- Berichten: 3349
APK Filippijnen
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Afgelopen week moest mijn auto APK gekeurd worden.
Normaal is dat alleen een emissietest maar nu moest ik naar een keuringsstation.
In Nederland ging ik altijd naar een garage en daar deed men in mijn ogen simpele testen.
Nu kwam ik bij station terecht hypermodern nog nooit zoiets gezien.
Er waren drie teststraten in dit station een voor motoren, een voor personenauto’s en een voor vrachtvervoer.
Ik moest mijn auto in het begin van de teststraat parkeren en vandaar werd het overgenomen door een testmonteur en een monteur die aan de zijkant meeliep.
Ik mocht ook aan de zijkant meelopen, men had nog nooit zo’n auto getest (Volvo amazone).
Eerste stop auto werd boven een put gereden en de onderzijde plus stuurinrichting werd bekenen op roest en lekkage etc.
Tweede stop test voor schokbrekers.
Derde stop test voorremmen.
Vierde stop test achter schokbrekers
Vijfde stop test achterremmen en snelheidsmeter deze wordt vergeleken met de snelheid die van de rollenbank afkomt zit die te ver ernaast dan is dit een afkeurpunt.
Zesde stop test koplampen en emissietest.
Daarna werd de rest van de verlichting claxon en ruitenwissers gecontroleerd visueel.
Alle uitslagen van testen kon men aan de zijkant van de straat aflezen op grote schermen en of dat een test goed was of afgekeurd.
Bijmij remde het linkerachterwiel meer als het rechter maar was nog binnen de limiet.
Het duurde nog geen half uur en ik stond weer buiten.
Er was ook een ruimte met gereedschap zodat men kleine dingen nog snel kon repareren.
Na einde test kreeg ik en test rapport.
Handrem is hier parkeerrem en hoeft het niet te doen ze zeggen hier je kunt ook een steen achter je wiel doen.
Voor mij 1-0 voor de Filippijnen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 256
-Over het algemeen slappe APK keuring in NL
-motorwijzigingen en pimpen leidt niet automatisch tot RDW afkeur (in sommige landen is inbouw van LPG of ander motornummer al een reden tot afkeur)
-APK om de 2 jaar vanaf 30 jaar en na 50 jaar helemaal niet meer in NL
-veel oldtimerspecialisten
-veel onderdelen her en der (een bekend gezegde in het buitenland: Als je de onderdelen voor je oldtimer niet in NL vind, dan vind je het nergens!)
-oldtimerkentekens zijn mogelijk
-veel oldtimers te koop aan democratische prijzen
-veel liefhebbers, ook bij niet oldtimer bezitters
-goede ANWB afsleepverzekering, waarbij verzekering op persoon en niet per auto is. (touring wegenhulp in Belgie sleept je auto bv niet meer automatisch af als je pech hebt in het buitenland (hangt van dagwaarde af)
-vanaf 40 jaar 0 wegenbelasting, in andere landen betaal je in het beste geval een verlaagd tarief.
-vriendelijke en goede oldtimerverzekeringen
-onbeperkt gebruik, ook in milieuzones in NL (Duitsland ook vanaf 30 j geen milieustickers meer nodig)
-veel clubs
etc...
etc...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 256
Dat denk ik ook, het is wel WEL iedere keer bangen om dan (buiten NL) bij een nieuwe APK geen oldtimerhater als keurmeester te krijgen. Die kans is in Belgie ook reëel bij die ambtenarenkeuringsstations van de overheid,Wat ik wil zeggen wanneer mijn auto door een keuring zoals hier boven beschreven dan zit het wel snor denk ik.
m.vr.gr.
Johan Geers
waar het nu ook verplicht is geworden om je oldtimer periodiek te laten keuren (ook oldtimers van 100 jaar oud!)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 17681-dummy
- Offline
- Expert lid
- Ouwe meuk is leuk
- Berichten: 104
Ik ben zelf jaren APK-keurmeester geweest. Als je volgens de regels en het beleid van de RDW keurt dan keur je op een goede en eerlijke manier die bovendien steekproefsgewijs door de RDW gecontroleerd wordt.
Wat de Belgische autokeuring betreft:
Ik heb aan het begin van dit jaar in België een Volvo 164 gekocht. Die wagen was in mei 2021 gekeurd, voor 5 jaar. Nadien is er 350 km mee gereden. Het keuringsbewijs heb ik bij aankoop meegekregen. Ik kreeg een auto die in NL nooit goedgekeurd zou zijn:
- Bovenmatige speling op de stuurkogels (5mm)
- Handrem deed linksachter nauwelijks iets
- Uitlaat lek, slecht gelast, onvoldoende bevestigd en in zeer slechte staat
- Koplampen verkeerd afgesteld
- Rubbers van de onderste draagarmen aan de vooras compleet vergaan
Hoe dit in hemelsnaam allemaal "gemist" is bij de autokeuring is mij een raadsel maar gevaarlijk was het zeker!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Adriaan Nagel
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Afschaffen APK-plicht boven 50 jaar heeft ook niet mijn instemming, maar procentueel zal uit onderzoek gebleken zijn, is dit geen punt.
Omdat ik mijn auto wel, maar mijn eigen oordeel niet altijd vertrouw, laat ik mijn Amazon uit 1965 elk jaar keuren door een deskundig en onafhankelijk keurmeester, die het beste met mij en het overige verkeer voor heeft.
122S
C70 Cabrio Soft
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 256
Het feit dat je eigen garage de keuring mag doen wil niet zeggen dat het slecht gebeurt, maar het maakt wel veel verschil als de auto gekeurd worden door garagisten met passie voor het model of anderzijds door een ambtenaar met een afkeer voor klassieke wagens.De APK is absoluut geen sinecure in Nederland. Natuurlijk zijn er gevallen te benoemen waarin het verkeerd ging, waarin de uitslag van de keuring niet overeenkwam met het eigen oordeel.Keurmeesters kunnen zich niet veel fouten veroorloven, want afkeur bij steekproef heeft consequenties voor de keurmeester.
Afschaffen APK-plicht boven 50 jaar heeft ook niet mijn instemming, maar procentueel zal uit onderzoek gebleken zijn, is dit geen punt.
Omdat ik mijn auto wel, maar mijn eigen oordeel niet altijd vertrouw, laat ik mijn Amazon uit 1965 elk jaar keuren door een deskundig en onafhankelijk keurmeester, die het beste met mij en het overige verkeer voor heeft.
Wat APK vrijstelling voor 50 plussers betreft, ik heb zelf 3 auto's ouder dan 1961. Deze worden op en top onderhouden en zeker op gebied van veiligheid. Soms staan ze ook enkele jaren in de stalling, dan is het wel zo fijn dat ze niet alleen voor een APK de stalling uitmoeten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Adriaan Nagel
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
122S
C70 Cabrio Soft
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Een remtest op de weg zoals het soms nog gebeurt daar zijn geen waardes aan verbonden de keurmeester vind het goed of niet goed.
Dus geef mij maar zo'n test straat weet ik wat ik moet doen als waardes niet goed zijn.
Ik heb weinig aan van "hij remt vanachter niet zo goed" wat moet ik daar mee cijfers vertellen mij meer.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 17681-dummy
- Offline
- Expert lid
- Ouwe meuk is leuk
- Berichten: 104
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.