Ervaringen met milieuzones Duitsland?

  • Olle Vastbinder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2012 19:26 #110935 door Olle Vastbinder (GAST)
Beantwoord door Olle Vastbinder (GAST) in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?

"Rudi Dortangs" schreef:
... daarom heb ik nu de vraag aan het ministerie gesteld dat hierover gaat, als ik antwoord krijg geef ik de informatie hier natuurlijk verder.


Ik ben erg benieuwd naar de reactie die je krijgt. Deel je die t.z.t.?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2012 12:13 #110951 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
"Deel je die t.z.t.?"
> het antwoord staat al in je quote van mijn vorige reactie:
"als ik antwoord krijg geef ik de informatie hier natuurlijk verder."
Tot net nog geen reactie ontvangen (maar dat zou me ook erg verrast hebben), als ik meer weet meld ik dat dus hier.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2012 21:36 #111346 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Vandaag een lang antwoord ontvangen van het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung dat ik aangeschreven heb. Kort samengevat wordt er voor buitenlanders niet over een soort kentekenplaat gesproken en is een ouderdom van minstens 30 jaar niet genoeg. De auto moet aan de criteria voor een duits H-kenteken voldoen, zie hiertoe bijvoorbeeld
www.oldtimer-markt.de/#28429710
onderaan op deze bladzijde staat "Die gesamte Richtlinie für die Begutachtung von Oldtimern nach § 23 StVZO können Sie hier als pdf herunterladen.". Als je dit leest krijg je er een idee van wie er allemaal buiten deze regeling vallen.
Over hoe dit alles aan te tonen is behalve de H-kentekenkeuring in Duitsland was mij niet duidelijk en daarom heb ik dit nu gevraagd, wordt vervolgt als ik een antwoord krijg. Als ik tijd ervoor vind zal ik mischien het verhaal samenvatten. Laat het me weten als iemand het hier in zijn geheel wil zien.
In hoeverre een controlerend persoon weet wat wel en niet mag is natuurlijk de vraag als er diverse meningen door verschillende instanties genoemd worden. Ik zal zolang ik geen andere oplossing heb indien nodig op mijn blauwe nederlandse historische kentekenplaten verwijzen, eventueel icm de TÜV-Nord website.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Olle Vastbinder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 10:12 #111365 door Olle Vastbinder (GAST)
Beantwoord door Olle Vastbinder (GAST) in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Bedankt voor het delen Rudi.
Ik ben net zelf met de Volvo nog even naar de Dekra in Kleve geweest. (woon in Nijmegen, dus is net over de grens). Daar gaven ze aan dat wettelijk alleen historische kentekens mogen. Maar ze vertelden me ook dat de Nederlandse blauwe platen ook als historisch kenteken gelden. Volgens hen zijn wij het enige land die ook een onderscheidend nummerbord heeft voor de echte oude auto's en dat zolang we een blauwe plaat voeren, de milieuzones in mogen.
Maar ze zeiden wel dat aangezien er in Duitsland redelijk strenge eisen zijn om een historisch kenteken te voeren er gekeken kan worden naar de staat van je auto door de politie. Zet je een bak roest neer waar de olie uitdruipt ben je wel in overtreding, maar ook een lekke uitlaat of ander opvallend mankement kan je dan al een boete opleveren. Een Volvo 245 met een paar kleine roestplekken onderaan de deuren en een ietwat doffe motorkap zoals de mijne zou er volgens hen probleemloos door komen zou geen bekeuring krijgen. Maar dat wilden ze me dan weer niet op een briefje geven...
Verder was het wel belangrijk dat je auto zo origineel mogelijk moet zijn. Dus geen opvallende aanpassingen aan het uiterlijk of mechanische onderdelen.

Als ik het zo vergelijk met de info die ik ook al had verzameld denk ik dat de meeste mensen met blauwe platen en een auto die niet van de roest aan elkaar hangt wel zonder problemen de milieuzones kunnen trotseren.

Maar om even terug te komen op Rudi´s post: ik ben toch ook benieuwd naar het antwoord op je tweede vraag aan het ministerie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2012 18:15 #111384 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Zoals ik al geschreven heb ga ik er van uit dat de controlerende personen met de mededeling "deze blauwe platen zijn de nederlandse historische kentekenplaten" tevreden zal zijn als het uiterlijk van de wagen hem geen andere mening laat geven. Zeker nu blijkt dat de TÜV, Dekra, ADAC en wie niet allemaal meer niet dezelfde informatie leveren en ook niet met de inhoud van de wet overeenkomende. Voor het ministerie lijkt het duidelijk te zijn, alhoewel ik nog op een antwoord met een echte oplossing wacht. Uiteindelijk is het in eerste instantie een afweging van de controlerende persoon en inlaatste instantie de inhoud van de wet (waarbij in Duitsland vaker de spreuk "Unwissenheit schützt vor Strafe nicht" te horen is), de diverse andere meningen zullen hooguit als "goed bedoeld" gelden.
Wordt dus hopelijk vervolgd, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2012 20:44 #114545 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Alweer een tijdje geleden dat ik hier iets schreef, ofschoon ik nog informatie ontvangen had (maar geen echte tijd het te plaatsen).
Het laatste antwoord dat ik van het ministerie gekregen heb was net zo veel of weinig zeggend als het eerste, maar blijkbaar wel het enige wettelijk juiste. Het ministerie is er blijkbaar alleen voor de wettelijke regeling, in het laatste antwoord staat dat niet het ministerie maar de deelstaten het vervolgen en bestraffen van verstoten tegen verkeersregels in handen hebben (en dit dus zelf kunnen invullen). Ik ben op dit moment niet van plan nu de losse deelstaten aan te gaan schrijven hoe ze de wet in de praktijk invullen.

De wettelijke regels komen in het kort hier op neer: de leeftijd van de auto moet meer dan 30 jaar zijn, maar dat is zeker niet genoeg (over een soort buitenlands kenteken wordt helemaal niet gesproken, dus blauw of geel bij ons is niet belangrijk). De auto moet voldoen aan de eisen zoals ze voor een H-kenteken keuring in Duitsland gelden. Dit kan door een dergelijke keuring in Duitsland (dat vinden ze ook voor buitenlanders goed te doen) of door een ander bewijs (maar welk wordt niet genoemd, een H-kenteken keuring kan echter alleen door speciale personen waarvan het onlogisch is dat deze buiten Duitsland te vinden zijn).

Voor de richtlijnen voor een H-kenteken (naar § 23 StVZO) in Duitsland zie:
www.zf.com/media/media/document/ ... eichen.pdf

Hier het laatste antwoord van het ministerie (Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung)
(voor plaatsing hier licht aangepast):

"
Die Überwachung der Straßenverkehrsregeln und die Ahndung von
entsprechenden Verstößen, ist Angelegenheit der Länder. Das
Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung hat hier keine
Eingriffs- und Weisungsrechte.

Sachstand:
Jemand im Besitz eines in NL zugelassenen Oldtimers
möchte in die deutsche Umweltzonen einfahren. Nach Anhang 3 der 35.
BImSchV Ziffer 10 sind die Oldtimer aus der Kennzeichnungspflicht für
das Befahren der Umweltzonen ausgenommen. Unterschied zwischen den
nationalen und ausländischen Oldtimer liegt daran, dass in Deutschland
Kraftfahrzeuge, die als Oldtimer anerkannt werden, ein H-Kennzeichen
oder ein 07 Kennzeichen erhalten.

Oldtimer (gemäß § 2 Nr. 22 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung), die ein
Kennzeichen nach § 9 Abs. 1 oder § 17 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung
führen, Fahrzeuge, die in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen
Union, einer anderen Vertragspartei des Abkommens über den Europäischen
Wirtschaftsraum oder der Türkei zugelassen sind, können wenn sie
gleichwertige Anforderungen erfüllen auch anerkannt werden.
Der alleinige Nachweis, dass die Erstzulassung des Fahrzeuges vor mehr
als 30 Jahren erfolgte, reicht dazu nicht aus. Denn der Begriff des
Oldtimers knüpfte an das Alter und den Zustand des Fahrzeugs an. So
werden in Deutschland als historisches Gut „Fahrzeuge, die vor
mindestens 30 Jahren erstmals in Verkehr gekommen sind, weitgehend dem
Originalzustand entsprechen, in einem guten Erhaltungszustand sind und
zur Pflege des kraftfahrzeugtechnischen Kulturgutes dienen anerkannt.

Die Betroffenen können entweder ein Gutachten nach § 23 StVZO vorlegen
oder anhand sonstiger Nachweise belegen, dass die Anforderungen an
Oldtimer gemäß ihrer nationalen rechtlichen Erfordernisse dem hier
geltenden Recht gleichwertig sind. Auch für ausländische Fahrzeuge kann
ein Gutachten für die Einstufung eines Fahrzeugs als Oldtimer nach § 23
StVZO erstellt werden. Alle großen Institutionen TÜV, DEKRA, GTÜ, KÜS
etc. bieten die Möglichkeit der Begutachtung bundesweit an. Mit einer
vorherigen Terminabsprache ist die Begutachtung bei einem Besuch in
Deutschland mit relativ wenig Aufwand durchführbar.
"

Dus wat de TÜV-Nord in Nederland schrijft komt niet overeen met de duitse wet en klopt dus niet, maar ik zou daar eventueel toch gewoon naar verwijzen (heeft natuurlijk geen zin als ook een leek kan zien dat er geen sprake van "vergaand origineel", "goede toestand" en "ter bewaring van cultuurgoed dienen" is).

Als ik er meer over te weten kom zal ik het laten weten (ik verwacht echter geen rechterlijke uitspraak hierover, dus het zal zo onduidelijk blijven daar ze niet overal een antwoord op weten). Als iemand anders iets concreets te weten komt kan hij dit natuurlijk ook laten weten.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Olle Vastbinder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2012 21:50 #114548 door Olle Vastbinder (GAST)
Beantwoord door Olle Vastbinder (GAST) in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Bedankt voor je uitgebreide reactie Rudi. Helaas dus nog geen duidelijkheid over de regeling. Ik heb voor de zekerheid nu een kopie van het keuringsrapport van de vereniging klaarliggen voor de vakantie voor het geval ik staande wordt gehouden.
En verder een kopie van mijn kentekenbewijs met een mooi Duits logo die sommige Duitse oldtimer-bezitters gebruiken om duidelijk te maken dat ze officieel niet onder de regeling vallen. (is een variant op de logo's die gebruikt worden voor de officiële milieuzone stickers)
Het geheel heb ik ook nog even geplastificeerd zodat het er plechtig uitziet. Ik denk/hoop dat de gemiddelde Duitse diender er tevreden mee zal zijn. En verder dus ook gewoon zorgen dat hij een beetje schoon is, dat ziet er vaak al stukken beter uit dan zo'n modderschuit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 19:34 #115089 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
En met wat nu op de startpagina staat zijn we weer terug bij af:
een mening van de TÜV-Nord die helaas niet met de wettekst van het duitse ministerie overeen komt ...
Maar ja, als het zo breed geventileerd wordt kun je je er nog beter op beroepen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 22:11 #115111 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Ik denk dat het verhaal van Oldtimernieuws in ieder geval houvast geeft en in de praktijk zo zal werken. Daarom heb ik het artikel overgenomen...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sam van der Perk (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2012 23:39 #116108 door Sam van der Perk (GAST)
Beantwoord door Sam van der Perk (GAST) in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
mijn er varing met de tuv.
navraag bij de tuv-nord leerde mij dat ik voor mijn auto uit 1989 welke afkomstig is uit amerika niet in aanmerking kom voor een plakette om in de duitse de milieuzone's te rijden ondanks dat deze voorzien is vanaf de fabriek met een geregelde katalysator.
via een duits forum kwam ik in contact met iemand van de tuv-süd welke gespecialiseerd is in old- en youngtimers.
deze persoon zei dat dit verhaal niet klopte en dat er voor de uit amerika afkomstige voertuigen met de bouwjaren vanaf 83 tot 92 wel een plakette afgegeven kan worden met uitzonderingen van slechts enkele type motoren.
inmiddels heb ik een officiele bestätigung van de tuv-sud ontvangen waarin staat dat mijn auto voor een groene plakette in aanmerking komt. het gaat hierbij natuurlijk wel om voertuigen in originele en goede conditie.
zodra ik de grens over ga even langs de tuv met deze verklaring en het is geregeld.
ik hoop dat jullie je voordeel mee kunnen doen.
het grote probleem bij de tuv is dat deze voertuigen en type's voor de amerikaanse markt niet in hun systeem staan en dus volgens de tuv-nord dus ook niet in aanmerking komen.
veel succes en met vriendelijke groet,
sam

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD