Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
- Bezoeker
-
02-05-2008 20:27 #50404
door
Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling... is gemaakt door
Hallo!
Vandaag heb ik, na weken rondkijken op het internet, voor het eerst in een Volvo Amazon een proefrit gemaakt. Helaas moet ik hieruit concluderen dat me dit erg aan het twijfelen heeft gebracht of ik nu wel zo graag een Amazon wil kopen...
Tot nu toe heb ik (afgezien van een keer een stukje in een 2CV) alleen nog maar moderne Franse auto's gereden (Peugeot 406, 307, 107, Citroen Xsara, Saxo), dus ik had zeker een verschil verwacht in rijstijl. Maar dit was zó compleet anders!
De auto waarin ik de proefrit maakte was een Amazon uit 1968, door de vorige eigenaar gerestaureerd en de motor is gereviseerd. Een erg mooie bak om te zien ook.
Om kort te zijn mijn indrukken:
-Het koppelingspedaal was erg zwaar.
-Schakelen ging niet al te best, had vaker de 3 en 4 te pakken dan 1 en 2..
-Om te remmen moest je flink op het pedaal 'stampen'. Vooral toen ik weer in de Peugeot stapte merkte ik het enorme verschil!
-Door het verkeerde schakelen wilde de motor nog wel eens af slaan en daarna slechts met moeite (choken, gas geven) weer aan, waarschijnlijk tot irritatie van mijn mede weggebruikers, hehe.
De auto stond bij een KIA dealer, als inruil, dus daar werd ik ook niet veel wijzer. Wat ik me nu heel erg afvraag, is dit gewoon hoe oldtimers zijn en ben ik niks gewend of zijn rij/bedieningscomfort en oldtimers wel te verenigen?
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat het prettig is om op deze manier langere afstanden te rijden...
Overigens, even voor de duidelijkheid, ondanks deze ervaring vind ik het schitterende auto's.
Vandaag heb ik, na weken rondkijken op het internet, voor het eerst in een Volvo Amazon een proefrit gemaakt. Helaas moet ik hieruit concluderen dat me dit erg aan het twijfelen heeft gebracht of ik nu wel zo graag een Amazon wil kopen...
Tot nu toe heb ik (afgezien van een keer een stukje in een 2CV) alleen nog maar moderne Franse auto's gereden (Peugeot 406, 307, 107, Citroen Xsara, Saxo), dus ik had zeker een verschil verwacht in rijstijl. Maar dit was zó compleet anders!
De auto waarin ik de proefrit maakte was een Amazon uit 1968, door de vorige eigenaar gerestaureerd en de motor is gereviseerd. Een erg mooie bak om te zien ook.
Om kort te zijn mijn indrukken:
-Het koppelingspedaal was erg zwaar.
-Schakelen ging niet al te best, had vaker de 3 en 4 te pakken dan 1 en 2..
-Om te remmen moest je flink op het pedaal 'stampen'. Vooral toen ik weer in de Peugeot stapte merkte ik het enorme verschil!
-Door het verkeerde schakelen wilde de motor nog wel eens af slaan en daarna slechts met moeite (choken, gas geven) weer aan, waarschijnlijk tot irritatie van mijn mede weggebruikers, hehe.
De auto stond bij een KIA dealer, als inruil, dus daar werd ik ook niet veel wijzer. Wat ik me nu heel erg afvraag, is dit gewoon hoe oldtimers zijn en ben ik niks gewend of zijn rij/bedieningscomfort en oldtimers wel te verenigen?
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat het prettig is om op deze manier langere afstanden te rijden...
Overigens, even voor de duidelijkheid, ondanks deze ervaring vind ik het schitterende auto's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-05-2008 21:14 #89032
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>Tja.... ik weet niet wat jouw verwachtingspatroon is/was. De Amazon is mijn favoriete auto van het trio dat op mijn oprit staat, maar ja, ik rij al 40 jaar Amazon. Mijn echtgenote en dochters vinden de Amazon te zwaar rijden en prefereren de Volvo 940 en de Mini. Maar goed, zij vonden de Peugeot 205 zonder stuurbekrachtiging die een bejaarde buurvrouw had, ook te zwaar om comfortabel te kunnen rijden. </p><p>In een Amazon / PV / 140 is het nog echt werken; stuurbekrachtiging is achteraf in te bouwen sinds zeer kort, maar de verdere bediening is nu eenmaal zoals die is.</p>
- Paul van Hees
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2008 21:39 #89031
door Paul van Hees
Beantwoord door Paul van Hees in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>ik rij sinds oktober verleden jaar een combi uit 68 en heb er tot nu toe ruim 11.500 probleemloze en fantastisch kilometers opzitten. ondanks dat ik al ruim 30 jaar "verliefd" op de amazon was had ook ik na de eerste aanraking met de amazon mijn bedenkingen....ik had niet meteen het "yes dit is het" gevoel maar na een tweede bezoek en proefrit toch de knoop door gehakt en de combi gekocht. Ik heb nog geen moment spijt gehad van deze beslissing en rij nog maar zelden in een van de andere auto's....ondanks alle niet luxe, wil ik niets anders meer...ik ben voorgoed met het amazon-virus besmet.</p><p>ik raad je een amazon zeker aan !!!</p><p>succes, paul</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-05-2008 21:55 #89030
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>Het hangt idd. wel erg af van je verwachtingen... Als ik je opsomming naloop, dan begrijp ik je verhaal van koppeling en misschien ook schakelen. Zeker wanneer je vanuit een moderne auto direct in een PV/ Amazon/ 140 stapt zul je wel even moeten werken. Zodra je dat een uur gewend bent, weet je niet beter en gaat het als vanzelf is mijn ervaring. Ook wil ik graag opmerken dat we natuurlijk niet weten in wat voor wagen je gereden hebt. Gezien het restauratieverhaal ga ik uit van een nette wagen. Het kan wel zijn dat de bak ver versleten is, maar dat verklaart niet je misschakelen, dat is een kwestie van aanvoelen. In een moderne auto zit dat wat strakker gesynchroniseerd/ afgestemd op elkaar. </p><p>Ik vind mijn 144 uit '69 (vergelijkbaar met Amazon mijns inziens) erg prettig en soepel rijden, ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging. Hooguit bij het inparkeren 's morgens bij - 10 C met nog koude vingers, is dat weleens werken, maar daar krijg je het dan weer snel warm van (nog vóór de snelle verwarming!)! Bij een goede bandenspanning is het met ons grote stuur geen punt vind ik. Rijdende weg, stuur ik bij wijze van spreken met twee vingers.</p><p>Voor sommigen is het een "stugge Scandinavische wagen" t.o.v. andere Europese auto's. Als je je weg vindt in het rijden en bedienen vind ik dit totaal niet het geval en verandert dat "stugge" juist in "soepel en oerdegelijk".</p><p>Kortom, doe nog eens een proefrit, misschien met een andere wagen. En bedenk wel dat je het leuk moet vinden om naast het rijden ook af en toe eens iets te moeten/ willen doen aan onderhoud en wellicht reparatie (hoewel je natuurlijk ook nog altijd alles uit kunt besteden, wat veel geld en vooral ook tijd kost als je hem dagelijks wilt rijden...).</p><p>Succes met je keuze! Groeten Marijn</p><p> </p>
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-05-2008 22:16 #89029
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
dat was dus duidelijk een pechgeval; ik nodig je graag uit om eens in mijn Amazon te rijden, dan wil je nooit meer een (eigentijdse) franse auto....
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-05-2008 23:10 #89028
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
Ga zeker nog eens in een andere amazon rijden. Ik ben van een kever "overgestapt" en vond het een verademing. Koppeling en remmen gaat zeker zwaarder dan met een moderne auto maar dat is een kwestie van wennen. Schakelen moet gewoon probleemloos gaan als je eenmaal aan de lange pook gewend bent wil je niets anders meer!
- Bezoeker
-
03-05-2008 00:22 #89027
door
Beantwoord door in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
Bedankt voor de reacties. Dit is de auto waarmee ik de proefrit gemaakt heb:
www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlis...ijst=VL&o_id=4146089
Ik ga zondag nog in een andere amazon rijden, eentje uit 1969.
Wat ik bij het remmen eigenlijk het meest miste ten opzichte van een moderne auto is het gevoel en 'precisie'. Het is lastig uit te leggen vrees ik, en wellicht ook voor een deel een kwestie van wennen. Omdat het pedaal om te beginnen al hard moet worden ingetrapt om ook maar een klein beetje te remmen, mis ik daarna de 'ruimte' om de remkracht subtiel te varieren (ipv kiezen tussen rustig afremmen en in de ankers). En dat gaf mij zelf geen veilig gevoel om eerlijk te zijn...
Wat het schakelen betreft zal het misschakelen vaak aan mij zelf gelegen hebben denk ik, maar toch heb ik er niet echt een lekker gevoel over. De achteruit kon ik trouwens uberhaupt niet vinden tijdens de proefrit zelf, en toen ik terugkwam duurde het een van de monteurs vijf minuten voordat ik 'm eindelijk te pakken had. (iets van niet in z'n achteruit vanuit z'n één en flink hard doorduwen naar links).
Dan was er nog het niet aan de praat krijgen van de motor...dat is niet leuk als je een rotonde staat te blokkeren of in een krappe bocht staat. Sta je dan "tja hij start niet....en nu....". Als ie het na tien keer proberen dan wel een keer doet ben je al wel een minuutje of vijf verder..
Het gebrek aan stuurbekrachtiging vond ik overigens niet zo'n vreselijk probleem. Het ging bij lagere snelheid zwaarder ja, maar ach, het werkte allemaal prima verder.
Tja dan mijn verwachtingen, eerlijk gezegd wist ik niet zo goed wat ik er van moest verwachten, bij gebrek aan referentie. Het rijden in de amazon deed me sowieso veel aan het rijden in de eend denken, om logische redenen. Ik had uiteraard geen moderne handling verwacht, maar wel iets meer ... laat ik het "souplesse" noemen
www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlis...ijst=VL&o_id=4146089
Ik ga zondag nog in een andere amazon rijden, eentje uit 1969.
Wat ik bij het remmen eigenlijk het meest miste ten opzichte van een moderne auto is het gevoel en 'precisie'. Het is lastig uit te leggen vrees ik, en wellicht ook voor een deel een kwestie van wennen. Omdat het pedaal om te beginnen al hard moet worden ingetrapt om ook maar een klein beetje te remmen, mis ik daarna de 'ruimte' om de remkracht subtiel te varieren (ipv kiezen tussen rustig afremmen en in de ankers). En dat gaf mij zelf geen veilig gevoel om eerlijk te zijn...
Wat het schakelen betreft zal het misschakelen vaak aan mij zelf gelegen hebben denk ik, maar toch heb ik er niet echt een lekker gevoel over. De achteruit kon ik trouwens uberhaupt niet vinden tijdens de proefrit zelf, en toen ik terugkwam duurde het een van de monteurs vijf minuten voordat ik 'm eindelijk te pakken had. (iets van niet in z'n achteruit vanuit z'n één en flink hard doorduwen naar links).
Dan was er nog het niet aan de praat krijgen van de motor...dat is niet leuk als je een rotonde staat te blokkeren of in een krappe bocht staat. Sta je dan "tja hij start niet....en nu....". Als ie het na tien keer proberen dan wel een keer doet ben je al wel een minuutje of vijf verder..
Het gebrek aan stuurbekrachtiging vond ik overigens niet zo'n vreselijk probleem. Het ging bij lagere snelheid zwaarder ja, maar ach, het werkte allemaal prima verder.
Tja dan mijn verwachtingen, eerlijk gezegd wist ik niet zo goed wat ik er van moest verwachten, bij gebrek aan referentie. Het rijden in de amazon deed me sowieso veel aan het rijden in de eend denken, om logische redenen. Ik had uiteraard geen moderne handling verwacht, maar wel iets meer ... laat ik het "souplesse" noemen

- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-05-2008 01:18 #89026
door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>De Amazon wordt steeds meer erkend als een prima rallywagen, met name in lange afstandsrallies waar comfort en betrouwbaarheid doorslaggevend kunnen zijn voor de concentratie van het team en daarmee hun klassering. Het kan goed zijn, dat het exemplaar wat jij gereden hebt sub-optimaal is, hoe vaak tenslotte vind je een Amazon bij een KIA dealer? Met mijn wagen rij ik probleemloos vele honderden kilometers per dag als dat zo uitkomt. Natuurlijk is een moderne oto stiller, maar voor de rest vind ik haar comfortabel genoeg. OK, ik heb al aangegeven dat ik afgehard en bevooroordeeld ben, maar je hebt al enkele reacties gehad van mensen die niet met deze wagens opgegroeid zijn en ze desondanks kunnen waarderen. En ja, een rembekrachtiger valt achteraf in te bouwen.</p><p>Overigens vind ik ook de 404 en 504 prettig rijdende auto's.</p>
03-05-2008 09:11 #89025
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
<p>Ben ook al zo'n oudere jongere met een paar van die Volvo's; 144 ' standaard' koppeling met kabel, Amazon met vloeistofkoppeling en IPD met voor en achter stab stangen, 164 gemodificeerd onderstel (IPD) met stuurbekrachtiging (standaard) en 1800 met ook IPD onderstel zonder stuurbekrachtiging maar met 165 standaard banden..Rijdt allemaal zeer strak en soepel Mijn moderne Volvo's rijden inderdaad anders, stuurbekrachtinging en koppelen wat makkelijker (zeker die met de automaat...)</p><p>De standaard ophanging van onze klassiekers is naar mijn smaak te slap, dus ik modificeer meestal naar IPD blokken, Billstein dempers en dikkere stab stang voor. (en soms achter) en zorg dat de fusees en veren nieuw zijn</p><p>Bij wagens met gastank achter zeker naar gasdempers en sterkere (progressieve) veren uitzien.</p><p>Maar ja, ik hou dus niet van dat deinende franse spul.....ga liever recht en strak door de bocht en sluit me aan bij Pieter, als je in een goed onderhouden en van de juiste ophanging voorziene klassieke Volvo rijdt wil je nooit meer wat anders. Het leuke is dat je die voor minder geld aanschaft dan een KIA. Wat die Amazon bij die Kia dealer doet , vraag het maar eens aan Joost.....</p><p>Tenslotte., onderhoud en staat van rubbers fusees en wat dies meer zei is ok belangrijk, portee van dit verhaal met een beetje goede wil kun je je Volvo klassieker aanpassen aan je wensen of een goede zoeken waarbij dit reeds is gebeurd.</p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Bezoeker
-
03-05-2008 16:41 #89024
door
Beantwoord door in topic Eerste amazon ervaring, kleine teleurstelling...
Dat die amazon bij een KIA dealer staat is inderdaad wat vreemd. Ingeruild tegen een KIA door de persoon die 'm gerestaureerd heeft. Waarom in hemelsnaam? Je vraagt het je af...
Na er een nachtje over geslapen te hebben en weer wat rondgekeken te hebben naar allerhande amazon info, moet ik zeggen dat ik erg beniewd ben hoe het me morgen zal bevallen. Mijn verwachtingen zijn nu zeker anders, maar ik hoop toch echt heel erg dat deze amazon me wél bevalt. Want zo rondkijkend weet ik weer waarom ik zo graag zo'n auto wil hebben, ze zijn simpelweg schitterend.
Overigens vertrek ik over een maand naar Stockholm, om daar voor minimaal een jaar te wonen. Het zou natuurlijk super zijn om daar met een amazon heen te gaan en rond te rijden. Dat wil zeggen, dat was mijn idee vóór de eerste proefrit, nu twijfel ik dus nogal over hoe super dat nu echt is....
Na er een nachtje over geslapen te hebben en weer wat rondgekeken te hebben naar allerhande amazon info, moet ik zeggen dat ik erg beniewd ben hoe het me morgen zal bevallen. Mijn verwachtingen zijn nu zeker anders, maar ik hoop toch echt heel erg dat deze amazon me wél bevalt. Want zo rondkijkend weet ik weer waarom ik zo graag zo'n auto wil hebben, ze zijn simpelweg schitterend.
Overigens vertrek ik over een maand naar Stockholm, om daar voor minimaal een jaar te wonen. Het zou natuurlijk super zijn om daar met een amazon heen te gaan en rond te rijden. Dat wil zeggen, dat was mijn idee vóór de eerste proefrit, nu twijfel ik dus nogal over hoe super dat nu echt is....