- Berichten: 886
Wegenbelasting
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
"Rob ter Huurne" schreef:
Zo'n emissie- of roettest kan je extreem makkelijk "omzeilen" met een diesel. Een landbouw-goedje erin dat je bij de Boerenbond kan halen en heel je roet-uitstoot verdwijnt als sneeuw voor de zon
landbouwgoedje?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- R.P. Leuvenink
- Offline
- Expert lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
- Berichten: 86
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob ter Huurne
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 12
Populair in België zijn (om door de roettest heen te komen):
- een liter remvloeistof in een volle tank diesel gooien;
- 2 liter (kachel of lampen of witte) petrolium in een volle tank diesel
- zibro-kamin olie, dit wordt het vaakst gebruikt in België. Is vergelijkbaar met lampenolie maar net wat anders qua samenstelling en verbrandt supergoed (dus niet te traceren bij de roettest). Aangezien de Zibro-kachels populair zijn in de landbouw staat de olie mij altijd bij als "landbouw-goedje" maar is het eigenlijk niet dus. :P Maar o.a. de Boerenbond en Formido hebben deze olie.
Ik heb wel eens gesproken met een Belse garagehouder die moeite had om een 240 diesel (met D6) door de schouwing heen te trekken: kwam niet door de roettest en hij had de filters etc al vervangen en al even goed gereden met de auto (lees: goed warmgestookt en flink zitten planken). Toen ik hem vertelde over Zibro-kamin olie (en daarbij vermeldt dat dit geintje nota bene uit België kwam) kreeg 'ie de auto zowaar alsnog door de keuring dankzij de toevoeging. Het is cheaten, maar het werkt goed. Sowieso is het maar een momentopname.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Met dank aan Frans Weekers, wat een mazzel we hebben een oldtimer liefhebber bij de vvd
de bezitter van een peugeot 504 gaat de herinvoering van de 30 of 60 dagenkaart heroverwegen.
dit is zeer goed nieuws.
Leuk voor als je echt een klassieker hebt van een periode 19.... tot en met de jaren 60, maar niet voor een jaren 70 of 80 auto. Voor mij hoeft het dan niet meer dan koop ik wel een recente auto en gaat de volvo 245 weg (banger race ofzo) want hij brengt toch geen hol meer op dan, Of ik bewaar hem en sloop het gas eruit en geef hem aan mijn zoon (gratis) Dan kan hij hem opknappen en rijd hij de eerste jaren lekker goedkoop want aanschaf heeft ie niet gehad en de onderdelen zijn dan nog goedkoper dan nu.
Dan zal ik met mijn 74er opel admiral 30 of 60 dagen in het jaar gaan rijden, wordt toch alleen maar een zomer auto.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 181
INDERDAAD!"René Minnebo" schreef:
Leuk voor als je echt een klassieker hebt van een periode 19.... tot en met de jaren 60, maar niet voor een jaren 70 of 80 auto.
Zoals eerder ook aangehaald; een auto is gemaakt om te rijden.
Ieder is uiteraard vrij om een eigen invulling te geven aan deze mooie hobby,
maar toch zie je wel veel vooroordelen.
Veel mensen lijken(of zeggen expliciet..) toch van mening te zijn dat "echte" liefhebbers een 30/60 dagen kaart zullen willen,
want "je haalt haar alleen van stalling voor af en toe een ritje".
Is het niet een keuze van ieder zelf wanneer die persoon wil rijden?
Je moet er ook voor kunnen kiezen om een klassieker als semi-dagelijks voertuig gebruiken,
zonder dat hier te zware lasten aan hangen.
Een van de ideeën uit de open space van Lars sluit hier op aan: verplicht een eerste auto;
Neem mij; student, gebruik voornamelijk het OV, heb de 164 alleen als hobby, maar wil er wel mee kunnen rijden wanneer ik wil... En zo ken ik nog wel genoeg mensen die geen 'eerste' auto hebben, maar de klassieker ook niet als ragbakdagelijkse auto gebruiken.
De grens tussen ragbakdagelijkse auto en concoursstaat die alleen voor evenementen uit de stalling wordt gehaald is heus niet zo scherp als mensen die proberen voor te stellen...
Mensen die meerdere klassiekers hebben, zijn dan uiteraard weer nog een klasse apart, want zoals lars ook zei; dan kan je een andere auto pakken voor een ritje. Maar ook dan ben ik van mening dat de keuzevrijheid voor alle andere mensen, die niet meerdere klassiekers hebben, gewoon er moet zijn.
Om dan nog even constructief bij te dragen, even wat uit de open space ideeën te grijpen;
Alleen auto's die blauweplaten-gerechtigd zijn, of de klassiekergrens optrekken lijken mij veel eerlijker alternatieven.
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
Waarom zou je voor het semi-dagelijks gebruik van de autowegen niet belast mogen worden? Dat schiet het idee van de belastingvrijstelling voor incidenteel gebruik van de klassieker een beetje voorbij...
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Wat wij niet moeten doen is om allerlei regelingen bedenken en kenbaar maken, je moet ze niet wijzer maken dan ze zijn. Het is heel simpel de huide regeling moet blijven, daar moeten we voor strijden. Want als je bij de overheid iets gedaan wil hebben moet je altijd overvragen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
1. aanvragen H kenteken , zeg maar wat hier de blauwe plaats is , iedereen ziet dat het een oldtimer is.
2. het rode 07 kenteken , alleen rijden in het weekend en van en naar clubevenementen , garage e.d.
3. seizoenssticker , vergelijkbaar met het tolvignet in zwitserland.
4 . gewoon wegenbelasting betalen.
dergelijke regelingen zijn ook in het belang van bezitters van bijvoorbeeld amerikanen , je zal maar een chevrolet hebben van 2800 kg op lpg , dat is niet te betalen , hoe zwaarder de auto , hoe meer belasting , dus is het belangrijk dat de aankomende regeling los staat van gewicht en brandstof.
natuurlijk is het in holland veel te ver doorgeschoten , ze hadden m.i. inderdaad moeten stoppen met de regeling ,
en wel op tijd zeg maar t/m de laatste blauwe plaat 31-12-1977 bijvoorbeeld.
nu zit de handel en particulier met onverkoopbare auto's , en dat is m.i. typisch nederlands , hetzelfde gebeurde ook al met grijskentekenautos van particulieren , ook onverkoopbaar en de handel zit met de schade , dat gebeurd nu weer.
het is zuur en het blijft zuur maar beter wat dan niks.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel van Soest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 172
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.