garagevloer - laminaat?

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-08-2015 18:56 #153446 door Ronald Damme (GAST)
garagevloer - laminaat? is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Ik woon nu iets meer dan een jaar in een voor mij nieuw huis.

Het is een drive in woning uit de jaren 50 en onder de hele woning loopt een garage, daarnaast staan er in de tuin nog 2 garage boksen.

In de vloer onder de garage zaten luchtbellen onder de cementlaag, deze heb ik vorige winter eruit gehakt. Het ligt nu nog steeds zo. Hier baal ik van, want ik heb een schitterende klusruimte van 60m2 en ik sleutel nu in 1 van mijn garageboxen. (Wat al heel veel beter is als op straat)

Ik zit nog steeds te bedenken wat ik met de vloer ga doen. Ik kan de gaten opvullen, maar dat vind ik optisch niet mooi. Ik ben daarnaast bang dat betonverf gaat bladeren en heb geen budget voor epoxy. Plavuizen lijken mij schitterend, alleen dan kunnen deuren niet meer open, en ik durf het ook niet aan om de vloer eruit te hakken, omdat de riolering eronder loopt.

Maar goed de vraag is: ik kan goedkoop aan laminaat (lees gratis)komen. Ik zat te denken, simpel en goedkoop die gaten opvullen, goedkope ondervloer en laminaat erin. Bij de deuren een stukje eruit laten en er een dunne mat inleggen. (zoals bij de meeste bij jullie boven de kruipruimte)

Wat zijn hier de nadelen van? Ik verwacht niet dat de laminaat mij overleeft, maar hoop wel dat het me toch de tijd geeft om 5 jaar voor een betere vloer te kunnen sparen. De auto markeert wel zijn plekje. We hebben wel vochtstrippen, zodat de garage droog blijft.

Hieronder wat foto's van de garage, met de deur die vlak over de vloer opengaan. En wat foto's van de slechte plekken.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2015 22:32 #153452 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic garagevloer - laminaat?
Jaloersmakende ruimte Ronald! :shock:
Zit de rest van de afwerkvloer wel goed vast, of is die ook te verwijdrren? Als dat zo is dan is een nieuwe zandcement afwerkvloer niet hel duur lijkt me :roll:
Er is ook nog zoiets als Egaline, een soort gietvloer maar dat is wel weer duurder...
Uiteraard kan gratis laminaat ook nog een tijdelijke oplossing zijn, het is wel sterk afhankelijk van de kwaliteit hoel lang 't heel blijft als je er met je auto overheen gaat rijden, garagekriks gebruikt en gereedschap laat vallen. Vocht en laminaat is ook een slechte combinatie, hoewel mijn laminaat een lekke vaatwasser gewoon heeft overleefd terwijl ik toch zo'n 40 liter water uit mijn kamer heb kunnen dweilen!
Het zal zeker geen blijvende oplossing zijn verwacht ik, maar gratis is niet duur en te proberen ;)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2015 11:00 #153458 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic garagevloer - laminaat?
Aan de laatste foto te zien is dit geen 'drive in' woning, maar een 'drive through' woning :D

Ik begrijp dat je baalt van de aanblik van de vloer in een overigens perfekte ruimte, maar laminaat zou ik nooit doen. Is véél te glad en bovendien zullen - ondanks de vochtstrippen en radiator - het vochtgehalte en temperatuur in deze ruimte toch veel meer schommelen dan in de woning zelf. Daar kan laminaat niet tegen : gaat bollen en opstaan tegen de wanden (een éénmalige lekkage is wat anders dan permanent wisselende vochtigheid/temperatuur over een heel seizoen). Dan baal je nog veel meer.

Ik zou òf (lang) tijdelijk leren leven met de vloer zoals ie nu is, of alleen de gaten vullen met egaline ('egaliseercement' - vloeit goed uit en wordt keihard) en dan tzt die gietvloer overwegen. Betonverf gaat inderdaad bladderen (althans bij mij).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2015 17:54 #153469 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic garagevloer - laminaat?
Ronald, Egaline lijkt me een prima oplossing. kost ongeveer 20 euro per 25kg en het kan prima deze oneffenheden opvullen. Het is goed zelf te verwerken. Vervolgens, als het uit het laminaat eroverhen, hou langs de randen 1 of 1,5cm over en je kiunt wer jaren verder. Ps, over de egaline kun je later ook gewoon met plavuiezen oid dergelijks werken. Het is volgens mij een merknaam, dus misschien ook nog wel goedkoper/ der andere naam te koop.

Succes ermee, het is een prachtige ruimte!

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2015 18:30 #153471 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic garagevloer - laminaat?
Egaliseren, tegelen en een stukje van de onderkant van de deur afhalen en klaar dan heb je een prachtvloer. Of de rest eruit bikken, zandcement erin maar dan zal je ook iets van de deuren af moeten halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-08-2015 20:41 #153476 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic garagevloer - laminaat?
Hallo,

Bedankt v oor jullie reacties. Ik denk dat ik die laminaat vloer maar laat schieten.

@Hans L:
Dank je we zijn er ook erg blij mee, en ook 1 van de redenen waarom we het huis hebben gekocht. De rest van de vloer is te verwijderen, maar zit nog goed vast. Het nadeel is, dat er een muur is gebouwd op een gedeelte van de huidige vloer. (zie foto 1) Dit was eerst open naar de achtertuin. Pas toen de garage dicht en geïsoleerd was heb ik een paar luchtbelletjes losgehakt, alleen waren ze ietsje groter als vooraf gedacht.

@ Rob:
Ja zo kan je het ook noemen ;) egaline is misschien een nette oplossing en kan ik altijd later nog verder kijken.

@Hans W:
Egaline heb ik me ooit eens in verdiept, kan zo dun worden als water. Ik heb ook slechte plekken rondom ingemetselde putjes en putdeksels. Dus als ik hiervoor kies moet ik het laten doen, of in ieder geval die plekken.

@René:
De deuren zijn er met het metselen van de muur later ingezet en deze zijn van kunststof en dus is er helaas niets af te schaven. Omdat de tuin oploopt is er toendertijd voor gekozen om de deuren naar binnen te openen. Deze deuren zijn niet meer omhoog bij te stellen.

Misschien alles er maar uit bikken en dan laten egaliseren (netjes en alles zelfde kleur), zoals René al opmerkte is de huidige cementvloer te dun en ik kan de hoogte niet meer. Of misschien toch cheap-ass de gaten laten opvullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-08-2015 21:21 #153477 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic garagevloer - laminaat?
Zoals hierboven al opgemerkt; mooie ruimte !

Als ik de foto bekijk waarop de ama van voren te zien is krijg ik eerder de neiging de hoge stukken te verwijderen....... :twisted:

Heb je dat al eens geprobeerd?
Ik moet voor m'n werk wel eens een stuk oude gietvloer uit een oplegger verwijderen en huur dan vaak een machine bij Boels.
Soms neem ik 3 verschillende machines mee met de afspraak er 2 binnen een uur terug te brengen.Dan houdt ik de beste en verwijder daarmee de vloer.Je moet soms wat proberen hé?

Mijn laatste klus was het verwijderen van 15mm aangekoekte 2K lak uit de spuitcabine (zo hard als beton), we zijn uiteindelijk op deze "machine" uitgekomen; www.boels.nl/huren/boren-breken/ ... amer-lucht

Inmiddels heb ik ook ervaring met beton-schuurmachines, die geven een stofbende waar je U tegen zegt en vallen mij zwaar tegen, gezien jouw oneffenheden denk ik dat je binnen 2 minuten de schuurblokken door de garage hebt vliegen......


groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2015 13:34 #153491 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic garagevloer - laminaat?
Ja kunststof deuren kun je niet inkorten. Zit er niets anders op dan alle oude cement eruit te bikken. Dan een goede gietvloer erop en daarna wel een goede coating gebruiken anders gaat je gietvloer er ook zo weer aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
17-08-2015 13:47 #153493 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic garagevloer - laminaat?
ik zou beginnen met die hopeloos naar binnen openslaande deuren er uit te slopen en er een rol/kanteldeur met afstandsbediening in de zetten, ideaal;
met dat egaliseerspul heb ik wisselende ervaringen (afbrokkelen/scheuren) maar wellicht is het tegenwoordig kwalitatief beter;
in de meeste garages die ik in de loop der tijd heb gehad heb ik altijd een vaste vloerbedekking of tapijttegels gelegd; voelt gewoon prettig aan, je zit, ook als je een brug zou hebben, toch vaak genoeg op je knieën.....gevoelsmatig gaf het ook een wat droger effect, als er dingen op vallen blijft het eerder heel en afhankelijk van de soort ondervloer kreeg ik minder snel koude voeten in de winter; ik kocht wel altijd ergens een restpartijtje of licht gebruikt spul voor weinig en na een paar jaar knoeien en kliederen was het snel te vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-08-2015 14:12 #153494 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic garagevloer - laminaat?
Ik heb speciaal die deuren laten zetten en ze zijn 2x zo duur als een garagedeur met Electromotor. De leverancier had dit ook aangegeven, het was een bewuste keuze om toch voor deuren te kiezen.

Die deuren zijn de toegangsdeuren naar de achtertuin en de achterliggende garageboxen. Debgedachte was dat je sneller heen en weer door een deur loopt dan je moet wachten eer een overhead deur open of dicht is.

Daarom ben ik niet van plan om ze nu al te verwijderen. En maar mijn smaak is er niks lelijkers als een overhead deur met loopdeur.

Tapijt kan inderdaad ook een leuke oplossing zijn, al ben ik bang hoe dat gaat met olie of als je er met een natte auto in rijd. Tapijttegels gaan denk ik verschuiven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.