banden 165/15 en 5,5J
- Adriaan Nagel
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-08-2010 19:35 #48820
door Adriaan Nagel
122S
C70 Cabrio Soft
banden 165/15 en 5,5J is gemaakt door Adriaan Nagel
Mijn auto is een 122S uit 1965.
Ik ben van plan om nieuwe velgen te kopen, maar heb net nieuwe 165X15 Vredenstein Classics gekocht. Passen deze ook op 5,5JX15?
Wat doet het met veercomfort en besturing/wegligging?
Wie heeft er ervaring mee?
Groeten,
Adriaan
Ik ben van plan om nieuwe velgen te kopen, maar heb net nieuwe 165X15 Vredenstein Classics gekocht. Passen deze ook op 5,5JX15?
Wat doet het met veercomfort en besturing/wegligging?
Wie heeft er ervaring mee?
Groeten,
Adriaan
122S
C70 Cabrio Soft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-08-2010 21:23 #96364
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic banden 165/15 en 5,5J
<p>ik denk dat je de replica gt velgen bedoeld van chinese makelij , te koop bij de bekende volvo onderdelen handelaren voor een goede 100 euro het stuk.</p><p>ik heb ze aan de voorzijde ter vervanging van verbrede 7j velgen.</p><p>7j velgen aan de voorzijde beviel mij niet , liep ook aan tegen de spatborden in de bocht en met passagiers.</p><p>de replica velgen rijden erg fijn wat betreft besturing en weggedrag algemeen echter de chromen sierdeksels passen niet.</p><p>dit vergt bepaalde aanpassingen.</p><p>de banden voor standaard 4j velgen zijn 80 hoog , voor de 5,5 j velgen moet je 65 hoog hebben , 195/65/15inch.</p>
27-08-2010 22:45 #96363
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic banden 165/15 en 5,5J
Zoals ik de vraag lees, heeft Adriaan al 165/80R15 velgen zoals bedoeld op de 4J velgen en is zijn vraag of hij die ook op 5,5J velgen kan leggen.
Ik rij nu zelf met 165/80R15 velgen op 5,5J velgen op mijn 1800ES en dat gaat prima.
De 195/65R15 die Rene noemt staan wel een stuk mooier.
Ook volgens de berekening "An ideal rim-width calculator" op www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
kun je een 165/80R15 op een 4,5J tot 6J velg leggen, al lijkt dat laatste me optimistisch.
Ik rij nu zelf met 165/80R15 velgen op 5,5J velgen op mijn 1800ES en dat gaat prima.
De 195/65R15 die Rene noemt staan wel een stuk mooier.
Ook volgens de berekening "An ideal rim-width calculator" op www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
kun je een 165/80R15 op een 4,5J tot 6J velg leggen, al lijkt dat laatste me optimistisch.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jaap Gerkes
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-08-2010 09:04 #96362
door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic banden 165/15 en 5,5J
Dat is een prima combinatie. Ik heb zelf sinds kort mijn winterbanden in 165/80 op 5.5 inch minilites liggen. Dat rijdt aanmerkelijk strakker / stabieler dan op de originele smalle velg. Het verschil met de zomerbanden in 185/70 (overigens ook Vredestein Classic en ook gemonteerd op 5.5 inch) is nu heel veel kleiner dan daarvoor. Het effect op de wegligging van een bredere velg is volgens mijn waarneming veel groter dan van de band. En het blijft redelijk licht sturen...
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-08-2010 09:53 #96361
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic banden 165/15 en 5,5J
<p>mmm , bruikbare informatie.</p><p>ik heb de prijslijst er eens naast gelegd, banden in de maat 165/80/15 en 185/70/15 is vrijwel geen keuze , slechts enkele merken leverbaar o.a. vredestein en zeg 100 euro het stuk.</p><p>de maat 195/65/15 is volop leverbaar voor de helft van deze prijs.</p><p>als je de 165/80/15 toch al hebt zou ik ze gewoon gebruiken.</p>
- Adriaan Nagel
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
28-08-2010 14:06 #96360
door Adriaan Nagel
122S
C70 Cabrio Soft
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic banden 165/15 en 5,5J
<p>Heren, </p><p>dank voor jullie reacties. Ik zal nog wat info toevoegen:</p><p>Ik heb momenteel de standaardvelgen er op zitten en overweeg de minilitevelgen bij Dries Bakkenes te kopen.</p><p>Op mijn banden staat 165R15. Is dat hetzelfde als 165/80/15?</p>
122S
C70 Cabrio Soft
28-08-2010 19:11 #96359
door Lars Rengersen
Het getal 80 staat voor hoogte/breedte verhouding in %.
Als er niks bij staat is het volgens mij 100%.
In dat geval geeft je teller ongeveer 10% te weinig aan.
Waarschijnlijk heb je dan de Sprint Classics .
Dat brede velgen de wegligging verbeteren heb ik mogen ondervinden. Mijn idee was echter dat dit vooral komt door het feit dat er dan meteen ook bredere banden onder zitten.
Ik zou niet direct inzien waarom 165/80R15 op 5,5J velgen een betere wegligging geven dan op 4J velgen.
Jaap geeft aan dat dit wel degelijk verschil maakt.
Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.
Als er niks bij staat is het volgens mij 100%.
In dat geval geeft je teller ongeveer 10% te weinig aan.
Waarschijnlijk heb je dan de Sprint Classics .
Dat brede velgen de wegligging verbeteren heb ik mogen ondervinden. Mijn idee was echter dat dit vooral komt door het feit dat er dan meteen ook bredere banden onder zitten.
Ik zou niet direct inzien waarom 165/80R15 op 5,5J velgen een betere wegligging geven dan op 4J velgen.
Jaap geeft aan dat dit wel degelijk verschil maakt.
Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.
- Jaap Gerkes
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-08-2010 08:00 #96358
door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic banden 165/15 en 5,5J
Volgens mij gaat er in de vorige reactie iets niet helemaal goed. 165/15 is ongeveer hetzelfde als 165-80/15. Als er niets bij staat is de hoogte ongeveer 82%, geen 100% (even googlen, zijn meerdere sites waar je iets hierover kan vinden).
De 4 inch velg van de Amazon is, ook voor die tijd, erg smal. De band kan als het ware vrij makkelijk over de velg "rollen". Een bredere velg geeft een bredere basis, en daardoor minder vervorming in bochten. Veel sportieve auto's (bv MG, Alfa Romeo) stonden tot in de jaren 70 standaard op 165 banden, maar altijd in combinatie met een "normalere" velg van minstens 5 inch. Natuurlijk hebben bredere banden zelf ook effect. Overigens is 196/65 een erg populaire en dus waarschijnlijk prima keuze voor een amazon met brede velgen. Je hebt dan in ieder geval veel keuze, ook in winterbanden, voor gunstige prijzen.
De 4 inch velg van de Amazon is, ook voor die tijd, erg smal. De band kan als het ware vrij makkelijk over de velg "rollen". Een bredere velg geeft een bredere basis, en daardoor minder vervorming in bochten. Veel sportieve auto's (bv MG, Alfa Romeo) stonden tot in de jaren 70 standaard op 165 banden, maar altijd in combinatie met een "normalere" velg van minstens 5 inch. Natuurlijk hebben bredere banden zelf ook effect. Overigens is 196/65 een erg populaire en dus waarschijnlijk prima keuze voor een amazon met brede velgen. Je hebt dan in ieder geval veel keuze, ook in winterbanden, voor gunstige prijzen.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-08-2010 13:27 #96357
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic banden 165/15 en 5,5J
Ik sluit me helemaal aan bij Jaap; wat hij "rollen over de velg" noemt, heet in de bandenwereld konen. Hoe minder de band dit doet, hoe beter wegligging en stuureigenschappen; tussen velg en loopvlak wordt alles met minder vertraging doorgegeven. Bij sommige klassen rallye-auto's werden vroeger ook de velgen extreem verbreed om konen te voorkomen en dus betere rem- en stuureigenschappen te krijgen zonder dure band-wielkombinaties aan te moeten schaffen.
Als je kijkt naar de breedte van het loopvlak (165mm) en de breedte van de velg bij 5,5j (140mm) moet deze kombinatie goed kunnen, en zelfs 6j zou kunnen. Als het velgbed breder zou worden, kun je problemen van andere aard verwachten bij monteren en afdichten.
Groet, Sven
Als je kijkt naar de breedte van het loopvlak (165mm) en de breedte van de velg bij 5,5j (140mm) moet deze kombinatie goed kunnen, en zelfs 6j zou kunnen. Als het velgbed breder zou worden, kun je problemen van andere aard verwachten bij monteren en afdichten.
Groet, Sven
29-08-2010 15:17 #96356
door Lars Rengersen
Weer wat geleerd. Klinkt logisch inderdaad!
Dan zit je met 165R15 banden dus prima.
Dan zit je met 165R15 banden dus prima.