Zullen we samen nieuwe stalen wielen ontwikkelen?
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-06-2009 19:26 #92410
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Zullen we samen nieuwe stalen wielen ontwikkelen?
@ Edo
Qua belasting, maar dat zullen je scholieren je wel gaan vertellen, moet je denken aan meer wringing in de voortrein. Speciaal de fusee's krijgen op hun donder. Ik heb eind 80er jaren voor mijn broer grotere en bredere stalen velgen onder zijn Peugeot 205 gezet. Ben daarbij lang op zoek geweest naar een velg waarbij de ET-waarde zodanig was dat het draaipunt van het loopvlak zo dicht mogelijk bij het draaipunt van de fusee zou liggen. Resultaat: een superstrak reagerende auto. Met een betere respons op het stuur. Het leek wel een kart, zo licht stuurde hij.
Dit zou je eigenlijk ook willen voor een amazon, PV of 140, lijkt mij. Zomaar brede velgen maken met een willekeurig draaipunt is niet bevorderlijk voor de levensduur vsn je fusees. Bovendien kun je dan gelijk het VOD vragen of zij geen el. stuurbekrachtiging in het assortiment opnemen, want het sturen op lage snelheid zal niet lichter gaan.
De achteras zal het minste last hebben van bredere, minder "konende", stijvere banden, maar ook hier zal op de bevestiging van het wiel en de lagerpassingen meer kracht uitgeoefend worden door de wringing die een breder loopvlak met zich meebrengt. Toch verwacht ik dat door zijn constructie de achteras dit allemaal wel doorstaat zonder moeilijkheden.
Overigens is het helemaal niet zo'n gek idee om met wielenen banden met een grotere omtrek te gaan rijden; je hebt dan hetzelfde effect als je zou hebben wanneer je een sedan-as onder een combi zou zetten: bij de zelfde snelheid gaat het motortoerental omlaag! Je zult alleen ook wat aan de snelheidsmeter moeten aanpassen.
Al met al: Zoals Lars schreef: Zoveel mensen, zoveel wensen...........
Qua belasting, maar dat zullen je scholieren je wel gaan vertellen, moet je denken aan meer wringing in de voortrein. Speciaal de fusee's krijgen op hun donder. Ik heb eind 80er jaren voor mijn broer grotere en bredere stalen velgen onder zijn Peugeot 205 gezet. Ben daarbij lang op zoek geweest naar een velg waarbij de ET-waarde zodanig was dat het draaipunt van het loopvlak zo dicht mogelijk bij het draaipunt van de fusee zou liggen. Resultaat: een superstrak reagerende auto. Met een betere respons op het stuur. Het leek wel een kart, zo licht stuurde hij.
Dit zou je eigenlijk ook willen voor een amazon, PV of 140, lijkt mij. Zomaar brede velgen maken met een willekeurig draaipunt is niet bevorderlijk voor de levensduur vsn je fusees. Bovendien kun je dan gelijk het VOD vragen of zij geen el. stuurbekrachtiging in het assortiment opnemen, want het sturen op lage snelheid zal niet lichter gaan.
De achteras zal het minste last hebben van bredere, minder "konende", stijvere banden, maar ook hier zal op de bevestiging van het wiel en de lagerpassingen meer kracht uitgeoefend worden door de wringing die een breder loopvlak met zich meebrengt. Toch verwacht ik dat door zijn constructie de achteras dit allemaal wel doorstaat zonder moeilijkheden.
Overigens is het helemaal niet zo'n gek idee om met wielenen banden met een grotere omtrek te gaan rijden; je hebt dan hetzelfde effect als je zou hebben wanneer je een sedan-as onder een combi zou zetten: bij de zelfde snelheid gaat het motortoerental omlaag! Je zult alleen ook wat aan de snelheidsmeter moeten aanpassen.
Al met al: Zoals Lars schreef: Zoveel mensen, zoveel wensen...........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2009 22:49 #92409
door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Zullen we samen nieuwe stalen wielen ontwikkelen?
<p>hallo luitjes,,</p><p>pracht-idee vind ik dit!</p><p> </p><p>maar je moet inderdaad rekening houden met de gevolgen voor de ophanging van de auto's, anders krijg je dalijk een flink aantal gedupeerde amazon liefhebbers die massaal fuseekogel's e.d. moeten vervangen..</p><p>dus lijkt mij dat de "17's wat tever gegrepen zijn. ik weet niet of de 15 inch velgen ook veel gevolgen voor de ophanging met zich meenemen, maar hiermee heb je iig minder snel dat je banden door de wielkasten schuren als je 3 man achterin hebt ofzo. </p><p>ook zul je idd met een grotere velgenmaat rekening moeten houden met een afwijking van de snelheidsmeter, al lijkt mij dat bij de "15's dit niet echt zal voorkomen aangezien deze maat al standaard op de amazon zit, en de afwijking is vooral afhankelijk van de inch-maat. grotere omtrek = grotere afgelegde afstand bij 1 omwenteling = afwijking + kans op boetes. deze afwijking kun je wel opmeten met een rollenbank, of natuurlijk met de snelheidsmeting functie van een tomtom o.i.d.</p><p>ik zou zeggen dat je de velgen vooral dieper zou moeten maken en breder. zo krijgt de auto een mooiere en bredere uitstraling, maar als je hierbij de velgen nagenoeg hetzelfde als de orginele maakt en vooral het hart van de velg, kunnen de orginele wieldoppen erin geplaatst worden wat me extra mooi lijkt bij diepere velgen. eventueel met passende, misschien ook op maat gemaakte, chromen velgringen word het helemaal een plaatje..</p><p>en dan zou ik ook nog zeggen dat je rekening moet houden met dat je voor de velgen een bandenmaat uitkiest die redelijk goed verkrijgbaar/veel voorkomend is, en dus ook niet te duur en tubeless..</p><p>en dan stel ik uiteindelijk nog de vraag, is dit ook te doen in combinatie met het verlagen van een amazon? zo te zien op dat filmpje kan het wel, maar die amazon is verre van orgineel dus wie weet hebben ze de wielkasten ook aangepast..</p><p> </p><p>ik weet niet of het zo een realistisch idee blijft, maar als het goed te doen is ben ik er zeker voor in! </p><p>kijk ook eens naar deze site;
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...e-velgen-amazon.html
</p><p>daar staat ook veel info over brede velgen, hoewel er niet gepraat word over gevolgen voor de ophanging of afwijkingen van de snelheidsmeter. maar dit lijkt mij niet van toepassing bij de "15's, dit zal pas echt bij een grotere inch maat voorkomen..</p><p> </p><p>dus wat doen we ermee? diepere velgen bestellen in china? of toch maar laten¿</p><p>Groet, Gijs. </p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-08-2009 22:27 #92408
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Zullen we samen nieuwe stalen wielen ontwikkelen?
<p>@Gijs, het is natuurlijk niet de bedoeling om ballonbanden op 17" velgen te leggen, maar in plaats daarvan "mooie" platte banden. mooi tussen aanhalingstekens, want of het werkelijk mooi is onder onze klassiekers is nog maar de vraag. de wegligging zal er ongetwijfeld een stuk op vooruit gaan, het veercomfort zal behoorlijk achteruit gaan.</p><p>maar goed, met die platte bandjes om 17" velgen hoeft de uiteindelijke diameter van het wiel (velg +band) niet per definitie groter te worden waarmee het probleem van afwijkende kilometertellers, aanlopen, etc. zich dus ook niet voordoet.</p><p>uiteraard wel uitkijken met (te) brede banden waarbij het aanloopprobleem wel kan ontstaan. ook blijft het belangrijk, zeker bij bredere velgen dan standaard, om de juiste ET-waarde in de gaten te houden! </p>
Groet, Hans