Winterbanden Amazon huren/lenen
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Een zomer band wordt niet voor niks gebruikt in de zomer. Een winterband slijt veel harder en zwalkt meer op de weg door het zachte rubber.
Daarin tegen kun je beter een gebruikte winterband rijden in de winter dan een nieuwe zomerband..
Deze zal altijd veel meer grip hebben door het zachter rubber en de hoeveelheid groeven.
Een zomer band wordt hartstikke hard door de temperatuur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Die temperatuurgrens van onder de 10graden vermelde je er eerst niet bij. Ik heb het over de zomer. Een winterband hoort niet thuis in de zomer (ook nieuw) omdat die simpelweg geen grip hebben. Ik rij werkshalve met al seizoens en in de zomer was het niet grappig om een klaverblad op te rijden.
In de zomer is nauelijks zo nat dat wintebanden nodig zijn. Kijk maar naar deze zomer. Het heeft een keer geregend in juni en in september. De rest was relatief droog.
Over de maat kleiner heb ik geen oordeel gegeven, want ik kan de denkwijze snappen.
Dus ik heb het over je argument: op nat wegdek zijn winterbanden altijd beter, dat is onzin.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Pieter is slechts een professional uit de banden industrie...
Hij heeft belangeloos uitvoerig zijn kennis op dit forum gedeeld, doe er mee wat je wilt.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Hmm, dit is zoiets als vloeken in de kerk, lijkt me... In ieder geval te gechargeerd, want die wegligging van een Amazon is zo slecht nog niet en het verschil tussen zomer- en winterbanden is 's zomers best wel merkbaar. Overigens hebben we het over één van de populairste klassiekers in dit land. En daar komt bij: auto's van nu hebben een vormgeving van niks vergeleken met auto's van vroeger."Lars Weffers" schreef:
... zo'n oude auto heeft een wegligging van niks tegen over auto's van nu...
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Starre achteras?
En de voortrein met dubbele draagarmen met vaste veer(in ieder geval bij de 100 serie).
Heeft een Amazon geen vaste fuse, of is dat alleen de Duett/Katterug?
't zal zeker goed op de weg liggen maar er zit 40 jaar verschil in het ontwerp
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
even terug naar de vraag van Micky die met haar Amazon op wintersport wil; dan moet je inderdaad winterbanden monteren, is veiliger en je komt niet in conflict met de lokale wetgeving. Probleem is dan dat als je met de originele 4 inch velgen rijdt je geen goede winterband kan vinden (is mij tenminste nooit gelukt); alleen Vredestein heeft nog een winterband in die maat maar dat is zo'n hele gedateerde met die grote blokken in het profiel; dan voldoe je wel aan de wetgeving maar vergeleken met de huidige lamellentechniek in de slechtweerbanden rijdt het voor geen meter en zal je bij de eerste sneeuwvlokken met sneeuwkettingen moeten werken als je de helling op wil. Ga je voor 5,5 velgen dan is er geen probleem. Huren of lenen wordt dan wel een ingewikkelde zaak tenzij er toevallig iemand een setje kan missen in die tijd. Mijn advies: ga met een andere auto of investeer in bredere velgen, heb je altijd blijvend plezier van, wat voor( zomer-winter) banden je er dan ook onder legt; want ook de originele 165/80 R15 presteert beter op een bredere velg en de alternatieve maten 185/70R15, 195/65R15 en 205/60R15 voelen zich prettig op 5'5 inch
- 12795-dummy
-
- Junior lid
-
Maar het is een interessante discussie geworden! Ik heb eruit gefilterd wat voor mij van belang is en om te weten wat mijn opties zijn;
1. Ik koop winterbanden dan neem ik ook andere bredere velgen want met die smalle velgen zijn de winterbanden of niet krijgen of niet zo effectief.
2. Of anders leen ik de Mercedes van mijn schoonvader..... ( of vloek ik nou in de kerk

Groeten!
Nou eh, dit kan er nog net mee door... :mrgreen:"Micky Bakker" schreef:
Of anders leen ik de Mercedes van mijn schoonvader..... ( of vloek ik nou in de kerk)
Nee, gekheid natuurlijk, maar dit is een forum voor liefhebbers van Volvo-klassiekers en als dan iemand die auto's hier gaat afbranden dan vraagt dat natuurlijk om een reactie c.q. nuancering. Sorry voor het misbruik van je topic.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Dat zijn dus die Vredesteins die hierboven door Pieter Singelenberg nu juist zijn afgeraden..."Ronald Damme" schreef:
link.marktplaats.nl/738287461