. Veel mogelijikheden van alarmering en volgen van de auto.
Ik heb de mijne helemaal uit kunnen proberen tijdens mijn tocht naar de Noordkaap en hij heeft uitstekend gewerkt. In de bijlage een voorbeeld van een screenshot van de bijbehorende app op mijn telefoon.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-09-2022 22:21 #200104 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic GPS tracker zonder extra kosten
Hoi Joop, interessant! Mogelijk een mooi topic om nog eens de verschillende GPS trackers uit de kast te halen en te vergelijken? Wie gebruikt wat, waarom en wat kost het (per maand of alleen aanschaf)?

Sta mij wel toe om kritisch te zijn op dit soort producten (je maakt er immers reclame voor  grapje natuurlijk!).

Ik ben eerlijk gezegd wel altijd een beetje huiverig voor dit soort apparaten omdat je volledig afhankelijk bent van een (kleine) partij die er op elk moment mee kan stoppen of ondersteuning kan stoppen. In de overeenkomst spreken ze waarschijnlijk niet af dat ze je daadwerkelijk levenslang (of enige andere tijdseenheid) zullen voorzien.

In het geval van de door jou genoemde tracker hebben we volgens mij gewoon te maken met een re-brand van een tracker uit China die je ook eenvoudig op Aliexpress kan kopen. Nu weet ik niet wat jij kwijt was voor de tracker, maar de prijzen lopen nogal uiteen op Aliexpress. De Onntrack app en website (de inlogpagina en demo-omgeving) zijn in ieder geval niet door Onntrack gemaakt of voor Onntrack ontwikkeld. Dat kan je ook wel concluderen als je de inlogpagina bezoekt met een wazig Onntrack logo. Zie bijvoorbeeld:
nl.aliexpress.com/i/4000574060429.html
Een andere naam voor het programma is dus o.a. TrackSolid.com (de inlogpagina lijkt ook erg op die van Onntrack), maar er zullen ongetwijfeld meer namen bestaan.

Een aantal punten die mij dan dwars zouden zitten:
- We hebben dus te maken met een Chinese tracker die draait op het, tja toch ouderwetse, 2G netwerk. Dat zal er nog wel even zijn, maar voor hoelang blijft dat netwerkt toegankelijk voor particulieren en bedrijven?
- Er zijn dus geen gebruikskosten, maar ten koste van wat? Waar gaat je data heen, waar wordt deze opgeslagen en wie heeft toegang tot deze data en hoelang wordt de data bewaard? Dat zal geen 'fancy' plek zijn als je niks hoeft te betalen voor het gebruik van de tracker. Hebben er geen mensen toegang tot de data van wie je juist wil dat ze niet weten waar je auto staat?
- Welke garantie heb je?
- Ik wil graag de enige zijn die weet waar mijn auto staat, maar omdat we toch altijd afhankelijk zijn van een 'service-provider' zou ik dan zoeken naar een grotere partij met bijvoorbeeld gegarandeerd servers in NL of de EU. Dat doet deze tracker in ieder geval niet.

Kortom, de tracker zal het vast en zeker goed doen, maar de vraag blijft: betaal je een eerlijke prijs en wat geef je precies prijs aan wie?

Ik ben benieuwd wat anderen gebruiken / of anderen iets gebruiken? 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2022 11:31 #200107 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic GPS tracker zonder extra kosten
Een heel verhaal Stein. Hetzelfde zou je kunnen schrijven over Google, Facebook, TikTok, Instagram, LinkedIn, Youtube, Twitter, Whatsapp, Signal, Messenger, en welke smartphone dan ook. Ook voor trackers met simkaart kan hetzelfde gelden. Voorlopig blijf ik ermee rijden. Overigens hou ik me aan de slogan: Vertrouw op god maar zet wel je Amazon op slot.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2022 11:39 #200108 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic GPS tracker zonder extra kosten
Touché Joop  ! Mogelijk heb je inderdaad de beste oplossing!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
07-09-2022 11:40 - 07-09-2022 11:40 #200109 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic GPS tracker zonder extra kosten
Ik heb ook een tracker van Ali in mijn klassiekers. Het alternatief was een ouwe Iphone verstoppen en "zoek mijn Iphone" aanzetten. Het ding werkt op 3G en heeft een interne accu die het 3 maanden doet. Ik heb er een lader tussen gezet die hem laad tijdens het rijden. 
Ik heb een prepaid kaart van Lebara. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-09-2022 21:04 #200124 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic GPS tracker zonder extra kosten
Het gepromote gadget klinkt interessant!
Maar ik snap het nog niet geheel. Een van die trackers heeft 2G en 4G/LTE. De app ontvangt data, daar heb je een abo bij nodig. Als er geen SIM (of eSIM) in tracker hoeft, hoe deelt de tracker de data met de buitenwereld/server? De providers geven die toch niet zo maar door? Tijdens een rit ben je in de buurt met je telefoon,dan hoeft het uiteraard niet via GSM/internet. 
Verder blijf je afhankelijk van of er een scrambler/stoorder ingezet wordt. Komt signaal dan nog door?
En tot slot: dit ding zend dus een signaal uit. Ik ken mensen wier auto werd opengebrooken omdat er nog een ipad/laptop in lag die aanstond. Er wordt op signalen gescand om 'buit' te vinden. Werkt dit signaal ook als een mogelijke magneet op boeven? OF zou het dan juist duidelijk dat er een hogere pakkans is en schrikt het daardoor af?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2022 02:57 #200137 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic GPS tracker zonder extra kosten
Ik wil wel delen met jullie dat een tracker heel goed werkt voor je .... koffer op reis. Zit nu in Canada en als je denkt dat het op Schiphol slecht  geregeld is, moet je eens naar Toronto Pearssons YYZ vliegen. Wat een zootje, toen we bij de bagageband kwamen waar onze koffer zou moeten komen stonden er minstens 100 koffers onbeheerd van een vorige vlucht, maakte ons toch wat onrustig. Maar ... in onze koffer hadden we een tracker gedaan en konden we bij vertrek uit Amsterdam zien dat hij boord was en nu dat hij onderweg was en precies zien wanneer hij op de transportband werd gelegd. We hadden hem dus gelijk te pakken.
Terug naar het topic, bezint eer ge begint zou ik willen zeggen. Een tracker in je klassieker plaatsen geeft de boefjes een geweldige kans om je trots te stelen en zou ik nooit doen. Tijdens mijn uitzendingen voor 
Defensie mochten we geen eens een gsm meenemen, zelfs zonder dat hij aan staat is deze te tracen. Je wil niet weten wie er allemaal mee kijken. Toch is het jatten van weer een Amazon een teken dat we ons moeten beraden wat dan wel te doen, deze techniek geeft wel degelijk mogelijkheden maar niet via Aliexpress. Ik ben geen Willie Wortel met elektra, maar er zijn ongetwijfeld mensen op dit forum die hier wat zinnigs over kunnen vertellen, vind het ook een interessante optie maar hoe kunnen we dit vertrouwd doen ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2022 06:36 #200141 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic GPS tracker zonder extra kosten
Oké Ed, er zullen ongetwijfeld boefjes zijn die trackers volgen. So what? Zo lang ze niet weten waar die tracker in zit is er toch weinig aan de hand lijkt me. Jij stopt er één in je koffer, de volgende in z'n fiets, auto... noem maar op. De boefjes zien door de trackers het bos niet meer zal kk maar zeggen.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
12-09-2022 08:46 #200143 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic GPS tracker zonder extra kosten
Achter iedere tracker zit een koppeling met een server en een mobiel netwerk waarmee gegevens heen en weer gezonden moeten worden. De een kiest een simpele Chinees, de ander een duurdere versie waar een bedrijf achter zit die de boel host. Het argument van boefjes die weten waar jouw klassieker zich bevind gaat voor mij niet op: ten eerste omdat “men” bij Ali niet weet waar je dat ding in zet, ten tweede omdat er geen chinees is die mijn 164 zou willen jatten. 

Trackers in je koffer of een mobiele telefoon gebruiken levert meer data op die tegen je kan worden gebruikt dan een tracker in je ouwe Volvo. Ik zie een tracker als een aanvullende maatregel tegen/bij diefstal naast een afgesloten garage en een all-risk verzekering. 

Wat de opmerking van Ed over defensie betreft: inmiddels is ieder dienstvoertuig van een tracker voorzien, zitten er trackers in allerhande (duur) materieel en werken speciale eenheden met livestreams naar het OC. Tijden veranderen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2023 12:23 #1042825 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic GPS tracker zonder extra kosten
Ik heb nog een andere anti diefstal oplossing. In mijn Citroën 2CV zitten twee door de vorige eigenaar bedachte slimme anti-diefstal voorzieningen. Ergens onder de stoelen zit onder de mat een minuscuul draaiknopje dat een kraantje bedient dat de benzineleiding onder de auto afsluit. En op een lastig vindbare plek zit uit het zicht onder het toch al rommelige dashboard vol kronkelige bedrading een hoofdschakelaar waarmee centraal de totale stroom kan worden uitgeschakeld. In combinatie met het stuurslot is dit misschien geen volledige anti-diefstalbeveiliging, maar het wordt de dief wel een stuk moeilijker gemaakt. Natuurlijk kan hij dan toch nog gestolen worden als ze hem bijvoorbeeld op een aanhanger takelen, maar dat valt nogal op en kost tijdsverlies. Dan gaat de dief hopelijk toch naar een makkelijker te stelen auto... Overigens heb ik op mijn Amazon (nog) niet een vergelijkbare beveiliging aangebracht.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.