Kogelgewicht caravan

• Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2008 22:14 #50274 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Kogelgewicht caravan is gemaakt door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Toch maar eens een adviesvraag hier gesteld.

Ik heb een SMV 24LS Caravan, deze wil ik trekken met mijn Volvo Amazon. Niks bijzonders want dat doen wel meer clubleden maar er is wel een probleem...

Volgens het kenteken mag de caravan maximaal 800kg wegen, dat is ruim binnen het toelaatbaar trekgewicht van de auto. Geen probleem dus. Maar nu komt het. De asdruk mag maximaal 740kg zijn. De aanbevolen kogeldruk is 60kg.

Helaas mag de trekhaak (nieuw van Brink) niet meer kogeldruk hebben dan 50kg.

Dat zou betekenen dat de de caravan dus 790 kg mag wegen anders kom ik boven de toegestane asdruk uit. Zonder inventaris komt mijn SMV al aan ruim 80kg op de kogel. Al 30kg meer dan de trekhaak mag hebben. Volgens de importeur overigens een vrij normale waarde.

Mochten trekhaken van vroeger meer kogelgewicht hebben? Zijn de regels veranderd? Hoe gaan andere Ama gebruikers om met hun aanhangwagen gewicht. En zijn er onder jullie die ervaring hebben met specifiek SMV?

Ik ga volgende week de asdruk wegen op een weegbrug hier in de buurt want ik maak me wel zorgen over hoe het er voor staat. Het zou zo lullig zijn als we op vakantie controle krijgen en we mogen niet verder... Dit zijn van die dingen die ik me voor aanschaf van de caravan niet had gerealiseerd...

Ernst-Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-07-2008 09:23 #89535 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Kogelgewicht caravan
Beste Ernst-Jan,

De maximale asdruk van een caravan, staat los van de kogel druk.
De caravan mag in totaal 800kg wegen, dat is dus het gewicht van de caravan en de bagage die je mee neemt.
De maximale asdruk zou 740kg zijn, dat zou betekenen dat de as waarschijnlijk zo'n 60 kg weegt.
Bij een politiecontrole controleren ze juist op die 800kg.

De kogeldruk is het gewicht op de kogel.
Als deze te licht is dan wordt de caraven instabiel achter de auto, bij een te hoge kogeldruk is er een kans dat hij afbreekt.
De meeste caravans reageren het best achter een auto met een kogeldruk tussen de 50 en de 75 kg.
Waarbij ik zelf voor 60kg kies i.p.v. 50kg een slingerende caravan is een onaangename ervaring.

Door te gaan schuiven met spullen in de caravan, bijvoorbeeld de tent en stokken achterin de caravan, kan je
de kogeldruk beinvloeden. (De gasfles achterin zetten scheelt soms ook al heel veel)
Dit is een beetje expirimenteren. Het is net een weegschaal.

Bij oude caravans is die kogeldruk meer van belang, dan met de huidige plastic doosjes.
De nieuwe caravans liggen een stuk stabieler op de weg, je hebt dan ook een lagere kogeldruk nodig.

Ik vind wel een beetje vreemd dat de max kogeldruk van de nieuwe trekhaak maar 50kg is.
Ik zou even contact opnemen met brink en vragen hoe dit nu kan.

Bij het laden van een caravan is het ook van belang, waar je de spullen neerlegt.
Zware spullen laag bij de grond (koelkast, gasfles), lichte spullen hoger (kleding).

Bij een caravan handel zijn kogeldruk meters te koop, hiermee kan je de kogeldruk controleren voor je weg gaat.

Ik heb mijn caravan een keer laten wegen, met daarin de tent, stokken en een volle gasfles.
Je weet dan het gewicht van de caravan.
Bij het laden van de caravan weeg je met een personenweegschaal wat je er in stopt, je kunt dan op een paar kilo
nauwkeurig inschatten hoe zwaar de caravan is.

Mocht je dan een controle krijgen en het gaat maar een zo'n 5 kilo dan kan je die overladen naar de auto.
Je krijgt dan vaak geen boete.

Succes en maak je niet te veel zorgen over al deze gewichten.
En fijne vakantie

Groet
Joan Tacx

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2008 10:59 #89534 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Kogelgewicht caravan
Ha Joan,

Het kogelgewicht samen met de asdruk is de maximale belading van de caravan. SMV schrijft 60kg voor dat samen met 740kg asdruk is de 800kg totaal toegestaan gewicht. Althans zo heeft de RDW het me uitgelegd.

Bij een SMV zit het gewicht veel voor de as geplaatst. De as zit ook vrij ver naar achteren geplaatst. Dit maakt dat de kogeldruk wat hoog is. Het lastige is dat SMV voorschrijft dat de kogeldruk 60kg moet zijn maar de Brink trekhaak dat niet mag hebben... Dat maakt alles wel erg krap om tot goede belading te komen. De dissel is dan ook nog eens tamelijk kort.

Begrijp ik nou uit jou verhaal dat bij controle de caravan wordt afgekoppeld en solo gewogen? Ik dacht altijd dat ze het asgewicht meten met aangekoppelde auto en daar het voorgeschreven kogel gewicht aftrekken?

Enfin, ik ga van de week naar de weegbrug en laat hem wegen, dan weet ik waar ik aan toe ben...

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
05-07-2008 16:38 #89533 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Kogelgewicht caravan
<p>Ik snap die 800 kg niet.
Op mijn kenteken staat dat er 1000 kg geremd en 400 kg ongeremd achter mag hangen.
Zelf kijk ik niet zoveel naar de kogeldruk. Als ik de caravan met moeite aan de dissel kan optillen dan is dat wat mij betreft ok. Gewicht op de kogel is dan denk ik tussen de 50 en 70 kg. Hij slingert dan zeker niet.</p><p>Prettige vakantie. Gewoon genieten is mijn motto.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2008 19:08 #89532 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Dag Cees,

Die 800kg is de maximale belading die de caravan mag hebben. Dat heeft verder weinig te maken met wat de auto mag trekken zolang het totale aanhangwagen gewicht maar niet boven die 1000kg uitkomt. Daar heb ik dus geen probleem mee. Het probleem is dat mijn trekhaak maar 50kg kogeldruk mag hebben en dat is erg weinig voor een oudere caravan.

Ik heb vandaag een mail uitgedaan naar Brink trekhaken met de vraag of zij iets kunnen betekenen.

En gewoon genieten vind ik een prima motto. Ik wil alleen niet dat het genieten onderbroken wordt door een wetshandhaver. Dan mag ik pas verder als ik aan de wettelijke eisen voldoe. Ik kan je vertellen dat dat de vreugde erg snel kan laten verdwijnen. Helaas wordt er streng gecontroleerd en werkt "ach u kunt voor deze keer toch wel alten gaan" beslist niet.

• HJ Buitendijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2008 22:57 #89531 door HJ Buitendijk
Beantwoord door HJ Buitendijk in topic Kogelgewicht caravan
<p>Wij gaan al circa 14 jaar met de klassieke caravan op pad van mostard yvonne tot SMV het is een heerlijke ervaring !</p><p>De kogel druk die is priema inbalans te brengen met de lading, deplaats van het resrvewiel is niet orgieneel.</p><p>Als je vroeger een caravan kocht dan kon je het reserve wiel er los bij koopen net als de tent of de luifel.</p><p>want anders hadden ze wel een degelijke construktie gemaakt.</p><p>Wij halen tijdens de reis het wiel er af en leggen hem achter in de caravan onder de tafel 1 en alle andere artiekellen zo als tent stokken tafel stoelen enzv, tussen de banken achter de as ( niet in de bankkasten) anders word de caravan onstabiel en dat beinvloet het rijgedrag.</p><p>en dan kan je heel mooi aan de 60 kilo kogeldruk komen dat is 10 kilo meer daar maak niemand problemen mee.</p><p>Voor de amazone zouwik lodjusters monteren.</p><p>Fijne vakantie. </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2008 23:12 #89530 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Dag Bert,

Je hebt duidelijk geen idee dat ik de nieuwe eigenaar ben van jouw oude rode SMV... Ik had je al geprobeerd te mailen maar je hebt vast een nieuw mailadres.

Ik heb mijn Amazon voorzien van verzwaarde veren dus daar heb ik, zelfs met 80kg kogeldruk geen problemen. het is meer dat ik de boel goed in balans wil krijgen en vooral geen problemen wil bij controle.

Je krijgt een compliment voor het keurige onderhoud aan onderstel van de SMV. Daar hoefde dus ook niets aan te gebeuren... Wel is er veel gebeurt aan de vloer, die is nu helemaal in orde. Nu maar hopen dat er nergens meer lekkage is en alles mooi blijft. Al het zijl is vervangen voor ademende tegels... En het ruikt nu dus ook weer heerlijk fris!

Van de week ga ik de caravan laten wegen en hoop dat alles binnen de grenzen is gebeleven...

Groet,

Ernst-Jan

P.s. de remschakelaar en het gerepareerde achterlicht werken nog steeds naar behoren!

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2008 16:40 #89529 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Voor de liefhebbers hier nog het antwoord van Brink, de fabrikant van de trekhaak:

<p class="MsoNormal"><font size="2" face="Arial" color="navy"><span lang="NL" style="font-size: 10pt; font-family: Arial; color: navy;">Geachte heer,<o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="2" face="Arial" color="navy"><span lang="NL" style="font-size: 10pt; font-family: Arial; color: navy;">Van onze kant is daar helaas geen oplossing.<o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="2" face="Arial" color="navy"><span lang="NL" style="font-size: 10pt; font-family: Arial; color: navy;">Trekhaak is destijds ontwikkeld met een kogeldruk van 50 kg.<o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="2" face="Arial" color="navy"><span lang="NL" style="font-size: 10pt; font-family: Arial; color: navy;">Daar mag u dus met uw caravan niet boven komen.<o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="2" face="Arial" color="navy"><span lang="NL" style="font-size: 10pt; font-family: Arial; color: navy;"><o:p> </o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span lang="NL" style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">Met vriendelijke groeten / With kind regards,</span></font><font color="navy"><span lang="NL" style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><st1:personname w:st="on"><strong><font size="2" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 10pt; font-family: Verdana; color: black; font-weight: bold;">Tim Wolting</span></font></strong></st1:personname><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman" color="navy"><span style="font-size: 12pt; color: navy;">After Sales<o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;"> </span></font><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><ns0:city u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><ns0:place u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><st1:city w:st="on"><st1:place w:st="on"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">THULE</span></font></st1:place></st1:city></ns0:place></ns0:city><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;"> TOWING SYSTEMS B.V.</span></font><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><ns0:address u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><ns0:street u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><st1:address w:st="on"><st1:street w:st="on"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">PO box</span></font></st1:street></st1:address></ns0:street><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;"> 24, 7950 AA Staphorst, the <ns0:country-region u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><ns0:place u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><st1:country-region w:st="on"><st1:place w:st="on">Netherlands</st1:place></st1:country-region></ns0:place></ns0:country-region> </span></font><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></ns0:address></p><p class="MsoNormal"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">Industrieweg 5, 7951 CX Staphorst, the <ns0:country-region u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><ns0:place u1:insauthor="C001255" u1:insdate="2006-09-18T15:55:00Z" u1:endinsauthor="C001255" u1:endinsdate="2006-09-18T15:55:00Z"><st1:country-region w:st="on"><st1:place w:st="on">Netherlands</st1:place></st1:country-region></ns0:place></ns0:country-region></span></font><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;"> </span></font><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">Phone direct: +31 (0)522 469228</span></font><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span lang="FR" style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">Fax: +31 (0)522 469788</span></font><font color="navy"><span style="color: navy;"><o:p></o:p></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="1" face="Verdana" color="black"><span lang="FR" style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">E-mail:&Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; &Acirc; twolting@brinkweb.com <o:p></o:p></span></font></p><font size="1" face="Verdana" color="black"><span lang="EN-GB" style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color: black;">Web: </span></font><font color="navy"><span lang="EN-GB" style="color: navy;"><a title=" www.brinkweb.eu/ " href="/ www.brinkweb.eu/ "> www.brinkweb.eu/ "> www.brinkweb.eu/ "> www.brink.eu

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2008 21:31 #89528 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Nog een leuke toevoeging...

Bij wegen bleek mijn SMV 24LS precies 800 kilo te wegen. Dan zit er alleen de standaard inventaris in. Ik kan dus geen kleding, koekast vulling, radiootje, een boek of wat dan ook meenemen!

Het blijkt dat dit "normaal" is. Zelfs bij moderne caravans komt dat voor. Echt heel fijn dus!

Nu maar gokken dat ze 10% overgewicht door de vingers gaan zien als ze me willen controleren. had ik maar nooit gemeten dan had ik lekker onwetend weg gegaan, zomaar zonder zorgen!

• M. Bouhuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2008 14:44 #89527 door M. Bouhuis (GAST)
Beantwoord door M. Bouhuis (GAST) in topic Kogelgewicht caravan
Hallo allemaal,

Voorkomen is beter dan genezen?

Ik heb net mijn caravan een constructam condor bwj 76 gerestaureerd,en wat gebeurt ons op de terugweg van de vakantie ?vlak voor de afslag Harderwijk, breken notabene alle 4 de bevestigingsbouten van de linker wielnaaf af.
Gelukkig kon ik de amazone+caravan in bedwang houden.
Mijn afgebroken wiel van de caravan heeft men later 500 meter verderop gevonden,en gelukkig niets en niemand geraakt.
Dus als jullie nog op vakantie gaan ,controleer dan de bevestigingsbouten van de naaf.
Want dit wil je niet meemaken het was even een levensgevaarlijke situatie.
Bij deze caravans, gezien de leeftijd is het belangrijk om deze bouten te vervangen .
Na de schrik, willen wij toch weer met het oude beestje op vakantie,want verder voldeed hij aan alle eisen.

met vriendelijke groet ,
Mart Bouhuis

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD