aankoop volvo amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2003 22:19 #55710 door
aankoop volvo amazon is gemaakt door
Hallo Volvo-rijders!Wij zijn heel ernstig aan het overwegen een Volvo Amazon B18 aan te schaffen. Deze auto zou vervanging moeten zijn van een moderne nieuwe auto. Enige reden van aanschaf is de het bijzondere rijden. Mijn vraag: zijn er mensen die kinderen in een Amazon vervoeren? Hoe veilig is het eigenlijk?Ben benieuwd naar reakties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2003 00:40 #64799 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
Veilig? Het imago van Volvo is gebaseerd op de Amazon met haar veiligheidskooi en standaard gordels op de voorstoelen.Ontegenzeggelijk is het 1970 model het meest veilige vanwege de gedeelde stuurkolom en de standaard gordels op de achterbank. Schroefgaten voor gordels achter zijn er in de sedans/saloons vanaf 1966, van de combi's weet ik het niet. Ik heb in mijn 1962 sedan bevestigingen laten maken voor gordels zodat ik ook kinderzitjes verantwoord kan vervoeren. Wat betreft het rijden: ik heb keuze uit ook een echte Mini en een 945, maar voor het rijden van toertochten prefereer ik de Amazon. De Mini is ideaal in de stad en op de korte stukken, de 945 is een prima gezins reisauto, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Amazon ook al is zij groter en toch ook weer niet dan de ene, maar kleiner, trager, rumoeriger en oncomfortabeler van de ander. Heeft gewoon te maken met gevoel en emotie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2003 11:30 #64798 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
Een Amazon is een veilige auto - voor zijn tijd. Je mag een oude auto echter niet vergelijken met een moderne. Een oude zal het op bijna alle terreinen afleggen tegen een moderne, behalve op abstracte terreinen zoals uiterlijke schoonheid en de rijervaring, terreinen waar smaken dus kunnen verschillen. Veiligheid wordt grotendeels bepaald door degene achter het stuur. Op een gegeven moment kunnen alle airbags en stalen balken een nonchalante bestuurder nog niet redden! Jammer alleen dat zo'n bestuurder vaak ook anderen erbij betrekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2003 13:00 #64797 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
ZIJN er eigenlijk wel crashtests gedaan met Amazons of deden ze dat toen nog niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2003 18:16 #64796 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
Ben 't helemaal met Lennard eens: indertijd was de Amazon best een redelijk veilige auto. Vergeleken met de huidige moderne autos stelt 't natuurlijk niets meer voor. Nu rijden in een Amazon is puur een zaak van emotie en is niet veiliger en meestal ook niet goedkoper dan rijden in modern blik. Je wil met kinderen in de auto rijden? blijf dan in hun voordeel in je moderne auto rijden! En al rij je zelf nog zo veilig, 't gaat om die andere idioot die je auto binnenrijdt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2003 20:48 #64795 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
botsproeven zijn pas van de laatste tijd, sinds Ralph Nader om preciezer te zijn, maar dan in Europa. Ik heb verhalen gehoord dat inzittenden van een Amazon een confrontatie met een betonnen brugpijler hebben overleefd, sindsdien zijn ze nog steeds overtuigde Volvorijders. ABS, ESP, plofzakken, gordelspanners, al die zaken moet je missen. Airco? raamslinger zal je bedoelen en het fluit en giert ook nog enigszins. Maar.... naast een Amazon heb ik ook nog ruime ervaring gehad met 140/240, 340, Saab 900, Opel Omega en nu de 940.Veilige rij eigenschappen? Ja zeker, als je rekening houdt met de beperkingen van de tijd waarin zij ontworpen is, maar als het een dweil zou zijn, dan zouden de klasseringen in de historische rallysport dat ook uitwijzen, nietwaar Pieter?Marleen, het is jouw/jullie keuze, rationeel zegt Volvo 940/850 oid, emotioneel is wat anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2003 23:54 #64794 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
Marleen,als je wilt rijden in een oude volvo omdat je het leuk lijkt in een klassieker rond te toeren, maar bang bent dat dit de kids kan schaden in geval van een ongeluk (natuurlijk heel logisch, daar niet van, maar goed) moet je je misschien afvragen of je de jonge kinderen wel in je (voorgenomen) hobby zou moeten betrekken. Ik bedoel eigenlijk dat je misschien niet moet zoeken naar het compromis, n.l. een leuke en veilige auto, maar juist moet gaan voor datgene wat je belangrijk vindt (omdat het compromis op het terrein van klassieke volvo's wellicht niet te vinden is): of de kids of de gave wagen. Overigens is een moderne auto als je kids tussen de 20 en 30 jaar oud zijn feitelijk een klassieker, dus als het gaat om de waardering van jullie keuze aangaande de auto, zal dat wel goed komen. Kies voor je eigen genot een extra: de klassieker. als je daartoe financieel in staat bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2003 09:31 #64793 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
Hoi Marleen,<br>Twee jaar geleden hebben wij dezelfde overweging gemaakt en we hebben toen een Amazon combi aangeschaft. Onze twee kinderen (nu 4 en 1 jaar oud) vervoer ik met een gerust hart, in goede kinderstoeltjes die in de driepuntsgordels op de achterbank muurvast zitten (aangezien het achter geen rolgordels zijn). Nou vind ik veiligheid heel belangrijk, heb dan ook 5 gordels erin zitten en hoofdsteunen, zelfs een derde remlicht (is niet iedereen het mee eens trouwens) en gewoon een flinke hoeveelheid degelijk zweeds staal -met veiligheidskooi- om me heen.<br>En voor de rest... Met de auto (en de kinderen) op stap gaan is natuurlijk per definitie onveilig, maar ik voel mij met mijn rijstijl -defensief, afstand houdend, niet gejaagd- stukken en stukken veiliger in mijn Amazon zonder airbags, ABS, EPS, WHIPS, CHIPS en MIPS, dan die lui die in hun Alfa's, Audi's, Volkswagens en Opeltjes (en soms zelfs moderne Volvo's) treintje rijden met 160 km/u en 1 meter tussenafstand.<br>Groetjes, <i>Marko</i><br><br>P.S. Als je 'leuke' verhalen wilt lezen over crashes met Volvo's, surf dan eens naar langis.richard.tripod.com/accident.html: zoek op 'Amazon' en je vindt een aanrijding tussen een Amazon en een Volvo 242. Let op de 'Editor's Note'...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2003 12:17 #64792 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
Ik rij al 18 jaar in een amazon en sinds 2 jaar in een combi. Er zitten schroefpunten achterin voor de gordels. En mijn kinderen rijden al 14 en 10 jaar veilig mee, ik heb nooit het idee gehad in een onveilige wagen te zitten. Ook niet bij een klapband, rechts achter met 120 km per uur. Zelfs met 4 volwassenen erin merk je het niet. ik zag het pas in mijn spiegel toen het rubber in het rond vloog. Rolgordels heb ik direkt achterin gemaakt om daar ook vast te kunnen zitten. We hopen nu in de combi weer zoveel jaar met plezier te kunnen rijden. Marleen alleen voor je belasting voordeel moet je het niet doen daar zijn al veel mensen van terug gekomen, gelukkig hadden ze de wagens eerst voor veel geld LATEN opknappen en voor weinig aan een liefhebber weer verkocht. Je moet er van houden in een oude auto te rijden en door andere voor gek verklaard te worden, wie koopt er nu een auto van 30 jaar oud? Je lijkt wel niet goed wijs. Je komt dan ook in aanraking met een heel ander slag volk, onderanderen wij die reageren op jou oproep.Wil je na al deze kreten toch nog doorgaan, veel succes, koop niet zo maar maar neem iemand mee die er verstand van heeft. zie ook aankooptips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2003 20:10 #64791 door
Beantwoord door in topic aankoop volvo amazon
Quote: "...en je vindt een aanrijding tussen een Amazon en een Volvo 242. Let op de 'Editor's Note'..."Die editor's note was:"... The whole front end was bent, as could be expected. The 120, however, was fit for fight. Bruised, yes, but nothing more than that. One new front mask, one new bumber horn, one front wing and a hood was bolted on, and off it went for a partial re spray. That's the kind of stuff legends are made of."Hier lijkt het erop of de Amazon er beter vanaf komt dan de 242, maar schijn bedriegt. De Amazon heeft kennelijk geen kreukelzones. Kreukelzones zijn een hele belangrijke stap voorwaarts in de strijd om een ongeluk te kunnen overleven. Een groot deel van de energie van een botsing wordt door de kreukelzone geabsorbeerd zodat de lichamen van de inzittenden veel minder te verduren krijgen. Dat de 242 ogenschijnlijk veel schade heeft is dankzij de kreukelzones en is waarschijnlijk de reden waarom de Amazon relatief weinig schade had opgelopen. Ik denk dat het plaatje heel wat minder rooskleurig zou zijn als geen van beide auto's in de botsing een kreukelzone had gehad...vooral voor de inzittenden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.