- Berichten: 5
Ervaringen met milieuzones Duitsland?
- Olle Vastbinder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2012 19:15 #110879
door Olle Vastbinder (GAST)
Ervaringen met milieuzones Duitsland? is gemaakt door Olle Vastbinder (GAST)
De komende zomer ga ik met de Volvo (245, 1977) naar Duitsland op vakantie. Hebben we al vaker gedaan en beviel tot nu toe altijd prima. Maar... ik vroeg me af wat de ervaringen zijn van de mensen hier met de milieuzones in sommige Duitse steden. Ik ben er inmiddels achter dat je met een historisch blauw kenteken zonder milieusticker de zones in mag en er ook in mag parkeren. Ideaal dacht ik zo, maar als ik dan even denk aan hoe fanatiek sommige bonnenschrijvers in Nederland schrijven als ze niet helemaal op de hoogte zijn van uitzonderingsregels e.d. dan maak ik me een beetje zorgen.
Ik vraag me af of de Duitse polizei en hun variant van de stadswacht wel goed omgaan met de uitzonderingsregels voor klassiekers en of je inderdaad zonder problemen rond kan rijden en parkeren wat je wilt? Of wordt je elke dag minstens een keer aangehouden en moet je bewijzen laten zien en is het vingers kruizen of je een bon krijgt die je dan weer lekker aan mag vechten?
Ervaringen iemand?
Ik vraag me af of de Duitse polizei en hun variant van de stadswacht wel goed omgaan met de uitzonderingsregels voor klassiekers en of je inderdaad zonder problemen rond kan rijden en parkeren wat je wilt? Of wordt je elke dag minstens een keer aangehouden en moet je bewijzen laten zien en is het vingers kruizen of je een bon krijgt die je dan weer lekker aan mag vechten?
Ervaringen iemand?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Leenders (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
21-02-2012 19:46 #110882
door Peter Leenders (GAST)
Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.
Beantwoord door Peter Leenders (GAST) in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Ik heb nog geen negatieve/slechte ervaringen met het parkeren van mijn oldtimers in Duitsland.
Ouder dan 30 jaar en blauwe platen.
Voor meer info TUV Nord .
Ouder dan 30 jaar en blauwe platen.
Voor meer info TUV Nord .
Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 338
21-02-2012 21:50 #110892
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
...en vergeet niet (wat ik ook al in een ander topic las) een kopie van je kentekenbewijs, waarop zichtbaar het bouwjaar, goed zichtbaar achter de voorruit te leggen. Dat is een harde eis!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-02-2012 21:59 #110893
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Als er een ander blok in ligt ben je ook de klos, dan moet je (toch) zo'n 'umweltplatte' kopen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
21-02-2012 22:45 #110898
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Met de wintersport naar winterbergen (2 jaar geleden) heb ik er eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan, maar eigenlijk raar want ik rij op gas dus altijd schoner dan benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2152
22-02-2012 10:33 - 16-05-2012 16:38 #110910
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Ik rijd vrijwel elke dag door een Umweltzone in Duitsland en ben trouwens nog nooit gecontroleerd (ik ken ook niemand bij die dit het geval was). Wel heb ik de berichtgeving natuurlijk aandachtig gevolgd.
De duitsers zijn het er volgens mij ook nog niet over eens hoe en wat mag. Duidelijk is wat er wel en niet mag bij duitse auto's, maar gezien de Europese Unie mogen ze niet een uitzondering hebben die alleen voor duitsers geldt. Een "H"-kenteken of het rode "07"-kenteken zoals in Duitsland bestaan bij ons niet. We hebben wel een historisch kenteken (donkerblauwe plaat), maar het mogen voeren ervan is niet afhankelijk van hetzelfde als in Duitsland bij het "H"-Kenteken (er is trouwens veel mogelijk als je de juiste keurder voor je "H"-beoordeling vindt, met het rode "07"-kenteken is er meer mogelijk met je auto maar zijn er veel beperkingen in het gebruik).
Er wordt in Duitsland vaak algemeen over "historisches Kennzeichen" geschreven om het landonafhankelijk te formuleren, waarbij onze donkerblauwe platen vaak als buitenlands voorbeeld dienen. Het blijkt er vooral ook om te gaan dat een controlerende politieagent het aan het soort nummerbord moet kunnen herkennen. Hierbij ook de opmerking dat het waarschijnlijk alleen rijdend verkeer betreft omdat het vanwege uitlaatgassen is en het bij een geparkeerde auto niet te bewijzen is dat hij gereden heeft (iemand heeft een rechtzaak gewonnen met de opmerking dat hij de auto ter plekke van een autotransporter heeft laten rollen). Het bouwjaar is trouwens oninteressant (een gechopte T-Ford met V8-blok is zeker oud genoeg maar zal nooit een "H"-kenteken krijgen), daarom is een kopie van je kentekenbewijs met het bouwjaar niet relevant. Wat wel en niet origineel is etc. is zal niet altijd door een controlerend agent vastgesteld kunnen worden dus dat wordt waarschijnlijk alleen een probleem als het erg duidelijk is (of er een deskundige bijgehaald wordt). Daarom zal het soort kentekenplaat de relevante factor zijn.
Met een modern blok is er trouwens ook niets op te lossen als je een heel schoon blok monteerd waarmee de donorauto een groene Plakette krijgt, want ze beoordelen het op de originele typegegevens aan de hand van het chassisnummer (ik ken een geval waarbij twee verschillende fabrikanten hetzelfde motorblok gemonteerd hebben maar een ervan iets slechtere waardes heeft laten registreren, resultaat: de een wel en de andere niet de gewenste Plakette).
Samengevat ziet het er naar uit dat er totdat de wet herschreven is alleen onze historische donkerblauwe nummerplaten een recht op vrijstelling van toegang tot de Umweltzones zonder Plakette geeft (zoals ook op de website van de TÜV-Nord die Peter Leenders genoemd heeft staat). Dus ook auto's van meer dan 30 jaar oud met gele plaat mogen niet (onafhankelijk ervan of hij er een zou mogen dragen, de grens ligt bij ons daarbij niet bij 30 jaar oud).
Auto's die niet in aanmerking komen voor een blauwe-plaat kentekennummer en waarvan de geregistreerde type-toelatingsgevens geen Plakette toelaten zullen dus geen mogelijkheid hebben legaal in een umweltzone te mogen rijden. Ik heb helaas al enkele auto's gezien die geen blauwe plaat mogen dragen maar waar er wel een op zit (zelfs met de moderne letter/cijfer-combinatie), hopelijk wordt dit snel onmogelijk gemaakt anders kan dit negatieve gevolgen hebben (net zoals het rode "07"-kenteken door misbruik regelmatig ter discussie staat).
Een heel verhaal geworden, hopelijk hebben jullie er iets aan. Waarschijnlijk niet nodig maar toch: bovenstaande is op basis wat ik op diverse plekken gelezen heb, maar ook door de in Duitsland nog heersende verwarring geen vervanging van de originele wet (die echter niet echt duidelijk is). Het past echter bij wat de TÜV-Nord schrijft.
Groeten,
Rudi
De duitsers zijn het er volgens mij ook nog niet over eens hoe en wat mag. Duidelijk is wat er wel en niet mag bij duitse auto's, maar gezien de Europese Unie mogen ze niet een uitzondering hebben die alleen voor duitsers geldt. Een "H"-kenteken of het rode "07"-kenteken zoals in Duitsland bestaan bij ons niet. We hebben wel een historisch kenteken (donkerblauwe plaat), maar het mogen voeren ervan is niet afhankelijk van hetzelfde als in Duitsland bij het "H"-Kenteken (er is trouwens veel mogelijk als je de juiste keurder voor je "H"-beoordeling vindt, met het rode "07"-kenteken is er meer mogelijk met je auto maar zijn er veel beperkingen in het gebruik).
Er wordt in Duitsland vaak algemeen over "historisches Kennzeichen" geschreven om het landonafhankelijk te formuleren, waarbij onze donkerblauwe platen vaak als buitenlands voorbeeld dienen. Het blijkt er vooral ook om te gaan dat een controlerende politieagent het aan het soort nummerbord moet kunnen herkennen. Hierbij ook de opmerking dat het waarschijnlijk alleen rijdend verkeer betreft omdat het vanwege uitlaatgassen is en het bij een geparkeerde auto niet te bewijzen is dat hij gereden heeft (iemand heeft een rechtzaak gewonnen met de opmerking dat hij de auto ter plekke van een autotransporter heeft laten rollen). Het bouwjaar is trouwens oninteressant (een gechopte T-Ford met V8-blok is zeker oud genoeg maar zal nooit een "H"-kenteken krijgen), daarom is een kopie van je kentekenbewijs met het bouwjaar niet relevant. Wat wel en niet origineel is etc. is zal niet altijd door een controlerend agent vastgesteld kunnen worden dus dat wordt waarschijnlijk alleen een probleem als het erg duidelijk is (of er een deskundige bijgehaald wordt). Daarom zal het soort kentekenplaat de relevante factor zijn.
Met een modern blok is er trouwens ook niets op te lossen als je een heel schoon blok monteerd waarmee de donorauto een groene Plakette krijgt, want ze beoordelen het op de originele typegegevens aan de hand van het chassisnummer (ik ken een geval waarbij twee verschillende fabrikanten hetzelfde motorblok gemonteerd hebben maar een ervan iets slechtere waardes heeft laten registreren, resultaat: de een wel en de andere niet de gewenste Plakette).
Samengevat ziet het er naar uit dat er totdat de wet herschreven is alleen onze historische donkerblauwe nummerplaten een recht op vrijstelling van toegang tot de Umweltzones zonder Plakette geeft (zoals ook op de website van de TÜV-Nord die Peter Leenders genoemd heeft staat). Dus ook auto's van meer dan 30 jaar oud met gele plaat mogen niet (onafhankelijk ervan of hij er een zou mogen dragen, de grens ligt bij ons daarbij niet bij 30 jaar oud).
Auto's die niet in aanmerking komen voor een blauwe-plaat kentekennummer en waarvan de geregistreerde type-toelatingsgevens geen Plakette toelaten zullen dus geen mogelijkheid hebben legaal in een umweltzone te mogen rijden. Ik heb helaas al enkele auto's gezien die geen blauwe plaat mogen dragen maar waar er wel een op zit (zelfs met de moderne letter/cijfer-combinatie), hopelijk wordt dit snel onmogelijk gemaakt anders kan dit negatieve gevolgen hebben (net zoals het rode "07"-kenteken door misbruik regelmatig ter discussie staat).
Een heel verhaal geworden, hopelijk hebben jullie er iets aan. Waarschijnlijk niet nodig maar toch: bovenstaande is op basis wat ik op diverse plekken gelezen heb, maar ook door de in Duitsland nog heersende verwarring geen vervanging van de originele wet (die echter niet echt duidelijk is). Het past echter bij wat de TÜV-Nord schrijft.
Groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 16-05-2012 16:38 door Rudi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Olle Vastbinder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
22-02-2012 13:23 #110919
door Olle Vastbinder (GAST)
Beantwoord door Olle Vastbinder (GAST) in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Bedankt voor de reacties. Ik had het een en ander al uitgezocht (ook op site Tuv-Nord en diverse Duitse gemeentesites) en dacht al wel dat het geen probleem zou zijn. En nu blijkt dat gezien de reacties ik me inderdaad geen zorgen hoef te maken. Heb lekker blauwe platen en originele motor dus dat zit wel goed. Ik ga een kopietje maken van mijn kentekenbewijs en die plastificeren. Ziet er dan lekker officieel uit en daar houden Duitsers wel van. (Heb er drie jaar gewoond, dus ken ze wel een beetje
)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-02-2012 14:19 #110922
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Een ander motorblok? Dat gaat daar geen hond ccontroleren hoor.
Bij de TUV Nord is mij gezegd dat het voertuig minstens 30 jaar moet zijn en dat je het bewijs bij parkeren achter de voorruit moet leggen. (Bijvoorbeeld copie kentekenbewijs of FIA-card) Er is mij niets gezegd over de kleur van de kentekenplaten en die doet er volgens mij dus ook niet toe, als je maar kunt bewijzen dat de auto 30 jaar is. In Nederland rijden klassiekers vanaf 1978 nu eenmaal verplicht met gele platen rond.
Bij de TUV Nord is mij gezegd dat het voertuig minstens 30 jaar moet zijn en dat je het bewijs bij parkeren achter de voorruit moet leggen. (Bijvoorbeeld copie kentekenbewijs of FIA-card) Er is mij niets gezegd over de kleur van de kentekenplaten en die doet er volgens mij dus ook niet toe, als je maar kunt bewijzen dat de auto 30 jaar is. In Nederland rijden klassiekers vanaf 1978 nu eenmaal verplicht met gele platen rond.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2152
22-02-2012 14:26 #110923
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Tom, dan zijn er dus twee meningen van de TÜV-Nord. Ik zou dan eerder op de schriftelijke op de website vertrouwen (dus alleen blauwe platen), dat past ook met wat ik tot nu toe hoofdzakelijk gelezen heb. Ik zal eens kijken wat de instanties hiertoe te melden hebben. De leeftijd is in Duitsland zeker niet voldoende om als oldtimer te gelden. Groeten, Rudi
Aanvulling: alleen maar onduidelijke, niet specifieke en zelfs tegenstrijdige informatie te vinden (bv op TÜV-Süd en bij twee ministeries niets over blauwe kentekenplaten en/of kentekenbewijskopie, ADAC noemt kentekenbewijskopie en/of fiva-pas), daarom heb ik nu de vraag aan het ministerie gesteld dat hierover gaat, als ik antwoord krijg geef ik de informatie hier natuurlijk verder.
Aanvulling: alleen maar onduidelijke, niet specifieke en zelfs tegenstrijdige informatie te vinden (bv op TÜV-Süd en bij twee ministeries niets over blauwe kentekenplaten en/of kentekenbewijskopie, ADAC noemt kentekenbewijskopie en/of fiva-pas), daarom heb ik nu de vraag aan het ministerie gesteld dat hierover gaat, als ik antwoord krijg geef ik de informatie hier natuurlijk verder.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-02-2012 17:48 #110931
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ervaringen met milieuzones Duitsland?
Dat lijkt me dan inderdaad interessant! Ben benieuwd!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.