welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-11-2009 23:11 #49393
door René Minnebo (GAST)
welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg is gemaakt door René Minnebo (GAST)
<p>Heren,</p><p> </p><p>Zoals de titel het al vermeld welke hoogte maat moet ik aanhouden als ik overga op GB velgen van 14 inch.</p><p> </p><p>Ik weet niet zeker of het 14 inch velgen zijn kan ook 15 zijn dan is het makkelijk maar bij 14 inch raak ik het spoor bijster, Ik heb verschillende sites waar info op staat maar niet een omreken tabel als het om kleinere of grotere velgen gaat en welke hoogte van de band moeti k dan toepassen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-11-2009 23:24 #93628
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
Hangt er ook nog even van af hoe breed je velgen zijn wat aan te raden is.
Enige info op www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...ndenmaat-amazon.html
En van daaruit een linkje naar www.miata.net/garage/tirecalc.html
Of het linkje naar www.carbibles.com/tyre_bible.html , die site is nog uitgebreider. Daar kun je ook kijken op welke breedte van de velg zo'n band dan past.
Eerst standaardband invoeren (165/80R15) en dan beoogde 14 inch band.
Kom je bijvoorbeeld uit op 195/70R14
Dan gaat je teller wel iets teveel aangeven.
Op www.bandengids.nl/autobanden/195/70/R14 zie je aan het aanbod snel genoeg of het een gangbare band is.
195/75R14 kan dus ook, dan geeft je teller iets te weinig gaan (ga je dus harder dan standaard vanwege iets grotere afrolomtrek). Maar goed, dan krijg je ook weer meer rubber in de hoogte, dus minder stabiliteit (in theorie..??).
Van de carbibles banden site is op pagina 2 te halen dat een 199/70R14 wordt aangeraden op een 5,5J tot 7J velg.
Succes!
Groeten Lars
Enige info op www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...ndenmaat-amazon.html
En van daaruit een linkje naar www.miata.net/garage/tirecalc.html
Of het linkje naar www.carbibles.com/tyre_bible.html , die site is nog uitgebreider. Daar kun je ook kijken op welke breedte van de velg zo'n band dan past.
Eerst standaardband invoeren (165/80R15) en dan beoogde 14 inch band.
Kom je bijvoorbeeld uit op 195/70R14
Dan gaat je teller wel iets teveel aangeven.
Op www.bandengids.nl/autobanden/195/70/R14 zie je aan het aanbod snel genoeg of het een gangbare band is.
195/75R14 kan dus ook, dan geeft je teller iets te weinig gaan (ga je dus harder dan standaard vanwege iets grotere afrolomtrek). Maar goed, dan krijg je ook weer meer rubber in de hoogte, dus minder stabiliteit (in theorie..??).
Van de carbibles banden site is op pagina 2 te halen dat een 199/70R14 wordt aangeraden op een 5,5J tot 7J velg.
Succes!
Groeten Lars
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2009 07:26 #93627
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
<p>Lars,</p><p> </p><p>Dankje voor de info, ik gade link's in mijn favo's zetten en het dan bestuderen. Ik idd te denken in de richting van 195/70 en ik weet bijna 100% zeker dat het om een 5,5 J GB velg gaat. Van het weekend ga ik de velgen halen en dan zal ik een fotootje posten.</p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-11-2009 19:12 #93626
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
Misschien heb je er wat aan:
Op een 240 waren de standaardbanden 185/14 op een 5,5J 14 velg.
Groet, Sven
Op een 240 waren de standaardbanden 185/14 op een 5,5J 14 velg.
Groet, Sven
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2009 08:03 #93625
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
<p>Sven,</p><p> </p><p>maar dan heb ik nog steeds niet de hoogte van de band, want die bepaald de snelheidsaanduiding op je teller.</p>
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2009 17:04 #93624
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
<p>Hoi Rene, Ik heb nog niet naar alle links van Lars gekeken maar misschien heb je hiet wat aan
www.miata.net/garage/tirecalcold.html
</p><p>Groeten, Rob</p>
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2009 20:59 #93623
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
ik heb een pdf'je met diverse alternatieven. Mijn mailadres staat bij het model overzicht van de Amazon, of geef jouw adres hier op. Vanaf morgenochtend ben ik overigens bijna twee weken off-line.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
07-11-2009 12:25 #93622
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
<p>195/75/14 of 185/80/14</p><p> </p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-11-2009 17:59 #93621
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic welke hoogt maat band bij een 14 inch GB velg
René
Als er verder niets bij de aanduiding staat, gaat het in bandenland om een 80-serie band; dit betekent dat de hoogte van de wang 80% van de breedte is.
Dus zoals Gert schrijft: 185/80/14 zou vollediger zijn.
Waarschijnlijk wil jij de afrolmaat weten, want daarmee is het makkelijk te vergelijken wat er bij je originele banden in de buurt komt. Maar er zijn al genoeg suggesties gedaan waar je mee uit de voeten zou moeten kunnen.
Als er verder niets bij de aanduiding staat, gaat het in bandenland om een 80-serie band; dit betekent dat de hoogte van de wang 80% van de breedte is.
Dus zoals Gert schrijft: 185/80/14 zou vollediger zijn.
Waarschijnlijk wil jij de afrolmaat weten, want daarmee is het makkelijk te vergelijken wat er bij je originele banden in de buurt komt. Maar er zijn al genoeg suggesties gedaan waar je mee uit de voeten zou moeten kunnen.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2009 20:05 #93620
door René Minnebo (GAST)
<p>Sven,</p><p> </p><p>Idd wil ik zo dicht mogelijk bij de originele afrol maat komen, en ik ben ook heel erg blij met alle info die men in de topic zet.</p><p> </p><p>Wat mij nog wel bezig houdt is, en dan moeten we even kijken naar de info van Gert Vegter, die geeft een 2 tal banden maten op (<strong><em>195/75/14 of 185/80/14</em></strong>) en dan valt me op hoe breder de band des te minder de hoogte en ga je smaller dan wordt ie weer breder. Er zal wel een logische verklaring voor zijn maar ik weet hem niet. </p><p> </p><p>Wie wel??</p>