Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-05-2008 17:22 #89023
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>Waarom overhaast een Amazon kopen terwijl u volgende maand naar het land van het Zweedse staal vertrekt? Bekijk de Zweedse site Blocket.se (
www.blocket.se/li?ca=1_8_s&q=volvo+amazo...4&rs=0&re=3&w=3&th=1
) maar eens. Daar staat een hoop te koop. Kunt u direct nog even Zweeds oefenen.
</p><p> </p><p>Wisselkoers:
www.wisselkoersen.nl/
</p><p> </p><p>Succes met de zoektocht. Hopelijk bent u straks net zo enthousiast als alle Amazon rijders!</p><p> </p><p>PS: Alvast een selectie:</p><p>
www.blocket.se/vi/15939606.htm?ca=1_8_s
</p><p> </p><p>
www.blocket.se/vi/15782103.htm?ca=1_8_s
</p><p> </p><p>
www.blocket.se/vi/13226851.htm?ca=1_8_s
</p><p> </p><p>
www.blocket.se/vi/13566348.htm?ca=1_8_s
</p><p> </p><p>
www.blocket.se/vi/15570939.htm?ca=1_8_s
</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
03-05-2008 17:41 #89022
door
Beantwoord door in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
Tack sa mycket 
Een reden om hier een Amazon te kopen zou LPG zijn. Daar bepaald niet populair (zo'n 11 tankstations in het hele land waar het verkocht wordt geloof ik), maar in andere europese landen beslist een voordeel mijns inziens. Zeker met een wat minder ruime beurs en wel grote plannen, hehe.
Overigens, als ik het zo zie wordt er in Stockholm en omgeving niet heel veel meer aangeboden dan hier in Nederland. In het hele land wellicht wel meer aanbod, maar je gaat niet 'even' van stockholm naar götheborg natuurlijk.
Overhaast wil ik het zeker niet doen. De auto waar ik morgen naar ga kijken is wat mij betreft een serieuze kandidaat die aan al mijn eisen voldoet (1969 model, B20, OD, LPG, in goede staat voor zover op de foto's te zien). Maar goed, als het rijden zelf me niet goed bevalt ziet de wereld er natuurlijk ineens heel anders uit.

Een reden om hier een Amazon te kopen zou LPG zijn. Daar bepaald niet populair (zo'n 11 tankstations in het hele land waar het verkocht wordt geloof ik), maar in andere europese landen beslist een voordeel mijns inziens. Zeker met een wat minder ruime beurs en wel grote plannen, hehe.
Overigens, als ik het zo zie wordt er in Stockholm en omgeving niet heel veel meer aangeboden dan hier in Nederland. In het hele land wellicht wel meer aanbod, maar je gaat niet 'even' van stockholm naar götheborg natuurlijk.
Overhaast wil ik het zeker niet doen. De auto waar ik morgen naar ga kijken is wat mij betreft een serieuze kandidaat die aan al mijn eisen voldoet (1969 model, B20, OD, LPG, in goede staat voor zover op de foto's te zien). Maar goed, als het rijden zelf me niet goed bevalt ziet de wereld er natuurlijk ineens heel anders uit.
- Bezoeker
-
03-05-2008 18:36 #89021
door
Ik zat zojuist een (zweeds) instructieboekje door te kijken en daarin werd gesuggereerd dat als je de versnellingspook vanuit de neutraal stand recht naar voren duwt, dat je dat de één hebt. Klopt dat? Het was bij die amazon van gister namelijk zo dat ie dan in z'n drie stond.
- Koen Meesters (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-05-2008 21:58 #89020
door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>Nog niet zolang geleden was ik ook op zoek naar een Amazon. Ik heb er diverse getest. Met name het remmen was zeer verschillend per auto. Een aantal had geen rembekrachtiging: dan moet je toch echt wel behoorlijk hard trappen voor er echt iets gebeurd. Bij een auto zat de rem ook nog eens erg diep. Ik vond dit echt heel eng en ik zou er niet graag dagelijks mee rijden. Overigens heb ik bij een auto met rembekrachtiging hetzelfde gevoel gehad. </p><p>Ik heb nu een Amazon met rembekrachtiging. En je moet nog steeds flink trappen. Ik merk dat altijd pas als ik weer eens in een moderne auto rijdt. Dan zit ik dus met de neus tegen de vooruit aangeplakt omdat ik wat wil afremmen voor het naderen van een rotonde waar niemand aan komt.... Het is dus even wennen, maar dan moet je er ook een goed en veilig gevoel bij hebben....</p><p>Schakelen hoort gewoon geen probleem te zijn. De bediening van de pook is natuurlijk wel wat minder subtiel dan met die kleine pookjes van tegenwoordig. En achteruit: inderdaad flink naar links duwen en dan naar voren...</p><p>Ik zou zeggen: als het je geen goed gevoel geeft: niet doen!! Of door een kenner laten uitzoeken of er wat aan gedaan kan worden (afstellen, repareren, plaatsen van rembekrachtiging). Het kan sowieso geen kwaad om een kenner naar je auto te laten kijken voor je 'm koopt!!!</p><p>Het comfort in moderne auto's is inderdaad beter. Hoewel ik de stoelen en zithouding (lekker rechtop) van de Amazon erg waardeer. Maar ik zou er zeker niet in 1 dag mee naar Italie willen jakkeren. Dat wordt denk ik toch echt vermoeiend (ook door de minder strakke sturing). Je moet er natuurlijk ook een beetje van genieten om erin te rijden.</p><p>Succes met je zoektocht en probeer er gewoon een paar. De verschillen tussen verschillende Amazons zijn echt enorm.</p><p>Groet, Koen.</p>
04-05-2008 13:21 #89019
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>Wederom een reactie op wat Koen schrijft en suggereert dat de remmerij van de Amazon onvoorspelbaar zou zijn, een remsysteem van de B20 met gescheiden traingel en schijven rondom met bekrachtiger is goede staat remt prima.</p><p>Moet toegeven dat de trommelremmen van de Amazon (' 61) inderdaad een achterhaald systeem is en hier rij ik bepaald ' defensief' maar kan het niet over mijn hart verkrijgen dit te vervangen door schijven.</p><p>Het is schijfremmen voor/trommels achter van de latere Amazon is natuurlijk geen systeem met ABS en zal het niet winnen van een moderne wagen , zeker gezien het gewicht van een amazon zo'n slordige 1100 kilo. De 140 modellen zijn zowel met ATF als Girling voorremmen uitgevoerd, zelf heb ik de meeste ervaring met Girling op de Amazon en 1800, mits goed onderhouden nooit grote problemen ondervonden. Aandacht verdienen de rubberen verbindingslangen naar het achterremsysteem die willen nog weleens (door veroudering) als een ventiel gaan werken het betreffende achterwiel laten blokkeren. Wederom een kwestie van goed onderhoud.</p><p>Toch kunnen diverse modificaties worden aangebracht, brembo levert goede schijven en blokken en je kunt zelfs de remmerij van de V70 overzetten maar daar komt wel wat meer bij kijken. Op mijn 164 zijn Brembo schijven en blokken gemonteerd welke in combinatie met de ATF remmen een prima vertraging oplevert. </p><p>Kan niet zeggen dat ik veel verschil bemerk in vergelijk met mijn 960, behoudens het ABSsysteem natuurlijk, wat met wat gevoel in de re voet wel grotendeels kan worden gecompenseerd . De luxe lederen stoelen in de 164 vind ik zelfs plezieriger dan menig modern blik, om die reden is de 164 ook mijn dagelijks vervoer. Moet toegeven dat ik in de Amazon Scheel stoelen heb geplaatst, net als enkele anderen op dit forum....de oudere jongere rug heeft tenslotte wel wat comfort nodig.</p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Bezoeker
-
05-05-2008 00:16 #89018
door
Goed, vandaag de tweede amazon ervaring: een grote verbetering!
De auto in kwestie is een '69 model, dus met rembekrachtiging, het voornaamste dat ik bij de andere amazon miste. Dat geeft mijns inziens toch veel meer gevoel bij het remmen. Vooral een veiliger gevoel, en niet meer het idee dat je de auto niet helemaal fijntjes onder controle hebt.
De koppeling was ten opzichte van de moderne voiture nog best wat zwaar, maar niet echt hinderlijk. Ook het schakelen ging een heel stuk vloeiender dan de vorige keer. Eén keertje misgeschakeld volgens mij, naar z'n 4 ipv 2 voor een bocht, maar ach, kwestie van wennen lijkt me.
Wat het sturen betreft had ik ook het idee dat het wat soepeler ging dan de vorige amazon. Waarom kan ik zo niet verklaren.
Ik heb ook de overdrive kunnen proberen (niet aanwezig op de eerste amazon), en dat beviel prima.
Ook het starten van de motor en het draaiende houden was geen probleem. De motor startte zonder problemen, en is niet afgeslagen.
Al met al heeft deze proefrit mijn enigszinds negatieve gevoel dus om kunnen zetten in een positief gevoel!
De auto in kwestie is een '69 model, dus met rembekrachtiging, het voornaamste dat ik bij de andere amazon miste. Dat geeft mijns inziens toch veel meer gevoel bij het remmen. Vooral een veiliger gevoel, en niet meer het idee dat je de auto niet helemaal fijntjes onder controle hebt.
De koppeling was ten opzichte van de moderne voiture nog best wat zwaar, maar niet echt hinderlijk. Ook het schakelen ging een heel stuk vloeiender dan de vorige keer. Eén keertje misgeschakeld volgens mij, naar z'n 4 ipv 2 voor een bocht, maar ach, kwestie van wennen lijkt me.
Wat het sturen betreft had ik ook het idee dat het wat soepeler ging dan de vorige amazon. Waarom kan ik zo niet verklaren.
Ik heb ook de overdrive kunnen proberen (niet aanwezig op de eerste amazon), en dat beviel prima.
Ook het starten van de motor en het draaiende houden was geen probleem. De motor startte zonder problemen, en is niet afgeslagen.
Al met al heeft deze proefrit mijn enigszinds negatieve gevoel dus om kunnen zetten in een positief gevoel!
05-05-2008 14:12 #89017
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>dus toch, overigens het soepel sturen hangt vaak af van de breedte van de banden en de fusees, met name het eerste, soms zijn nieuwe fusees gewoon nog stroef.</p><p>Als zo'n bak wat 'ruim' aanvoelt en de M40 / 41 is technisch gezien nog goed kunje het bakdeksel vervangen door een gereviseerde , voelt direct heeel anders en schakel je beslist niet meer mis.</p><p>Een versnellingsbak kan zo maar 400 K kilometer meegaan, dat wil ik bij die KIA nog wel eens zien</p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express