Extreme taxatieprijsverhogingen
- Dries Bakkenes
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-02-2009 17:00 #91270
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Beste Rob,</p><p>Over de clubtaxaties kunnen we een hele discussie opzetten.je afsluiting vindt ik niet sterk. Omdat de taxatie dus goedkoop is kan hij ook niet reeel zijn? Lijkt mij onzin. Het probleem met de clubtaxaties is, en dat is mijn persoonlijke ervaring, dat er nieuwe TC leden zijn die netjes volgens de regels en puntentelling taxeren. Deze taxaties komen dan uit op maximaal 8 a 81/2 duizend euro voor een mooie amazon. Einde duscussie. Echter er zijn ook TC leden die hoger taxeren dan volgens de telling, en dat komt dan uit op taxatiewaarden die meer richting de "professionele" bedrijven komt.</p><p>En dat is nou juist wat mij stoort, clubtaxaties volgens een bepaald systeem akkoord, maar dan wel 1 lijn binnen de TC.</p><p>Voor alle duidelijkheid: Dit is geen commentaar maar opbouwende kritiek! Ik kan mij namelijk nog mijn eerste taxatie van mijn eigen amazon herinneren. De 99-31-EU, ik had hem net klaar echt helemaal uit elkaar geweest, alle rekeningen erbij van de onderdelen die erin gegaan waren. Samen met een kennis met een "gewone"mooie amazon naar een TC lid gereden. Ik was eiegenlijk best zenuwachtog wat hij ervan zou gaan zeggen. Mijn auto werd als eerste getaxeerd , toen op 22500 gulden, vervolgens de "gewoon" mooie amazon van mijn kennis op 18500 gulden. Het TC lid merkte toen op dat hij waarschijnlijk een rekenfout had gemaakt en mijn auto wel 28500 gulden moest zijn omdat alles nieuw was aan de auto. Na nog een keer de puntentelling en de extra's te hebben opgeteld bleef hij toch steken op de 22500 gulden. Voor mij destijds prima omdat dat exact het bedrag was wat ik erin gestoken had, maar het verhaal rammelde natuurlijk wel.</p><p>Zeker toen na 3 jaar, en 8000 km verder de taxatie bleef steken op 8500 euro. Ditmaal door een betrekkelijk nieuw TC lid dat exact volgens puntentelling werkte.</p><p>Tot slot: Zorg voor 1 lijn binnen de taxateurs van de TC dan krijg je ook geen gezeur over de hoogten van de bedragen. En ik ben het zeker eens met de stelling dat onnodige hoge taxaties alleen maar hogere premies voorbrengen en dus zinloos zijn. Het enige wat telt zijn reeel taxaties zodat we de auto kunnen blijven rijden.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-02-2009 21:37 #91269
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Discussie over de waarde van een klassieker kent natuurlijk veel subjectieve elementen, uiteindelijk is de marktwaarde bepalend en niet de affectiewaarde. Bekend is uiteraard dat 'datgene wat je er allemaal in stopt' (en dat is meer dan eens niet gering) geen navenante verhoging van de waarde te weeg brengt. Op onze beurt hebben wij wel een goed gevoel over de TC-taxaties. Wij kochten destijds (bij particulier) een P 1800 voor HFL 25.000 bij een clubtaxatie van HFL. 30.000. Taxatie door een ander TC-lid een jaar later zonder 'voorkennis' HFL 30.000, voor mijn gevoel een alleszins redelijke afspiegeling van de realiteit en absoluut niet afwijkend van een eerdere taxatie of 'de markt'. </p><p>Aanschaf combi (bij niet -particulier) euro13.000, Taxatie TC (met enkele toegevoegde opties)euro 14.000, dus eveneens niet ireeel. Jaar later, zonder de taxatie 1 jaar eerder te kennen: zelfde waarde.</p>
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2009 23:46 #91268
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>voor mij is het belangrijkste bij verzekeringen dat ik het geïnvesteerde kapitaal terugkrijg bij schade danwel totaal verlies, anders gezegd , dat ik van de uitkering een zelfde auto kan terugkopen; in de meeste gevallen zal dat niet lukken want we weten allemaal dat de marktwaarde zelden de kosten van aanschaf, eventuele restauratie en modificaties dekt. Persoonlijk zal ik geen kapitalen uitgeven aan het uiterlijk van mijn klassieker, maar wel aan de techniek, want ik rij vaak rally's en dan moet de auto onder de meest barre omstandigheden presteren.</p><p>Ik zoek dus een verzekering die maximaal uitkeert en ook onderdelen dekt tegen de huidige produktiekosten ipv de laatst bekende handelswaarde; verder moet ik eigenaar blijven van het wrak en moet de verzekeraar ook rallygebruik in binnen- en buitenland dekken, en geen kilometerbeperking opleggen; en er zijn maar weinig verzekeraars die dat allemaal in één polis dekken. Om dat te bereiken dient de auto regelmatig getaxeerd te worden door een taxateur die door de verzekeraar wordt geaccepteerd. De uitkering is dan maximaal het getaxeerde bedrag. En om de geïnvesteerde euro's zoveel mogelijk terug te krijgen is het voor mij alleen maar van belang dat de taxatie zo hoog mogelijk is! Dus liever een taxatie van bijvoorbeeld 25.000 euro dan 15.000; dat dat een paar euro's meer premie kost interesseert met dus nauwelijks. Dat het bedrag veel hoger is dan de marktwaarde maakt me ook niets uit. Kortom: ik zoek een taxateur die door mijn verzekeraar wordt geaccepteerd en een zo hoog mogelijk bedrag taxeert. En dat die man dan een paar tientjes meer kost...ach dat maakt op de totale exploitatierekening niets uit maar is wel prettig als je auto onverhoopt in een wrak mocht veranderen......</p>
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-02-2009 16:01 #91267
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">Hallo Dries, even een reactie op jou visie op de TC.<o:p></o:p></span></p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">Dat er fouten worden gemaakt binnen de TC is natuurlijk heel vervelend. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>Het blijft natuurlijk mensen werk. Even voor jou informatie: 1 maal per jaar komen de TC leden bij elkaar om onafhankelijk een aantal auto’s te taxeren. De uitkomsten worden vervolgens vergeleken. In de praktijk blijkt dat de onderlinge taxatie verschillen zeer gering zijn. Ik heb de naam van het betreffende TC lid maar even gewijzigd in TC. Dit lijkt mij wel zo netjes.</span>
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
12-02-2009 21:50 #91266
door Dries Bakkenes
<p>Hallo Rob,</p><p>Ik was juist helemaal niet ontevreden over de taxatie van het TC lid de eerste keer, ik wilde alleen duidelijk maken dat het systeem rammelt, niet het Tc-lid...... haha.</p><p>Maar zoals ik al zei in mijn eerste reactie is het een discussie die we lang kunnen voeren. Ik zou best wel eens bij zo'n TC dag aanwezig willen zijn en de discussies volgen over de diverse taxaties.</p><p>Ik wil mijn ruimte en hefbrug ook best beschikbaar stellen een aantal keer per jaar (of 1 keer per maand?) voor het verrichten van de clubtaxaties, lijkt mij erg leuk om te organiseren. Als jullie hier ook voor open staan dan hoor ik dat graag!</p><p>Groetjes,Dries.</p>
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-02-2009 09:45 #91265
door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
Okay, ik zal de voorzitter van de TC informeren over jou voorstel.
13-02-2009 20:52 #91264
door Dries Bakkenes
<p>Zojuist telefonisch contact gehad met de voorzitter TC. Binnen het taxatiesysteem van de club bestaat (sinds 1 a 2 jaar) de mogelijkheid om bovenop de maximale 3000 euro voor extra's bij zgn. "concoursauto's" nog eens 5000 euro extra te taxeren. Een hele mooie gerestaureerde amazon kan op deze manier getaxeerd worden op maximaal ongeveer 14000 euro. Een duidelijk verhaal lijkt mij. De voorzitter gaf aan dat het vorig jaar in het ALV nummer uitgebreid beschreven is geweest, dus voor de liefhebbers, die kunnen het daar nog even nalezen.</p><p>Mocht ik nog iets vergeten zijn vul mij dan even aan TC?</p>