- Berichten: 2144
Mening gevraagd blussysteem
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Ik zet voor de zekerheid meestal de accu min los.
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Heb je het hele topic gelezen Gert??
Ja zeker heb ik het hele bericht gelezen én het filmpje bekeken, maar mijn stellingname blijft dat ik het een grote investering vindt t.o.v. een gecertificeerd systeem en ook mis ik informatie. Bovendien weet ik vrij goed wat een autobrand inhoud, omdat ik in het opleidingstraject voor hoofd official van de KNAF verschillende malen autobranden heb geblust. (helaas al weer een hele tijd geleden)
Ik twijfel dus niet aan de werking, maar zet vraagtekens bij prijs, inzetbaarheid qua tijdsduur, hoeveelheid blusmiddel en lokatie van het apparaat. Zeker niet elke brand begint onder de motorkap. Elektrabedrading zit door de hele auto verspreid, kortsluiting kan altijd ontstaan, maar als de bedrading in goede staat is en je hebt een massa (of plus) schakelaar onder handbereik dan is de schade meestal beperkt. Erger zijn branden die ontstaan door brandstof of olielekkages, die zijn echt minder simpel te blussen.
Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alexander H
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
"Boele Braaksma" schreef:
Poederblussers leveren veel schade, maar een schuimblusser niet, toch?
Ook een schuimblusser heeft een aanzienlijke nevenschade, mits het schuim niet zorgvuldig met véél water weggespoeld wordt.
"Gert van Beek" schreef:
@ Jeroen Visser
Ik twijfel dus niet aan de werking, maar zet vraagtekens bij prijs, inzetbaarheid qua tijdsduur, hoeveelheid blusmiddel en lokatie van het apparaat. Zeker niet elke brand begint onder de motorkap. Elektrabedrading zit door de hele auto verspreid, kortsluiting kan altijd ontstaan, maar als de bedrading in goede staat is en je hebt een massa (of plus) schakelaar onder handbereik dan is de schade meestal beperkt. Erger zijn branden die ontstaan door brandstof of olielekkages, die zijn echt minder simpel te blussen.
Gert.
Gert, je zegt niet te twijfelen aan de werking maar je zet wel vraagtekens bij prijs, inzetbaarheid qua tijdsduur, hoeveelheid blusmiddel en lokatie van het apparaat. Tegenstrijdige opmerking vind ik zelf.
Wat zou de prijs moeten zijn volgens jou? Voor zover ik weet zijn er geen andere systemen die lager geprijsd zijn (en dan heb ik het over degenen die in het motorruim gemonteerd worden en geen handblussers).
Inderdaad zit elektra door de auto heen verspreid, maar het is een gegeven dat de meeste autobranden vanuit het motorruim beginnen. (accu, daarnaast zitten meeste stroomverbruikers zitten in het motorruim) Daarnaast ben ik het met je eens dat je met een massa of plus schakelaar binnen handbereik de schade al goed kan beperken. Kanttekening bij jouw opmerking is dat met bedrading in goede staat zal normaliter geen brand ontstaan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Ik ben het helemaal met je eens met jouw stelling dat de meeste branden beginnen in het motorcompartiment: maar niet noodzakelijkerwijs. Veel branden onstaan door onoordeelkundig geknutsel aan de elektrische installatie van de auto; denk aan versterkers, extra lampen, rem en achterlichten, ook onder/ achter het dashboard is een potentiële bron van ellende.
Verder zijn lang niet alle branden het gevolg van sluiting, denk b.v. aan olielekkage, brandstoflekkage, oververhitting van onderdelen, etc. Daarom wil ik naast een blussysteem liefst ook nog een 2 kg handblusser in de auto klaar om te grijpen.
Bij een systeem zoals ik bedoel dan heb je een tank met 1 of 2 kg blusmiddel verbonden met leidingen naar de kritieke punten, meestal motorruimte, achter het dashboard en in de kofferruimte, eventueel tegen meerprijs ook nog uit te breiden naar andere lokaties. Elke ruimte heeft zijn eigen smeltveiligheid gecombineerd met een blusnozzle.
Afhankelijk hiervan kost het systeem een bedrag variërend van € 350 tot € 600, dit is duurder dan het systeem wat jij voor ogen hebt maar het biedt aanmerkelijk meer zekerheid, zeker i.c.m. een hoofdschakelaar onder handbereik.
Wat jouw systeem wel zou moeten kosten weet ik ook niet precies, maar als ik voor de keuze stond zou ik zeker voor het duurdere systeem gaan met meer zekerheid. Overigens is een 2 kg handblusser zeer wel in staat - mits in de juiste handen - om een motorbrand te blussen mits intermitterend geblust.
Mijn antwoorden zijn absoluut niet bedoeld om je beoogde product af te kraken maar als opbouwende kritiek waar je wellicht toch je voordeel mee kunt doen.
Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alexander H
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Natuurlijk kan het zelf knutselen aan de bedrading van de auto leiden tot mogelijke brand, dat ben ik ook zeker met je eens. (ik heb zelf ook eens een losgesprongen massa gehad van de versterker die tegen de plus aan lag, welke gelukkig fatsoenlijk gezekerd was).
Ik ben benieuwd naar het systeem waar je naar refereert. Zelf heb ik natuurlijk ook gezocht, maar kom ik niet onder de 400 euro uit ,voor een systeem met de helft van de capaciteit (1 kubieke meter). Zou je mij anders een pb willen sturen met de naam van dit systeem?
Daarentegen neem ik je antwoorden serieus, hier wordt ik alleen maar wijzer van
Alvast bedankt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
www.brandblussershop.nl/winkel/a ... -c-38.html
Die met een slang die je door een (motorruimte kan routen) zit er niet bij.
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Leenders
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alexander H
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
"Peter Leenders" schreef:
Kijk hier eens, vanaf 265 euro.
In de eerste instantie lijkt het om een soortgelijk product te gaan, maar als ik beter kijk zie ik dat het gaat om een mechanische blusser met schuim. Dit vraagt dus altijd om activering vanuit de bestuurder. Daarnaast moet je een ergens een 4,25 liter tank, de ontgrendeling en de sproeikoppen plaatsen, wat dus boren gaat vereisen en dit is dus een permanentere oplossing.
Het enige product dat ikzelf kan vinden, dat enigszins vergelijkbaar is de af-X, maar die kost bijna het dubbele en heeft dan maar de helft van de capaciteit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.