banden 165/15 en 5,5J
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-08-2010 00:46 #96355
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic banden 165/15 en 5,5J
<p>" History is bunk" was een gezegde van Henry Ford. Ik heb van 1968 tot 1975 gereden met de standaard 4.5" velg met 165/82/15 banden, Michelin Zx . Was niks mis mee, of ik wist niet beter. Van 1975 tot 1980 heb ik gereden met 5.5" velg met dezelfde bandenmaat. Indertijd mocht je nog oerend hard, en dat heb ik dan ook gedoan. In 1980 kocht ik een Amazon met 4" velgen en die vond ik met 165 banden tamelijk wiebelig rijden, zodat ik die velgen heb laten verbreden tot 5". Voor het dagelijks gebruik was dit een prima combinatie, maar tijdens klassementsproeven in rallies vond ik , dat ik wel wat meer grip kon gebruiken. Afgelopen voorjaar waren mijn banden aan vervanging toe, en heb ik de winterbanden van mijn Volvo 945 op de Amazon laten zetten. De 900 serie heeft standaard 6".</p><p>Vandaag heb ik weer eens een rally gereden, en kwam ik het fenomeen wiebelen, oftewel konen weer tegen, dat vertelt me dat, de combinatie 195/60/15 op 5" velg geen optimale keuze is. Qua optiek wil ik met de gesloten velg bij een '62-er eigenlijk niet breder gaan dan 5", dus zal ik voor breder rubber wat zijn voordelen heeft, op zoek moeten gaan naar 185/70/15.</p><p>Terugkomend op jouw vraag: 165/82/15 op 5.5" velg gaat naar mijn mening prima.</p>
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-09-2010 19:15 #96354
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic banden 165/15 en 5,5J
<p>misschien ten overvloede, wat rene schrijft(eerste reactie) de hoogte breedte verhouding van de band heeft niets te maken met de diameter van de velg. 4 of 5 of 5,5J zegt alleen iets over de breedte van het velgbed. </p><p>Als, best wel erg nauwkeurige maat, kun je aanhouden dat 1 maat breder, een 5% kleinere hoogte verhouding moet hebben om eenzelfde afrolmaat te houden.</p><p>als ik dit lees dan denk ik zelf al onhandig uitgelegd, maar bijvoorbeeld: een 165/15 band gaat normaliter door voor een 165/80R15 band, een 175/75R15, of en 185/70R15 of een 195/65R15 band heeft dezelfde afrolmaat, dwz, na 1 omwenteling dezelfde afstand afgelegd. hiermee heb je dus de kleinste afwijking in snelheid tov. je motortoerental. een kleinere band zal meer trekkracht geven, maar ook meer toeren bij 100km/h, een grotere juist andersom. </p><p>belangrijk bij het monteren van andere velgen is dat de ET maat hetzelfde is, dit staat voor Einpres-Tiefe (of zo iets, 't is duits) dit is het verschil in mm. van het punt waar de velg tegen de remtrommel aanligt tov. het midden van de velg (band). als dit wezenlijk afwijkt krijg je een ander stuurgedrag; zoeken, spoorgevoelig enz.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.