Mening gevraagd blussysteem

Lees meer
16-04-2013 16:33 #126144 door Alexander H
Mening gevraagd blussysteem is gemaakt door Alexander H
Dag iedereen,

Momenteel ben ik voor mijn stage met het onderzoeken van de markt voor automatische blussystemen. Uiteindelijk moet het systeem via een detaillist op de markt komen.

Het betreffende product: het systeem bestaat uit een polyamide slang met een druk meter, Deze slang is gevuld met een blusgas dat geen nevenschade veroorzaakt (zoals poeder bijvoorbeeld) en niet giftig is (zoals Halon bijvoorbeeld). De druk op deze slang 5 bar met 20 graden en 15 bar met 100 graden. In geval van brand smelt de slang binnen seconden door en blust deze de brand op de brandhaard. Het systeem is met trekbandjes te bevestigen, waardoor deze snel te plaatsen is, maar ook snel te verwijderen is voor bijeenkomsten etc. De levensduur van het systeem bedraagt minimaal 10 jaar.

De adviesprijs zal zo rond de 225-250 euro worden, maar dit is uiteindelijk aan de detaillist om te bepalen.

Persoonlijk denk ik dat dit interessant is voor straatauto's met een hoger vermogen als origineel/standaard en voor de klassieke auto's. Dit is een systeem dat dus niet gericht is op de racerij!

Graag hoor ik jullie mening hierover, tips voor bepaalde type auto's of doelgroepen. En of jullie een dergelijk product zelf zouden aanschaffen. Eventueel kan ik mensen via de PB voorzien van meer informatie, maar voor de duidelijkheid, de verkoop gebeurd niet via mij!

Een foto voor de beeldvorming:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-04-2013 21:24 #126151 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Mening gevraagd blussysteem
begrijp me niet verkeerd.

maar hoe kan zo'n lullig slangetje een motorbrand door bv een benzinelek blussen?

Wat doet het. Gebruikt het bv alle zuurstof in de omgeving of....

zijn er tests van te zien. Voor een dergelijke prijs wil ik toch wel wat zekerheid dat het werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-04-2013 22:19 #126156 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Mening gevraagd blussysteem
Lullig slangetje of niet ;) heb je ook onderzoek verricht naar de oorzaak van de meeste autobranden?
Volgens mij is dat nog steeds ordinaire kortsluiting, dan kun je wel blussen met wat voor blusmiddel dan ook, maar zolang de kortsluiting blijft bestaan helpt blussen niet echt. :(
Sterker nog er ontstaat steeds meer kortsluiting totdat de accuenergie instort.
Een ontstoken brandstoflek kun je prima blussen, zuurstof wegnemen= bingo.(en de toervoer gestopt is.)
Of zie ik dat verkeerd?

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2013 08:46 #126167 door Alexander H
Beantwoord door Alexander H in topic Mening gevraagd blussysteem
In de slang zit het blusmiddel FE-36. Deze verdrijft de zuurstof, waardoor er een belangrijk element bij de brand ontbreekt. De capaciteit is 2 of 4 kubieke meter, dit is dus ruim voldoende voor een motorruimte.

De oorzaak van de brand kan je hiermee natuurlijk niet wegnemen, dit is een bestrijdingsmiddel en geen preventiemiddel. Toch kan je in de meeste gevallen kan dit zelf al stoppen door de auto van het contact te nemen.

Filmpje over de werking

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2013 09:13 #126168 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Mening gevraagd blussysteem
Het slangetje is misschien nog niet 'lullig' genoeg, het duurt in het demonstratiefilmpje nogal lang voordat de slang stuk is en het blusgas zijn werking doet. Dat laatste deel werkt fantastisch, maar voor die tijd is er nogal wat schade ontstaan. Maar je auto fikt niet helemaal weg.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2013 12:45 #126172 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Mening gevraagd blussysteem
Volgens mij heb je met dit systeem 1 probleem:
Het hele doel van dit blussysteem is het voorkomen van het volledig uitbranden van een motorruimte, zodat de uiteindelijk schade meevalt, begrijp ik.

Waardoor branden motorruimtes volledig uit: je bent aan het rijden en er vat iets vlam. Dat merk je pas heel laat omdat door de rijwind de rook meteen wegwaait en niet snel zichtbaar is. Pas op het moment dat er zoveel rook is dat het zichtbaar wordt of dat er al echt schade ontstaat waardoor de motor uitvalt heb je in de gaten dat er iets helemaal mis is. Voordat de auto dan stilstaat en je met de brandblusser bij de motorkap staat ben je weer een tijd verder. Dan is het al te laat.

Dit systeem gaat dit probleem niet (of nauwelijks) oplossen, want door de rijwind zal de slang ook gekoeld worden. Pas als de brand echt zo heet is dat de rijwind niet meer voldoende koelt zal de slang doorsmelten, en ben je dus ook al te laat.
Een voordeel van dit systeem is wel dat op het moment dat je de auto stilzet, de slang erg snel heet zal worden en meteen begint met blussen. Misschien dat die tijdwinst net voldoende is om het verschil te maken tussen een volledig uitgebrande motorruimte en herstelbare brandschade?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2013 13:50 #126176 door Alexander H
Beantwoord door Alexander H in topic Mening gevraagd blussysteem

"Rob Spoon" schreef:
Het slangetje is misschien nog niet 'lullig' genoeg, het duurt in het demonstratiefilmpje nogal lang voordat de slang stuk is en het blusgas zijn werking doet. Dat laatste deel werkt fantastisch, maar voor die tijd is er nogal wat schade ontstaan. Maar je auto fikt niet helemaal weg.


Dat klopt, in het filmpje duurt het nog enigszin even voordat de slang geactiveerd wordt. Maar houdt daarbij wel in de gaten dat de slang op kamertemperatuur een druk heeft van 'slechts' 5 bar en bij 100 graden is dat zo'n 20 bar. Als de slang dus warmer is, is de druk groter, waardoor deze sneller door zal branden/geactiveerd zal worden ;) Het product werkt, daar ben ik van overtuigd.

Maar nu moet het nog aan de man gebracht worden, dus misschien hebben jullie nog tips voor mij met betrekking tot de volvo's of andere klassiekers? Zo ben ik ook te weten gekomen dat bij de vw kever (sorry) het risico voor brandgevaar hoger is, doordat de brandstofpomp en de brandstofleiding hoog op het blok zitten en zodoende over het blok heen lopen. Dit soort dingen zijn voor mij handig om te weten. Mochten jullie dus nog tips hebben, brand los! :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-04-2013 20:41 #126193 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Mening gevraagd blussysteem
Je bent er van overtuig dat het werkt?

Je hebt het dus nog niet gezien? Voordat je het verkoopt of aan de man brengt moet je zlef weten wat het doet. Een folder lezen kan ik ook zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2013 21:50 #126199 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Mening gevraagd blussysteem
Om te beginnen is dit systeem zeer aan de prijs. Tevens worden bij brandblussystemen die in de autosport gebruikt worden soortgelijke "triggers" (als de smeltende slang) gebruikt om het geplaatste systeem automatisch te activeren, naast uiteraard manuele bediening van een dergelijk systeem.
Bij de meeste op de markt zijnde blussystemen wordt door de keuze van het blusmiddel en de tactische plaatsing van het systeem met zijn sensors gestreefd naar schadebeperking. Dat zie ik bij dit systeem niet terug.
Tevens wordt helaas nergens vermeld wat de hoeveelheid blusmiddel is, noch de werkzame bestanddelen. Ook over de duur van het blussen wordt geen informatie verstrekt.

Persoonlijk zou ik voor een professioneel systeem gaan, dat kost meer in aanschaf maar biedt veel grotere zekerheid dat de brandhaard effectief geblust wordt met zo min mogelijk nevenschade.

Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2013 06:24 #126211 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Mening gevraagd blussysteem

"Alexander H" schreef:
In de slang zit het blusmiddel FE-36. Deze verdrijft de zuurstof, waardoor er een belangrijk element bij de brand ontbreekt. De capaciteit is 2 of 4 kubieke meter, dit is dus ruim voldoende voor een motorruimte.

De oorzaak van de brand kan je hiermee natuurlijk niet wegnemen, dit is een bestrijdingsmiddel en geen preventiemiddel. Toch kan je in de meeste gevallen kan dit zelf al stoppen door de auto van het contact te nemen.

Filmpje over de werking


Heb je het hele topic gelezen Gert??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.