rijgedrag 145
- Gerben Klein Willink (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-

groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Gerben Klein Willink (GAST)
- Nieuw lid
-
- Koen Meesters (GAST)
- Senior lid
-
Stuurgedrag is behoorlijk relatief. Wat ik strak vind, vindt jij misschien niet strak.
Onze amazon stuurt gewoon goed; niet zoekerig o.i.d. Uiteraard is de besturing van moderne auto's meestal strakker (hoewel ik ook wel moderne auto's gereden heb die behoorlijk zoekerig waren, vooral kleine auto's met stuurbekrachtiging).
Ik heb destijds bij mijn zoektocht naar amazons diverse exemplaren geprobeerd en er waren zeer grote verschillen. Bij de remmen waren de verschillen nog groter. Eén kreeg ik nauwelijks stilgezet.
Probeer er dus een paar, als ze het allemaal hebben, dan is jou standaard niet haalbaar; maar het kan ook zijn dat jij net een exemplaar hebt gereden met slechte afstelling of versleten onderdelen.
En een beetje wollig sturen hoort natuurlijk ook bij de belevenis van het old-timer rijden!
Succes met zoeken,
Groet, Koen.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik rij zelf ook met een Opel Admiral met een 6 in lijn met stuurbekrachtiging en dan met oude stuur inrichting, echter dat ding stuurt strak oke als je een bocht neemt dan lijkt het ff een seconde of 2 te duren voordat die neus een kant op gaat, maar voor zijn 5 mtr lengte en 1664 kg gaat ie zonder problemen en vaag gevoel de bocht om. Hij duikt eerst ff naar beneden en gaat dan de bocht om maar tijdens het recht uit rijden zijn kleine stuur correcties direct te voelen en resulteert in een actie. Wat ik wel op de Opel heb zitten is een stuurdemper die vangt als het ware dat vage gevoel op, misschien had Volvo dit ook moeten toepassen op de 145.
Dat lijkt me zelfs zeer waarschijnlijk..."Koen Meesters" schreef:
... het kan ook zijn dat jij net een exemplaar hebt gereden met slechte afstelling of versleten onderdelen.
Niet per definitie, stap maar eens in een Citroën Traction Avant..."Koen Meesters" schreef:
En een beetje wollig sturen hoort natuurlijk ook bij de belevenis van het old-timer rijden!
Natuurlijk rijdt een 145 anders dan een 245 en weer anders dan een moderne auto.
Persoonlijk vind ik mijn Amazon lekkerder rijden qua wegligging en handling dan de 940.
Tegelijkertijd heb ik ook een Amazon gehad die reed als een dweil door versleten ophanging.
Ik heb niet veel ervaring met de 145, maar dat is een nieuwere generatie dan de Amazon dus ik denk dat hij minstens zo strak moet kunnen rijden. Met nieuwe bussen en veren kom je vaak al een heel eind.
Wil je nog een stapje strakker, dan neem je PU bussen en Bilstein (of andere sport) schokbrekers. Een zwaardere stabilisatorstang voor doet ook wonderen.
Dus ook mijn advies: ga nog wat meer proefritten maken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Harwin Torremans (GAST)
- Nieuw lid
-
Mijn 74tiger stuurt strakker dan de 71tiger.
Met een IPD stabilisator voor, en wat straffere schokbrekers achter lig je al een heel stuk strakker op de weg.
In ieder geval is het geen reden om niet voor een 145 te kiezen, het is tenslotte een oude auto.
vr.gr. Harwin Torremans.