Parijs en milieu

Lees meer
26-06-2017 14:52 - 26-06-2017 14:54 #170034 door Tom Steverink
Parijs en milieu is gemaakt door Tom Steverink
Het ziet ernaar uit dat je met je nederlandse klassieke auto ook Parijs niet in mag. Na veel zoeken vond ik dat notabene op de site van de ANWB... Franse oldtimers met een frans "collection" kenteken kunnen wèl een ontheffing krijgen.
Zie: anwbKLIK

En nieuwe auto's moeten dus een sticker aanvragen om Parijs in te mogen. Niet duur, maar het schijnt lang te duren (zoals alles hier....)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2017 15:33 #170035 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Parijs en milieu
en nog een handig linkje voor de rest van Europa:

www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/m...ckers-en-milieuzones

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2017 21:07 #170048 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Parijs en milieu
Tom, bedankt voor het uitzoeken! Gaan we met de 145 maar om Parijs heen.....

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2017 07:45 #170057 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Parijs en milieu
Het is niet te geloven hè, ik heb op de franse sites alles afgezocht, niets te vinden over buitenlandse oldtimers. Waarschijnlijk zijn ze ze gewoon vergeten....
Ik wacht sinds 12 februari op het omzetten van mijn NL rijbewijs naar een franse.....ik heb nog steeds alleen een papier dat verklaart dat ze het hebben ingenomen....
De "Service Publique" bestaat hier niet voor de burger, de burger bestaat voor de Service Publique. Dus haal dat woord "Service" er maar af...
Na héél lang aandringen kreeg ik nu als antwoord dat de Nederlandse staat niet antwoordt op hun vraag over mijn rijbewijs ha, ha!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2017 10:41 - 27-06-2017 11:16 #170065 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Parijs en milieu
Tom,

Buitenlandse oldtimers kunnen geen vignet krijgen en mogen dus niet het centrum van Parijs in van 08:00-20:00 uur.

Er is alleen een uitzondering voor Franse oldtimers.

V.w.b. de Service Publique : dat ligt mogelijk (ook) aan de (Sous-)Prefecture waar jij je aanvraag hebt ingediend : bij mij was het eind vorig jaar binnen 10 dagen geregeld.

(ok, ik was al eerder een keer langs gegaan om te overleggen over de benodigde formulieren etc, maar toen ik de aanvraag eenmaal ingediend had, was mijn nieuwe Franse rijbewijs er binnen 10 dagen, via la Poste. Dat is bijzonder snel, zeker als je bedenkt dat de Prefecture het rijbewijs niet zelf uitgeeft : zij controleren de aanvraag en geven e.a. door aan een centrale organisatie ergens in Noord Frankrijk, die het rijbewijs aanmaakt en per post toestuurt).

De Prefectuur heeft in principe helemaal geen reden om in NL navraag te doen (wat willen ze dan weten ?).

Bij je aanvraag had wel een verklaring van de RDW moeten zitten dat je rijbewijs niet op een of andere manier 'belast' is (NL heeft geen puntenstelsel voor overtredingen e.d., maar FR nu eenmaal wel). Een mogelijk probleem is dat de Nederlandse RDW zich niet aan Europese afspraken houdt en een dergelijke verklaring alleen in het Nederlans of het Engels af geeft (en dat zou dus in alle talen van de Europese Unie moeten .....). Engels kan geweigerd worden (is volgens de NL Ambassade in Parijs het geval). Bij mij in het zuiden werd Engels geaccepteerd, al leidde het wel tot enige verwarring. De dame aan het loket wist aan de hand van mijn paspoort uiteraard dat ik NL ben maar las in de RDW verklaring iets over een 'Dutch driver license' en vroeg verbaasd aan mij of ik hiervoor dan een Duits rijbewijs had ? Ik uitgelegd dat 'allemand' in het engels 'german' is en dat 'dutch' toch echt 'neerlandais' of 'hollandais' betekent. Probleem opgelost.

Zo zie je : er kunnen grote verschillen zijn, zeker tussen Noord en Zuid (maar dat is in NL ook wel een beetje zo ...). De Franse 'Service Publique' is uitermate gecompliceerd en ik wil het dan ook zeker niet opnemen voor de bureaucratie hier ! Maar, als je de juiste weg weet te vinden dan werkt het meestal wel. (ben zelf gemeenteraadslid in een commune van 300 inwoners en ruim 15 km2, en ondervind dit dus met enige regelmaat 'aan den lijve').

P.S. :
Tom, kijk even op die verklaring dat ze je rijbewijs ingenomen hebben : daarmee mag je alleen in Frankrijk rijden en het staat mij bij dat het slechts tijdelijk geldig is - dus als het al zo lang duurt mag je nu misschien helemaal niet meer rijden ..... (ik heb destijds ook zo'n verklaring gehad, maar heb hem niet meer en kan dus niet nagaan hoe lang het geldig is).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2017 10:48 #170066 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Parijs en milieu
@Paul Franse :

Je kunt gewoon 'via' Parijs, je mag alleen het centrum niet in (van 08:00 tot 20:00; Paris Intramuros, oftewel het centrum, is het gedeelte binnen de Péripherique Intérieur).

De Péripherique Intérieur zelf is gewoon toegankelijk, evenals de overige noord-zuid verbindingen (A3/A86 en N104/A104 (=la Francilienne))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2017 11:36 #170069 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Parijs en milieu
Rob, ik heb net als jij van tevoren navraag gedaan bij de (sous-) préfecture en de verklaring van de RDW was niet nodig zeiden ze. Ik heb ze ook gevraagd waarom men navraag doet in NL, maar zoals gebruikelijk geen antwoord....
Ik heb het papier al enkele malen verlengd en hij loopt binnenkort weer af...en bovendien is het alleen B en geen A en BE zoals ik heb...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2017 14:15 #170073 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Parijs en milieu
Hoi Tom,

Dat de diverse Préfectures en France dingen geheel op eigen wijze doen, was mij al bekend. Een Préfecture heeft uiteraard de plicht om onderzoek te doen alvorens een NL rijbewijs te vervangen door een FR rijbewijs, da's logisch. Bij mij accepteerden ze daarvoor de RDW 'echtheids' verklaring, bij jouw (sous)Préfecture gaan ze dus zelf navraag doen. Maar het enige dat ze kunnen onderzoeken is of het rijbewijs echt is, voor welke categorien het geldig is en of je geen stoute dingen hebt gedaan (verkeersovertredingen, dan wel strafbare feiten (ramkraak, ongeluk met letsel onder invloed van alcohol, etc)). Dat staat nu juist in die RDW verklaring.

Wellicht doen ze dat in het Frans en wellicht bij de verkeerde intantie (Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag (of nog erger : de NL ambassade te Parijs, heb je echt niets aan)). Dan mag je hopen dat die het doorsturen naar de RDW. Die kunnen niet zo veel met een franstalig verzoek .....

Heb het nog even nagekeken : bij mij in de Gard (30) is het document dat verklaart dat je rijbewijs ingenomen is 2 maanden geldig en kan 2x verlengd worden. Dus totaal 6 maanden.

Je te souhaite bon courage .....

Misschien zou je toch nog eens kunnen navragen of het helpt als jij alsnog die RDW verklaring aanvraagt, en desnoods door een officieel erkend vertaler (geregistreerd bij Tribunal de Grande Instance) laat vertalen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2017 16:37 #170077 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Parijs en milieu
Ik neem aan dat dat een "verklaring van echtheid" is die ik op de RDW site vind? De willekeur hier in Franrijk is inderdaad enorm, bijvoorbeeld de tweede 940 die ik importeerde moest volgens de préfecture van Châlons naar de Mines voor keuring. Daarna naar de sous-préfecture van Reims: geen probleem!! We wonen en wxerken sinds 4 en een half jaar in Frrankijk, en verder is alles prima, maar de ambtenarij is werkelijk schofterig slecht...en in mijn ervaring zijn het vooral de fransen die zich niets aantrekken van europese regelgeving.
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat iets niet kon, tot ik zei dat ik samen met mijn vrouw die "Ophtalmologiste" is het cabinet run... En plots kan het wèl....

Hmm, misschien moet een moderator onze uitwissling maar in een nieuw draadje stoppen, we dwalen nogal af!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-06-2017 15:59 - 28-06-2017 15:59 #170100 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Parijs en milieu
maar welk weldenkend mens wil er nou met de auto doordeweeks op werktijden Parijs in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.