rijgedrag 145

• Gerben Klein Willink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 22:30 #153881 door Gerben Klein Willink (GAST)
rijgedrag 145 is gemaakt door Gerben Klein Willink (GAST)
dag heren/dame, ik heb vorige week proefgereden in een 145 omdat we op zoek zijn naar een leuke oude auto voor de familie ritjes. Mijn vrouw moet er ook mee overweg kunnen dus vond ik een 145 met stuurbekrachtiging. Echter viel mij het weggedrag erg tegen. Het deinde nogal wat ik niet zo erg vind maar de besturing was niet erg direct. We hebben ooit een Duett gehad, en daarbij was dat ook zo. Ik had gehoopt dat een 145 een stuk strakker is. Moet ik wel zeggen dat ik nu in een saab 900 (bj 1986) rij, die veel strakker (duidelijker) rijdt. Ik heb de auto om die reden ook niet gekocht. Is dit normaal rijgedrag voor deze volvo's of bestaan er wel 145/144/142's die strakker sturen en remmen. Alvast bedankt, groet Gerben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2015 07:04 #153885 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic rijgedrag 145
Stop maar met zoeken want dat is gewoon het karakter van het type, die van mijn schoonvader had het ook. Dan raad ik je aan om naar een 245 uit te kijken. Die hebben een moderne stuurinrichting. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben het is wennen en jezelf aanpassen als je in een duett, katterug of Amazon rijd ze hebben allemaal nagenoeg dezelfde stuurinrichting.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2015 08:19 #153886 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic rijgedrag 145
Je kunt ze wel veel strakker krijgen. Schokbrekers, rubbers etc. Maar het zijn geen moderne auto's, gelukkig niet! :D

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Gerben Klein Willink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2015 09:13 #153889 door Gerben Klein Willink (GAST)
Beantwoord door Gerben Klein Willink (GAST) in topic rijgedrag 145
oke bedankt voor de reactie's. Dan is het zeker beter om een 245 te kopen. Bedankt en dit topic mag gesloten worden. Hoe moet dat? Groet Gerben

• Koen Meesters (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-09-2015 16:24 #153897 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic rijgedrag 145
Voor je meteen stopt met zoeken!

Stuurgedrag is behoorlijk relatief. Wat ik strak vind, vindt jij misschien niet strak.
Onze amazon stuurt gewoon goed; niet zoekerig o.i.d. Uiteraard is de besturing van moderne auto's meestal strakker (hoewel ik ook wel moderne auto's gereden heb die behoorlijk zoekerig waren, vooral kleine auto's met stuurbekrachtiging).
Ik heb destijds bij mijn zoektocht naar amazons diverse exemplaren geprobeerd en er waren zeer grote verschillen. Bij de remmen waren de verschillen nog groter. Eén kreeg ik nauwelijks stilgezet.
Probeer er dus een paar, als ze het allemaal hebben, dan is jou standaard niet haalbaar; maar het kan ook zijn dat jij net een exemplaar hebt gereden met slechte afstelling of versleten onderdelen.

En een beetje wollig sturen hoort natuurlijk ook bij de belevenis van het old-timer rijden!

Succes met zoeken,

Groet, Koen.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2015 19:30 #153911 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic rijgedrag 145
Een 245 veert ook lekker door hoor en heeft daardoor een comfortabel rijgedrag waardoor je eigenlijk in een onthaaste situatie terecht komt, en door een heel andere stuur inrichting stuurt deze echt strak voor een oude auto, Mijn schoonvader vond het igg geen straf om wel is in mijn 245 te rijden. Door de constructie van de stuurinrichting van de 145 en zeker met stuurbekrachtiging die niet snelheids afhankelijk is (denk ik) krijg je al gauw het gevoel dat je altijd maar aan het corrigeren bent tijdens het rijden omdat het lijkt alsof je op ijs rijd. Ook zijn deze auto's behoorlijk gevoelig voor zijwind. Maar alles staat en valt met goed onderhoud. Veelal rijd men lang door met versleten rubbers, speling en slechter vering en of verkeerde of te zachte banden.

Ik rij zelf ook met een Opel Admiral met een 6 in lijn met stuurbekrachtiging en dan met oude stuur inrichting, echter dat ding stuurt strak oke als je een bocht neemt dan lijkt het ff een seconde of 2 te duren voordat die neus een kant op gaat, maar voor zijn 5 mtr lengte en 1664 kg gaat ie zonder problemen en vaag gevoel de bocht om. Hij duikt eerst ff naar beneden en gaat dan de bocht om maar tijdens het recht uit rijden zijn kleine stuur correcties direct te voelen en resulteert in een actie. Wat ik wel op de Opel heb zitten is een stuurdemper die vangt als het ware dat vage gevoel op, misschien had Volvo dit ook moeten toepassen op de 145.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2015 19:52 #153912 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic rijgedrag 145

"Koen Meesters" schreef:
... het kan ook zijn dat jij net een exemplaar hebt gereden met slechte afstelling of versleten onderdelen.

Dat lijkt me zelfs zeer waarschijnlijk...

"Koen Meesters" schreef:

En een beetje wollig sturen hoort natuurlijk ook bij de belevenis van het old-timer rijden!

Niet per definitie, stap maar eens in een Citroën Traction Avant...

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2015 20:34 #153913 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic rijgedrag 145
"Stop maar met zoeken" lijkt me inderdaad wat kort door de bocht.
Natuurlijk rijdt een 145 anders dan een 245 en weer anders dan een moderne auto.
Persoonlijk vind ik mijn Amazon lekkerder rijden qua wegligging en handling dan de 940.
Tegelijkertijd heb ik ook een Amazon gehad die reed als een dweil door versleten ophanging.
Ik heb niet veel ervaring met de 145, maar dat is een nieuwere generatie dan de Amazon dus ik denk dat hij minstens zo strak moet kunnen rijden. Met nieuwe bussen en veren kom je vaak al een heel eind.
Wil je nog een stapje strakker, dan neem je PU bussen en Bilstein (of andere sport) schokbrekers. Een zwaardere stabilisatorstang voor doet ook wonderen.
Dus ook mijn advies: ga nog wat meer proefritten maken.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2015 20:50 #153914 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic rijgedrag 145
Een slap sturende en deinende 140 is niet normaal hoor. Zijwindgevoelig zijn ze wel, maar als de onderboel (en zeker de dempers) in orde is/zijn, rijden ze redelijk strak hoor. Im hun tijd waren ze strakker dan de meeste concollega's. En vergeet de banden niet: die originele 165 bandjes zijn hoog en smal, dus vervormen snel. Op mijn 245's had ik vroeger reinforced banden, dat is met steviger wangen. Dat scheelde ook een slok op een borrel. Ik prefereer mijn 144 zelfs boven mijn Amazon combi...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Harwin Torremans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2015 11:14 #153973 door Harwin Torremans (GAST)
Beantwoord door Harwin Torremans (GAST) in topic rijgedrag 145
Er zit ook nog wel een verschil in een vroeg of laat type 145.
Mijn 74tiger stuurt strakker dan de 71tiger.
Met een IPD stabilisator voor, en wat straffere schokbrekers achter lig je al een heel stuk strakker op de weg.
In ieder geval is het geen reden om niet voor een 145 te kiezen, het is tenslotte een oude auto.

vr.gr. Harwin Torremans.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD