historie en origine

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 00:03 #55959 door
historie en origine is gemaakt door
Gisteren een berichtje geplaatst waarin ik vertelde over mijn 123GT die ik net anderhalve week bezit... helaas, vandaag bij Jan Ooms in Monster (bij Den Haag, waar ik woon) geweest, om mijn problemen voor te leggen, en hij wist mij te vertellen dat het geen 123GT is, maar iets anders...(?). Het is een GT uit 1969. Uit eigen onderzoek (op internet), wordt ik niet veel wijzer. De een zegt: de 123GT is alleen in 1967 gebouwd, en de ander zegt: alleen in 1967 en 1968. Mijn GT is in 1996 geimporteerd en dus gebouwd in '69. De vorige eigenaar adverteerde ermee alszijnde een 133GT, waar ik echter geen enkele informatie over kan vinden.Dit is mijn chassis nummer: 133351S337993.Mijn kenteken bewijs geeft echter wel aan dat het een 123GT is...(?) hoe kan dit?Rogier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 00:56 #63878 door
Beantwoord door in topic historie en origine
Helaas kan ik je op dit moment niet wijzer maken, omdat ik die gegevens ook niet heb, maar wel verder wil onderzoeken; misschien weet een ander meer.Vraagje: heeft jouw auto een 4-versnellingsbak of 4 + overdrive?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 08:40 #63877 door
Beantwoord door in topic historie en origine
www.amazoncars.nl/identificatie/typen.htm op Jaap blijleven`s site kan je verder helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 08:58 #63876 door
Beantwoord door in topic historie en origine
Hallo Rogier,Er is in ieder geval wel iets vreemds aan de hand met je chassisnummer. Als referentie gebruik ik de productietabel die op mijn eigen site staat. Kijkend naar de eerste 6 cijfers, dan lijkt er sprake van een 123 GT, ergens tussen augustus 1966 en augustus 1967. Kijk ik naar de S en het productienummer wat daarop volgt, dan dateert dat van veel later, ergens tussen augustus 1968 en augustus 1969 (waarschijnlijk voorjaar 1969 gezien het nummer), dit is geen GT in de zin dat het een auto is zonder overdrive omdat er een M40-bak in ligt. Wellicht heb ik de verwarring nu alleen maar groter gemaakt, maar goed.Succes met de verdere speurtocht, waarschijnlijk kan Siang je wel verder helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 22:53 #63875 door
Beantwoord door in topic historie en origine
een 123 GT heeft altijd als serieletter de letter M, de 133 GT is het eenvoudiger uitgevoerde zusje van de 123 GT en heeft o.m. geen overdrive, dit laatste heb ik letterlijk geciteerd uit het boek welkom bij de V-44 vereniging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2003 12:38 #63874 door
Beantwoord door in topic historie en origine
Hmmm vreemd inderdaad. Mijn Amazon heeft daarintegen wel een overdrive. Vier versnellingen met een overdrive om precies te zijn. B20 motor met dubbele carburateur. Zittingen met slaapbeslag. Nou, noem het maar op.Maar in welk jaar zijn de 133GT's gebouwd dan?Rogier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2003 14:13 #63873 door
Beantwoord door in topic historie en origine
Als je wat meer geduld hebt maar wel zekerheid wilt hebben, stel dan je vragen en geef je chassis nummer door aan:Celero SupportHistorisk Arkiv405 08 Gøteborgof fax naar +46 31 66 18 18Ter attentie van Ulla BergwallZij werkt voor het archief van Volvo en kan aan de hand van chassisnummer nagaan wat voor ype het is, de exacte productiedatum + afleverdatum en naar welke importeur/land de auto afgeleverd is.Succes met de speurtocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2003 14:24 #63872 door
Beantwoord door in topic historie en origine
Ik vond dit nog op internet, zodat ik ervan uitga dat de 133GT in 1969 gemaakt werd.<br>www.novaclassica.nl/volvo/data-131-133.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2003 17:43 #63871 door
Beantwoord door in topic historie en origine
Ok Niek, bedankt voor je reactie (en alle andere reacties natuurlijk) Ik ga de gegevens ernaar toe faxen en kijken wat het oplevert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2003 00:03 #63870 door
Beantwoord door in topic historie en origine
Ha Rogier,wat een verwarring. Ik heb een productielijst van alle door Volvo geproduceerde auto's gevonden via de "Volvo-Erfgoed-Website", ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het bedrijf (vcc.volvocars.se/heritage). Er vanuit gaand dat Marcel gelijk heeft als hij zegt dat de GT altijd een M als serieletter heeft, zegt deze tabel dat de GT (120, vierdeurs, en 130, tweedeurs) gemaakt zijn in het productiejaar '66-'67. Je chassisnummer (met serieletter S) duidt echter inderdaad op een '69-er. Ik zal ook nog eens verder zoeken op het net. Overigens kom ik 133GT wel tegen op het net, ik ken zelfs een clublid met een 133GT. Verder moet je je realiseren dat de 123GT meer bekendheid beniet, omdat 1. de GT van de 120 bij introductie als een GT nieuw was en de GT van de 130 een variant was op de 123GT. En wat ook nog kan meespelen in de naamsbekendheid (lees exclusiviteit!) van de GT is de geproduceerde aantallen: van de 123GT (volgens de tabel van Heritage) slechts 9160 en van de 133GT maar liefst 62950. Maar hoe dan ook: wat ook nog kan is dat je auto gewoon een 130 uit 1969 is, die is opgewaardeerd met alle extra's van een GT (123 of eventueel 133) tot een "would be" 133GT uit '69 met een S in het chassisnummer. Volgens mij moet je starten bij je chassisnummer, want dat kan niet liegen, bij het maken van kentekenbewijzen kan het namelijk wel nogal eens mis gaan. Ik zelf ben een enorme purist, maar auto's zijn net als huizen objecten waaraan je modificaties kunt aanbrengen, zoals het veranderen van de kleur van de kozijnen door het opnieuw te verven. Dus je kunt je afvragen of een 130, gemaakt tot GT minder waarde heeft dan een 120, als 123GT uitgebracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.