Extreme taxatieprijsverhogingen
- Frank van der Heul (lid 08586) (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2009 23:04 #49874
door Frank van der Heul (lid 08586) (GAST)
Extreme taxatieprijsverhogingen is gemaakt door Frank van der Heul (lid 08586) (GAST)
<p>Ik heb een mooie Volvo Amazon uit 1967. Deze werd 3 jaar geleden getaxeerd door CED op 8.250,00 euro. Ik heb ook een mooi sportauto P1800. Die werd 5 jaar (!) geleden getaxeerd op 10.000 euro. Er moesten hertaxatieplaatsvinden en ik werd door Advies Verzekerd (mijn tussenpersoon) verwezen naar Jonker Wesdorp taxaties. Ik heb de wagens laten texaeren en wat bleek: de Amazon werd ruim 10 duizend hoger getaxeerd (18.750) en de P1800 zelfs 12.500 (van 10 duizend naar 22.500). Ik heb gevraagd deze enorm prijsstijgingen te verklaren. De wagens zijn goed onderhouden en zijn in de jaren niet minder maar ook niet beter geworden. De verklaring bleef in eerste instantie uit. Wel werd de waarde opnieuw vastgesteld. De Amazon is nu op 12 duizend getaxeerd en de P1800 15 duizend. Geen verklaring voor de prijsstijging van respectievelijk 35 en 50%. De extreem hoge taxatiewaarden werden wél "verklaard" Omdat de FEHAC had voorkomen dat de 25+ vrijstelling in 2012 werd afgeschaft, namen ze een voorchot op een te verwachtten waarde stijging. e waarde van de auo's in 2012 wel zouden kunnen stijgen in verband met het in stand houden van de 25x+ vrijstelling. Hoe verzinnen ze het? Natuurlijk wil ik goed verzekerd zijn. Maar ik vind ook dat de wagens getaxeerd moeten worden op de reeele waarden. (en dus ook een reele premie). Dit lijkt op geldklopperij? Wat kan ik doen? Ik kreeg het rapport pas nádat ik voor de rapportage had betaald. Moet ik opnieuw bezwaar maken, moet ik hertaxeren bij een ander bureau, moet ik een andere verzakeringsmaatschppij nemen (ik voel me ook een beetje belazerd). Graag reactie. </p><p>Frank van der Heul (lid 08586)</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-02-2009 09:27 #91279
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Als lid van de V44 kun je je auto's laten taxeren door een T.C. lid. </p><p>Je krijgt dan een reële waardeopgave. En het kost ook nog bijna niets! ( 16 euro!)</p><p>Bij mijn auto vond het TClid zelfs nog een paar tekortkomingen die ik zelf nog niet had gezien. Dáár heb je wat aan!</p><p>Kijk hier op de site onder "afdelingen" en dan "technische commissie"</p><p>Succes!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- 09951-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-02-2009 09:42 #91278
door 09951-dummy
Beantwoord door 09951-dummy in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Ik ben bij de ZLM verzekerd die verzekerd alleen in Zeeland en Noord- Brabant.</p><p>Die acepteerd geen club taxatie van de Volvo .</p><p>Ik ben door de ZLM ook verwezen naar Jonker Westdorp voor taxatie van mijn p1800e uit 1971.</p><p>Juli 2008 is hij getaxeerd op 8000 en toen 3 jaar terug op 7000, dus niet zo extreem verschil.</p><p>De reden was dat de prijzen van de old-timers waren gestegen werd mij medegedeeld.</p><p>Groetjes.</p><p>LEEN</p>
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-02-2009 20:51 #91277
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Ik heb in het verleden twee keer op aanraden van mijn verzekeraar een taxatie uit laten voeren door bovenvermeld bureau.</p><p>De getaxeerde prijs van mijn Combi zat redelijk in de buurt van wat ik reeel vond maar nog altijd zo'n €1000,- lager dan een clubtaxatie die toendertjd niet door de verzekeraar geaccepteerd werd.</p><p> </p><p>Bij de taxatie van mijn Moto Guzzi hebben ze m.i. de plank volkomen misgeslagen. Ca. 2x zo hoog als de reele waarde. De "taxateur" die langs kwam had net een Astraatje total loss verklaard vertelde hij. Hij vond mijn Moto Guzzi prachtig maar had er nog nooit een in levende lijve gezien!!</p><p>Ongetwijfeld is bovenvermeld bureau erkend en zullen zij mensen in dienst hebben die ter zake kundig zijn maar je kunt bij hen ook trefen dat iemand langs komt met onvoldoende kennis van zaken. Toendertijd werkte men met veel free lancers.</p><p> </p><p>Als je lid bent van de V44 vereniging dan is een club taxatie zeker te overwegen; niet duur en een reele schatting van de waarde van je auto. Inmiddels voldoen vele verzekeringsmaatschappijen aan de FEHAC voorwaarden en zodoende worden clubtaxaties geaccepteerd. Wel eerst even goed informeren.</p><p>Verder zijn er in Nederland diverse taxateurs actief die bijna uitsluitend oldtimers doen en m.i. wel ter zake kundig zijn. Zij hebben tenminste liefde voor het vak. Heb met een tweetal van deze lieden positieve ervaring opgedaan. Die ene was overigens wel duur, de andere zit op een gemiddeld prijsniveau.</p><p> </p><p>M.a.w. van te voren goed informeren naar de kwaliteit van de diverse taxateurs en check met je verzekering of zij de bewuste persoon / bureau erkennen.</p>
10-02-2009 22:37 #91276
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Ik heb minder goede ervaringen met onze clubtaxaties. Als het Tc lid volgens de regels taxeert kan een concoursamazon niet boven de 8000 euro uitkomen. Nu weet ik ook wel dat je tegenwoordig een hele mooie amazon kunt kopen voor 8000 euro, maar er is wel een verschil tussen een volledig door rekening aantoonbare gerestaureerde amazon die echt helemaal nieuw is of gewoon een hele mooie amazon. Daar komt bij dat de opwaarderingen die de club habteert niet overeenkomen met de prijzen die je (bij de club) hiervoor betaald. Brede velgen, zonneklep e.d. zijn veel te laag gewaardeerd.</p><p>Ik heb hele goede ervaringen met ABAS uit Arnhem de heer de Hoo taxeert tegenwoordig alle auto's van mijzelf , maar ook van de klanten. eigenlijk altijd naar tevredenheid. Gewoon een reeele taxatie, meer heb je niet nodig.</p><p>Waarom zou je een auto zoals de amazon die hierboven vermeld staat overwaarderen? Je betaald onnodig extra premie voor iets wat je natuurlijk nooit nodig hoopt te hebben. Een reeele taxatie van een auto is alles wat we nodig hebben. Zodat we als het toch een keer mocht gebeuren onze geliefde auto weer kunnen herstellen of een gelijkwaardige auto kunnen terugkopen.</p><p>Verder denk ik dat het wel of niet belastingvrij zijn bij de amazon, katterug, p1800 en 164 geen rol meer speelt.</p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-02-2009 12:19 #91275
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
Ik ben het geheel met dries eens,alleen heb ik er zelfs ronduit slechte ervaringen mee!
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-02-2009 12:22 #91274
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
Voor de goede orde en om misverstanden te voorkomen.Mijn slechte ervaringen betreffen dus clubtaxaties en niet die van de heer de Hoo.
- Wiebren de Jong
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-02-2009 14:31 #91273
door Wiebren de Jong
Beantwoord door Wiebren de Jong in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Ik kan het niet nalaten om te reageren op deze slechte ervaringen. Helaas hoor ik dit soort verhalen met enige regelmaat. Ook over collega taxateurs met hele mooie titels en hele scherpe (lees lage) taxatietarieven. Ook moet ik helaas concluderen dat het bij de clubtaxaties (en dat niet alleen van de V-44) nogal eens mis kan gaan. Het is wel belangrijk om te weten dat de waardevaststelling altijd geschiedt volgens de vervangingswaarde. Dit is iets anders dan de verkoopwaarde. De verz. mijen stellen zich op het standpunt dat dit de juiste basis is voor schadeuitkering. Dus als een amazon voor b.v. € 24.000,- is gerestaureerd en de taxateur stelt dat die auto hooguit een waarde heeft van € 18.000,- dan is daarmee niet gezegd dat die taxateur slecht werk heeft afgeleverd. Aan de andere kant idioot hoog taxeren en later bijstellen zoals Frank meegemaakt heeft zie ik als een teken van onbekwaamheid. Vooral de argumentatie hiervan slaat nergens op. Een reëele, goede taxatie houdt rekening met alle factoren zowel van die van het te taxeren object maar ook met externe factoren. Het gaat mij te ver om hier in dit forum verder om in te gaan. Graag verwijs ik daarom naar mijn website vermeld onder links. </p><p>Wiebren de Jong - Sneek, beëdigd, register taxateur lid Federatie TMV en FEHAC </p>
- Fred Stieltjes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2009 15:37 #91272
door Fred Stieltjes
Beantwoord door Fred Stieltjes in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p>Net als Dries Bakkenes heb ik goede ervaringen met ABAS te Arnhem, dhr. De Hoo. Nu al 2 maal voor de 544 en vanaf 2001 al 4 maal voor mijn Saab 900 Turbo Silver Arrow van 1985. Hij is goed ingevoerd in de klassiekerwereld en stelt zich goed op de hoogte van aanpassingen, restauraties en accessoires aan de te keuren klassieker. Stelt inderdaad reele waardes vast en documenteert een en ander goed in het taxatierapport. En elke 3 jaar taxatie voor 2 wagens tegelijk kost € 140, bij mij thuis! Voor de Silver Arrow moet hij toch al langs komen, voor de 544 zou ik naar de V-44 TC kunnen gaan maar dat gaat in een moeite nu tegelijk. De 544 staat op € 14.500, de Saab op € 10500. Restauratiekosten tellen bij hem niet 1 op 1 door in het taxatiebedrag, correct vind ik. Aaan de andere kant, voor deze 544 en 900, door Teus Voskuil deels tot in de perfectie gerestaureerd, zal ik nooit zo'n technisch uitgebalanceerde en zeldzame uitvoering terugvinden. Dan kom ik geheid tekort op de taxatiebedragen. </p><p>Groetjes, lidnr. 00017</p><p> </p><p> </p>
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-02-2009 16:39 #91271
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Extreme taxatieprijsverhogingen
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 11pt"><font face="Times New Roman">De Technische Commissie (TC) van de V44 vereniging taxeert volgens een puntenwaarderingsysteem. Dit systeem werkt goed voor een gemiddeld niveau Volvo Klassieker. Echter voor Volvo klassiekers welke in showroom conditie zijn werkt het puntenwaarderingsysteem niet. Je bent dan aangewezen op professionele taxateurs.</font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 11pt"></span><span style="FONT-SIZE: 11pt"><o:p><font face="Times New Roman"> </font></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 11pt"><font face="Times New Roman">Over het algemeen waarderen de professionele taxateurs wat hoger als de TC.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 11pt"><font face="Times New Roman">Dit heeft over het algemeen ook weer invloed op de jaarlijkse premie.</font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 11pt"></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 11pt"></span><span style="FONT-SIZE: 11pt"><font face="Times New Roman">Het voordeel van de TC is dat de kosten per Taxatie zeer laag zijn namelijk € 16,-- dit ten opzichte van de professionele taxateurs welke prijzen rekenen van € 100,-- of meer.</font></span><span style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p></o:p></span></p><p> </p>
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.