Welk lasapparaat?

Lees meer
30-04-2012 20:52 #113290 door Lars Rengersen
Welk lasapparaat? is gemaakt door Lars Rengersen
Al tijden las ik met een ESAB LKA 180 apparaat met 0,8 draad. Deze begint nu toch wat oud te worden, dus ik zoek naar een vervanger.
Welk lasapparaat hebben jullie en welke zou je aanraden?

Ik heb nu helaas alleen nog 220V, maar wil op (middellange / lange termijn) wel 380V aan laten leggen, maar dus niet nu al.
Voor mij is een hobbymachine prima.
Daarmee kwam ik op de volgende opties uit.

CO2 apparaat voor zowel 220 als 380
qualityjob.nl/CO2Lasapparaten.html
Draad 0,6 of 0,8 traploos regelbaar of automatisch
Vermogen 150 tot 250 ampère
Slangenpakket met euro aansluiting mogelijk
Kost 510 euro, zie link.marktplaats.nl/551620467

Spark MIG-180 COMO
Lasdraadcapaciteit 0,8-1,0 mm.
Lasvermogen 30-170 A.
Slangenpakket met euro aansluiting
Kost 450 euro, zie bouw.tweedehands.net/lasapparate ... ands1.html

Cebora Evo 160 M
Draad 0,6 of 0,8 mm continu variabel
Stroom: 28 - 160 Ampère in 7 stappen
Geen slangenpakket met euro aansluiting
Kost 599 euro, zie www.rustbuster.nl/Lasapparaten/C ... vo_160.htm

Die eerste lijkt me aan de zware kant als 150 de onderkant van het stroombereik is, maar heeft wel automatische draadsnelheid als optie. Verder zou die in de toekomst op 380 kunnen.
Die tweede lijkt me goede prijs en toch alles wat je nodig hebt.
Die derde ziet er goed uit, alleen geen euro aansluiting voor slangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-04-2012 23:52 #113298 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Welk lasapparaat?
Er zal vast niemand zijn die alle drie de apparaten heeft, en een goed beargumenteerde top kan maken, maar ik kan je in ieder geval vertellen dat ik de Cebora heb waar ik zeer tevreden mee ben. Het is de voorloper van de 160, de 150, maar dat verschil is te verwaarlozen, ze hebben enkel een powerfactorcorrector erin gezet waar je aan de uitgang niks van merkt.

Ben een beginner, heb er dus niet heel veel verstand van, maar het ding last voor mij erg prettig. Belangrijker: een vriend van mij die een stuk meer laservaring heeft, is zeer te spreken over het apparaat.

Tja, de slang is niet af te koppelen, maar of je dat gaat missen vraag ik me sterk af.

Tenslotte heb ik prettig contact gehad met Rustbuster, en heb ik het vermoeden dat ze het belangrijk vinden goede producten te verkopen. Wellicht niet het sterkste argument, maar in mijn ogen een sterke indicator van een degelijk product. Wat mij betreft in dit segment de beste keuze, waarover ik zeer veel positieve reacties heb gevonden en geen enkele negatieve!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2012 08:50 #113302 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Welk lasapparaat?
Voor laswerk aan onze auto's zou ik een lasapparaat kiezen die draaddiktes vanaf 0.6mm accepteert. Ik las alles met 0.8mm maar kan me voorstellen dat ik met 0.6mm draad wat 'dunnere' lassen kan maken, waardoor je minder weg hoeft te slijpen, wat een hoop stof en tijd scheelt. Dikker dan 0.8mm is voor de hele auto niet nodig.

Als ik dan uit de 2 apparaten die overblijven moet kiezen tussen de 'no-name' ('Quality Job') en de Cebora, dan heb ik die 15% extra er wel voor over om voor een bekend apparaat te gaan.

Ik begrijp dat je voor een nieuw lasapparaat wilt gaan, want een veel gebruikte 2e-hands apparaat heb je al, maar ik zou toch ook zeker marktplaats in de gaten houden voor een gebruikt exemplaar. Dat scheelt je makkelijk de helft in de prijs, en er is toch maar erg weinig wat er aan een lasapparaat kan slijten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2012 19:12 #113309 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welk lasapparaat?
Ik ben een beginnend lasser en heb een Cebora 155 die me uitstekend bevalt. Wel met een grote fles eraan. Ik gebruik na enig oefenen de 0,6 draad, en dat geeft een beetje meer speling, met 0,8 ben ik snel door de plaat heen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2012 21:35 #113316 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Welk lasapparaat?
Ruim tien jaar geleden heb ik bij Quality Job een lasapparaat gekocht. Enige jaren geleden, tijdens een grote stroomstoring veroorzaakt door een legerhelikopter, deed mijn lasapparaat het niet. Na enig zoeken, gevonden waar ik het gekocht had. Gebeld en ik kon langskomen. Hij kon het wegens de stroomstoring niet controleren. En zijn uitleenapparaat was wegens deElfde reden, uitgeleend. Ik kreeg van hem een nieuw apparaat mee, dat hij daarna als uitleen in ging zetten. Na een paar kreeg ik een telefoontje dat het gerepareerd was, de aarde zat niet goed vast. Ik kom het ophalen. Omdat hij niet thuis was, als ik daar kwam, mocht ik het achter zijn huis zetten met het geld ( een paar euro) en het mijne meenemen. Dus aan service ontbreekt het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2012 21:56 #113320 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welk lasapparaat?
Mooi verhaal over Quality Job. Gevestigde merken zijn dus niet altijd de beste optie.
Maar wellicht belangrijkere vraag: Hoe last je apparaat?

De opmerking dat 0,6 ook wel fijn is, lijkt me een belangrijke.
Daarmee blijft de Cebora of de Quality Job over.
Ik zag dat Quality Job ook nog een kleiner apparaat heeft.
werkt op 220vdraad 0.6/0.8mm traploos regelbaar of automatisch regelbaar model
Kost 295 euro Zie link.marktplaats.nl/554238702

Stroom
QJ = 30 tot 150
Cebora = 28 tot 160

Nullastspanning
QJ = 17,5 tot 28
Cebora = 16,7 tot 20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2012 09:36 #113330 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welk lasapparaat?
Ik merk dat ik met de Cebora op de laagste stand las, alleen de proplassen gaan een stuk hoger.. Die 28 is dus ideaal. 155 heb ik nog niet nodig gehad, ook niet bij dikker materiaal. Maar euro 295 is geen geld natuurlijk, mits je met gas kunt lassen (de MP advertentie is niet meer zichtbaar) Ik heb voor de Cebora met gasfles iets van 700 euro betaald.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2012 21:41 #113348 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Welk lasapparaat?
Ik denk dat het apparaat prima last, ik iets minder. meestal begin ik op een oefenstukje om weer een beetje het gevoel te krijgen. In wat moeilijkere hoeken heb ik het idee dat de draadgeleiding te kort komt. Dus dat is zeker een punt van aandacht. Maar het apparaat is ook weer tien jaar oud dus misschien is het al achterhaald. Bij Rustbuster heb ik indertijd een lascursus gehad en die hadden toen Cebora. Beviel me toen ook prima maar dat waren ideale omstandigheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2012 21:54 #113349 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welk lasapparaat?
Als het qua planning lukt, ga ik volgende week even proeflassen bij Quality Job met dat apparaat van 295 euro.
Is inderdaad met CO2, zie qualityjob.nl/CO2Lasapparaten.html
Zal dan even extra op de draadgeleiding letten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2012 00:41 #113351 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Welk lasapparaat?
ik heb een esab 180, maar door bliksem inslag was hij kapot. Dan heb ik een cebora 160 gekocht, maar daar kon ik niet zo fijn mee lassen als met de esab. De cebora heb ik dan overgelaten voor een nieuwe lastek 160, maar deze beviel me ook niet!
Dan heb ik mijn oude esab laten herstellen en las ik weer met plezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.