Oldtimers op de weg

Lees meer
13-06-2021 17:50 #194468 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Oldtimers op de weg
Goedemiddag, wellicht is uit de berichtgeving van de ALV naar voren gekomen dat ik de nieuwe voorzitter zal zijn. De officiële overdracht zal plaatsvinden op het jubileumfeest van 10-10-2021, waarvoor ik jullie van harte uitnodig. Ik kan jullie bij deze melden dat het voortbestaan van onze vereniging een van mijn aandachtspunten zal zijn, en dat de verkrijgbaarheid van de juiste brandstoffen daar een belangrijk onderdeel van is. Morgenavond 14-06 bezoek ik een webinar met juist dat onderwerp.

Met vriendelijke groet, Paul Franse

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2021 21:15 #194480 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Oldtimers op de weg
Zojuist de masterclass georganiseerd door de KNAC bekeken. Daarbij werd de visie van Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU Eindhoven door hem zelf toegelicht. Kortgezegd komt het volgens hem hier op neer, ik hoop dat ik het goed verwoord: de mens heeft een behoefte aan mobiliteit, en dat zal niet veranderen. Als we kijken welk vervoermiddel het grootste aandeel heeft in die mobiliteit, dan is dat de auto, maar als we kijken welk aandeel het snelste stijgt, dan is dat het vliegtuig. Hij gaf als voorbeeld dat je grootouders waarschijnlijk niet veel verder zijn gekomen dan de landsgrenzen, terwijl je kinderen als het ware de wereld aan hun voeten hebben liggen. Voor verplaatsingen per vliegtuig bestaat eigenlijk geen goed alternatief, dus is het een logische ontwikkeling als er voor de luchtvaartindustrie schonere brandstoffen ontwikkeld gaan worden. De toekomst is volgens hem de synthetische brandstof. Kortgezegd: bij verbranding van een brandstof komt CO2, H2O en energie vrij, dus zou het mogelijk moeten zijn om door middel van (zonne)energie, CO2 en H2O te komen tot een brandstof. Deze zogenaamde "designer fuels" zouden een dusdanig schone verbranding moeten hebben dat zelfs zonder katalysator een veel lagere emissie moet worden verkregen dan nu het geval is. Als dit lukt, en de vraag neemt toe, zal de prijs van deze brandstof omlaag gaan en komt deze ook beschikbaar aan de pomp. Door onze klassiekers hierop te laten rijden zal het vervuilende aspect minder zwaar wegen hetgeen de acceptatie van het klassieker rijden zal doen toenemen. Tot zover de theorie, de praktijk zal leren of dit inderdaad het geval zal zijn. Er was een mogelijkheid tot vragen stellen, en ik heb gevraagd of er een toekomst is voor LPG, maar deze vraag is in de uitzending helaas niet behandeld. De uitzending zal binnenkort op You-Tube terug te vinden zijn, zoek even op KNAC Masterclass. Er worden nog meer interessante aspecten besproken.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-06-2021 22:47 #194481 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Oldtimers op de weg
Het valt mij op Paul dat bij de KNaC noch bij de FEHAC serieus wordt gekeken naar LPG als superschone brandstof voor oldtimers. Ook bij de Fehac wordt steeds gesproken over het alternatief van synthetische benzine voor oldtimers.

Deze week ben ik bij een bijeenkomst van de commissie duurzaamheid van de Fehac en ga dit alternatief zeker ter sprake brengen.

Binnen onze vereniging zijn toch veel leden die hun oldtimer op deze schone brandstof laten rijden en als grote vereniging binnen dit gremium Fehac moet men dit alternatief ook serieus nemen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2021 23:14 #194483 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Oldtimers op de weg
Vandaar ook mijn vraag...

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2021 23:41 #194485 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Oldtimers op de weg
Tja de Fehac, die heeft niet als uitgangspunt dat je rijdt met je klassieker: alleen op zon- en feestdagen, als het droog is en zeker niet in de winter. Erfgoed is niet om te gebruiken. LPG past vast niet in dat concept.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2021 00:58 #194486 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Oldtimers op de weg
LPG rijdt je om economiesche reden, iedereen denkt om z'n portomone, dat deed ik ook toen ik nog in Nederland woonde.

m.vr.gr.

Johan Geers  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2021 13:10 - 15-06-2021 13:19 #194489 door VKO Forum
Beantwoord door VKO Forum in topic Oldtimers op de weg
Een beetje achterhaald voor oldtimers Johan.

Ook voor weinig gebruikte oldtimers weet ik uit ervaring en werk is LPG ideaal; ik noem slechts:

-geen roestvorming in de tank-
-geen kans op benzinelekkage in leidingen, slangen, benzinepomp, carburateur door agressieve componenten in de huidige benzine,
-gemakkelijk af te stellen;
-geen vapourlock
-nooit probleem met CO afstelling bij de APK
-zeer lage CO uitstoot qua milieu regels
-last but not least, je betaalt geen (bijna) 1,5 euro belasting per liter brandstof.

Maar om terug te komen op het draadje dat je zo weining oldtimers op de weg ziet, ik vind dat ook wel jammer en probeer daar wat aan te doen.
In 1975 kocht ik een 145 uit 1974 en die is nog steeds in gebruik (nu in restauratie), zelf rijd ik afwisselend in 1 van mijn oldtimers, mijn eega,  rijdt in een Amazon en gelukkig zijn er in mijn woonplaats nog enkele clubleden die hun oldtimers dagelijks gebruiken. 
Juist in de zomer zouden we onze oldtimers best wat meer mogen gebruiken, immers rust roest.

gr. Cor Kraaijeveld, per abuis onder VKO maar is een prive mening,
-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 10:43 #194869 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Oldtimers op de weg
Ik lees net een stukje uit de Telegraaf over de klimaatplannen, maar dat ziet er niet goed uit voor onze oldtimers.
Waar gaan jullie straks brandstof vandaan halen? Of zou LPG straks nog de enige brandstof zijn die overblijft?
Want vroeg of laat zijn alle pompen weg langs de weg, kun je zeggen is ver van mijn bed show, maar ik denk dat beziene straks niet meer te betalen is.en de houdbaarheid wordt ook steeds korter.

Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

m.vr.gr.

Johan Geers
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 12:27 - 15-07-2021 12:32 #194873 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Oldtimers op de weg
Ik volg ook met meer dan bijzondere aandacht de ontwikkelingen voor schonere brandstof, zowel gas, benzine als LPG staan op de tocht als we het allemaal moeten geloven              Aangezien ik op een boerderij woon die toch echt gas nodig heeft als het vriest om warm te blijven en de oldtimers op benzine/LPG lopen, is mijn voorland een stevige toeslag en voel ik me als 64 jarige langzaam als een fossiel die hele gekke dingen doet... Dat is toch te gek voor woorden ... SHELL heeft weer en record winst gedraaid, hoeveel (Bil)miljoen auto's rijden op benzine mondiaal, Nederland overweegt een kerncentrale te bouwen er worden prefab woningen neergezet zonder gas aansluiting die kwalitatief ernstig minder duurzaam zijn dan mijn stenen huis uit 1934, gaat dat 77 jaar blijven staan ??? Ik heb ernstige twijfel hierover en of dit allemaal gerealiseerd gaat worden in de komende 29 jaar ?..
Helpende gedachte is dat ik in 2030 83 jaar oud ben, als ik dat mag meemaken, Nederland een vlo is in de pels van de Grote landen die de wereldpolitiek beheersen, denk eens aan de OPEC landen ... dus wat ik ga doen ?? Helemaal niks, ik snor zo lang mogelijk in mijn 50+ Klassiekers, stook mijn zelf gekapte hout in de open haard en kachels als er geen gas meer is.     Zal wellicht een tank moeten kopen voor (synthetische ?) benzine opslag in mijn grond, eigenlijk lijkt het leven als fossiel me best wel aangenaam !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-07-2021 13:10 - 15-07-2021 13:36 #194875 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Oldtimers op de weg
Helemaal mee eens Ed, bij jouw woonomgeving is het nog gekker; jij moet van het gas af en een paar km naar het oosten krijg je subsidie, mede door ons betaald, als je gas verwarming neemt.

Een mogelijkheid voor de oldtimer om duurzaam te rijden is voorlopig nog LPG en synthetische benzine. De lobby om oldtimers uitgezonderd te houden werkt op volle kracht, maar je moet de volksvertegenwoordigers wel  mee zien te krijgen....

Wellicht wordt het VKO nog een keer een synthetische benzine handel met pomp en al?

Voorlopig nog maar genieten van het rijden in onze oldtimers.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.