verlagen amazone

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2003 11:47 #56192 door
verlagen amazone is gemaakt door
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een amazone te verlagen. Zo ja hoe moet dat dat en zijn er de juiste onderdelen voor? En natuurlijk hoeveel kost dit?Groeten Sietse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2003 13:29 #62972 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
Waarom zou je dat willen doen, behalve voor circuitracen? Met de huidige drempels lijkt me dat niet echt praktisch. Eigenaars van bij voorbeeld de Autin Healy monteren tegenwoordig juist zaken die de ruimte tussen uitlaat en wegdek vergroten.Als het gaat om een strakker weggedrag te krijgen, dan kan je overwegen om zwaardere stabilisatoren te plaatsen, dit vermindert de rol om de lengte-as, geeft een zekerder gevoel in het bochtenwerk, ja zelfs sneller bochtenwerk zonder verlies aan effectieve veerweg en dus veercomfort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2003 19:02 #62971 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
Dit is inderdaad mogelijk. Toen ik mijn P1800S kocht zat hier een verlagingsset onder(kortere stugge veren), dit scheelt snel zo'n 8 cm. Maar ik raad het wel af, de auto veert dan namelijk praktisch niet meer. Voor ligt hij dan zelfs op de aanslagrubbers. Zelf heb ik hier slechts 2 weken mee rond gereden, omdat dit hoogst oncomfortabel en volvo-onwaardig is. Ik heb ze verruild voor de standaard veren. Dit rijdt stukken beter. Wel zitten er onder mijn P1800S zowel voor als achter IPD-stabilisator stangen. Daardoor ligt de auto als een blok op de weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2003 19:05 #62970 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
Mee eens. Een standaard Amazon heeft van zichzelf al vrij stugge veren. De dempers zijn niet erg stug en ook de stabilisatorstang op de vooras heeft maar weinig invloed op het overhellen (waarschijnlijk meer bedoeld om wat onderstuur in te bouwen). Toen ik nog met oude veren rondreed die slechts twee centimeter waren ingezakt liep de trekhaak geregeld tegen de grond bij het te snel afrijden van verhoogde inritten. Met drie mensen in de auto liep de trekhaak ook al bij wat grotere oneffenheden tegen de grond. De spatlappen sleepten bij snelgenomen bochten soms zelfs over de grond (met alleen de bestuurder in de auto, geen belading)! Nieuwe veren vóór en nieuwe verzwaarde veren achter verhielpen dat probleem. Nu moet ik wel toegeven dat de oude veren niet waren berekend op de LPG-tank en dat de nieuwe veren eigenlijk voor een zwaardere LPG-tank bedoeld zijn dan ik heb (ik heb de kleine 45l-tank, elke week tanken dus, soms vaker). Verlagen kàn wel, maar dan moet je toch een stuk stijvere veren nemen om bovengenoemde problemen te voorkomen. Het veercomfort van een Amazon is al niet om over naar huis te schrijven, laat staan wat het zal zijn met stijvere veren. Ik denk dat het plaatsen van verstelbare Koni's (experimenteren met stugheid) en de IPD-stabilisatorstangen-set en bredere (dan 165 mm) banden al behoorlijk wat aan het weggedrag kunnen verbeteren. Oh ja, onderschat het aandeel van goede banden bij het weggedrag niet: bij een Amazon kan een verkeerde band voor een belabberd weggedrag zorgen. Ik gebruik Firestone F-560 (de "smalle" 165R15) en heb de achterkant in 2 1/2 jaar maar één keer echt uit laten breken omdat ik volgas in de eerste versnelling de bocht om ging op een zeiknatte weg. Ondersturen doet ie wel een beetje, maar dat is gewoon een kwestie van wat gas terugnemen om te corrigeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2003 19:35 #62969 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
Even een leek-vraag.Wat zijn precies die stabilisatorstangen en zitten die er standaard wel op ? Ik had nl. ook het idee ooit nog eens te verlagen maar da's dus ws niet zo praktisch....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2003 20:05 #62968 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
Bij een Amazon zit er standaard alleen op de voorwielen een stabilisatorstang en die loopt achter de bumper. Een stabilisatorstang is een staaf die aan de uiteinden omgebogen is en aan de wieldraagarmen bevestigd is, in het midden zitten bussen waarin de stang kan verdraaien. Zie het maar als een hele brede U-vorm. Als één kant van de staaf omhoog gaat wil de staaf gaan draaien in zijn bussen, beide kanten willen dus omhoog. Dat gaat niet vrijelijk omdat de staaf aan de andere zijde ook vast zit aan een draagarm. Er ontstaat een zekere mate van torsie in de staaf. De stabilisatorstang verhindert dankzij deze werking overmatig overhellen, immers als de auto over gaat hellen veert die aan één kant uit, en aan één kant in. De uiteinden van de stang willen tegengesteld gaan draaien. Dat gaat niet gemakkelijk, dus de stang levert weerstand tegen overhellen. Verlagen heeft invloed op het zwaartepunt. Hoe hoger een zwaartepunt, hoe minder snelheid er nodig is voor overhellen. Een Range Rover ligt daarom sneller op zijn zij dan een Lotus Seven. Een laag zwaartepunt leidt tot minder makkelijk overhellen, dat is de reden waaròm auto's verlaagd worden en waarom F1-auto's zo dicht tegen het wegdek aan liggen. Maar niet alleen het zwaartepunt heeft invloed op overhellen. De grootte van het zwaartepunt is evenzeer van belang. Daarnaast levert stijvere vering meer weerstand tegen overhellen. Denk maar aan een 2CV: een lichte auto, maar toch gigantisch overhellen danzij de zachte en lange vering. Een stabilisatorstang is een extra hulpmiddel, maar als je een auto verlaagt hoef je niet persé de stangen ook op te waarderen. Misschien kom je al een heel eind met alleen de IPD-set: dikkere stang voor, nieuwe stang achter (waar er dus nooit een zat).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2003 20:12 #62967 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2003 20:21 #62966 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
ook ik wil graag mijn zonnetje stabieler hebben, ik heb al een i.p.d.-setje, maar ik weet niet hoe je de achterste stang moet monteren, en ik wil ook als een blok door de bochten rossen, wie heeft voor mij een tekeningetje hoe die achterste stang gemonteerd moet worden? bij voorbaat bedankt en see you at the "eland-run"!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2003 20:55 #62965 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
vraag eens bij Slubo, de dealer van IPD in NL, of anders bij www.ipdusa.com .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2003 21:12 #62964 door
Beantwoord door in topic verlagen amazone
Is het ook mogelijk om achter iets te verhogen? Of is dit erg nadelig voor het rijgedrag? Sorry, puristen, het lijkt mij erg leuk om een combi te hebben die zijn kontje iets omhoog zet :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.